نامهربانی بانک‌های داخلی با حوزه سلامت

پروانه شریفی

سیدحسن قاضی زاده هاشمی در نشست مشترک فعالان حوزه اقتصاد سلامت با تعدادی از مسئولان وزارت بهداشت که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه بهداشت و درمان در بخش خصوصی نکته‌ای که می‌توان بیان داشت این بوده که نگاه‌مان در ۵ سال گذشته متفاوت شده است و تلاش‌های زیادی در این راستا انجام گرفته که در بخشی کامیاب بوده و در بخش‌هایی ناموفق بوده‌ایم.

وی افزود: البته این مسئله زمان می‌برد تا بتوانیم نگاه سنتی که فقط ارائه‌کنندگان خدمت دولت باشد را تغییر دهیم. موانع و مشکلات قانونی نیز جدی است و تا سیاست‌مداران به این باور نرسند در این حوزه گشایش برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد نمی‌شود.

در ادامه بخشی آر صحبت‌های وزیر بهداشت آمده است:

مشکلی که وجود دارد این بوده که در صنعت جزو معدود مواردی که قیمت‌گذاری می‌شود و ممکن است کارشناسی دقیق نباشد، در حوزه سلامت است و مشکل مهم‌تر اینکه خریدار خدمت هم قیمت‌گذاری می‌کند و ما موظفیم که خدمت را بفروشیم. این در حالی بوده که دولت فقط باید خدمت‌گزار و خریدار خدمت باشد. محصولات هم که باید رقابتی بوده و قوانین بازار آزاد را نیز داشته باشد.

در بخش دارو، شبه‌دولت‌ها حضور پررنگ دارند

در زمینه تجهیزات سرمایه‌ای مدت‌ها است که وزارت بهداشت، خرید نمی‌کند و درواقع ما در حوزه بهداشت ۵۰ هزار نفر را در بخش خصوصی به کار گرفتیم و خدمت می‌خریم، ولی در بخش دارو، شبه‌دولت‌ها و دولتی‌ها حضور پررنگ دارند و از دلایل عدم به‌روزرسانی صنعت دارویی کشور همین مسئله است که کمتر فرصت برای بخش خصوصی وجود دارد.

بالاترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه سلامت است

نبود بخش خصوصی و فعالیت کم‌رنگ آن در صنعت دارو مانع رشد جدی در این حوزه به شمار می‌رود. در دنیا بالاترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه سلامت است و حتی این مسئله از حوزه نفت و گاز نیز گردش اقتصادی فعال‌تری دارد. ولی در ایران گمان می‌کنیم که اگر همه کارها را خودمان انجام دهیم، به نفع مردم است درحالی‌که این مسئله کیفیت‌ها را کاهش داده و هزینه‌ها را بیشتر می‌کند؛ چراکه در برخی بخش‌ها ازآنجاکه دولت توانمندی مالی ندارد با سرکوب کردن قیمت‌ها در دسترسی و عدالت در خدمات سلامت مشکل ایجاد می‌شود و باید این موضوع تغییر کند.

بیمه‌ها باید واقعاً بیمه باشند

بیمه‌های متعدد غیردولتی را نیز باید فعالیت آنها را شاهد باشیم، البته این بیمه‌ها باید واقعاً بیمه باشند و ریسک‌پذیر نبوده تا شاهد موفقیت‌های بیشت در راین حوزه باشیم. فرصت برای بخش خصوصی در حوزه خدمات، تجهیزات و دارو باید فراهم شود، در سه دهه گذشته در حوزه بهداشت و درمان خوب کار شده و اقلام دارویی ما حتی نسبت به کشورهایی همچون روسیه و آفریقای جنوبی بیشتر است.

بانک‌های داخلی نامهربان و بی‌انگیزه‌اند

هر سال در کشور ۲۰ قلم دارو را روانه بازار می‌کنیم و بخشی نیز صادر می‌شود. همچنین هیچ دارویی را رونمایی نکرده مگر در بازار نسخه آن وجود داشته باشد. درباره واکسن و تجهیزات پزشکی نیز همین طور است. اخیراً اعتبارات طرف خارجی بعد از برجام فراهم شده است و فرصت برای سرمایه‌گذاری مشترک و حتی خالص خارجی ایجاد شده است و درحالی‌که بانک‌های داخلی نامهربان و بی‌انگیزه‌اند کشورهایی همچون کره، چین و ایتالیا در این راستا عمل کرده و تسهیلاتی را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم می‌کنند.

به بهانه اقتصاد مقاومتی نمی‌توانیم حمایت کنیم

در حوزه سلامت نباید انتظار داشت که ما محصولی را بخریم که حتی برای فرزند و خانواده خود قبول نداشته و نوع خارجی را تهیه کنیم. بنابراین کیفیت بسیار حائز اهمیت است. اگرچه باید از قیمت داخل حمایت کرد، ولی تا اندازه‌ای می‌توانیم بخش دولتی را حمایت کنیم و بازار را در  اختیارشان قرار دهیم و بیش از آن نمی‌توان به بهانه اقتصاد مقاومتی از آنها حمایت کرد. عقل و انصاف نیز حکم نمی‌کند و ما دست کسانی را که در صادرات موفق شده‌اند را بیشتر می‌فشاریم.

سهم ۴۰ هزار میلیارد تومانی بازار سلامت در کشور

رضا ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت نیز در این نشست صحبت‌هایی داشت که مهم‌ترین بخش از آن را آورده‌ایم:

۹۲۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعال است، ۴۰ هزار میلیارد تومان سهم بازار سلامت کشور است که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق این بازار بسیار مؤثر است.

خود را متعهد می‌دانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم، اگر در کشور بخواهیم رشد کنیم باید به این شرکت‌ها توجه کرده و اقدامات مؤثر را برایشان انجام دهیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *