تلفات «آلودگی هوا» کمتر از «سانچی» نیست

پروانه شریفی

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از پروژه ملی ایرانوم که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به دلیل وقوع حادثه در کشتی سانچی، گفت: امروز خوشحالیم در جمع کسانی هستیم که در به سر انجام رساندن پروژه ایرانوم نقش داشتند، امیدواریم در ادامه مسیر شاهد اقدامات موثری در این مجموعه باشیم. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به دلیل توجه به موضوعات اجتماعی از حیث کارهایی که انجام می‌دهد با سایر دانشگاه‌های وزارت بهداشت متفاوت است و به همین دلیل من به این دانشگاه بسیار علامه مندم.

 در ادامه بخشی از صحبت‌های وزیر بهداشت در این مراسم آورده شده است:

بزرگ‌ترین مشکل بشر، جهل اوست

 امیدوارم با راه اندازی پروژه ایرانوم روزی برسد که بتوان معلولیت‌های ذهنی در حوزه مدیریتی را درمان کرد و از علم و دانش، تجربیات بشر و عزیزانی که در کشور هستند برای اداره آن استفاده کرد.

 بزرگ‌ترین مشکل بشر، جهل اوست، ما به عنوان بشر ناتوانی‌های بسیاری داریم و در بسیاری علوم هنوز ناتوانی‌های بسیاری وجود دارد، تحقیق بر روی علم ژنتیک در مراکز بزرگ دنیا، ۲۰ سال پیش آغاز شده است و ما اکنون شاهد اقداماتی در این حوزه هستیم. این بسیار بد است که از موضوعی اطلاع داشته باشیم اما از دانسته‌های خود استفاده نکنیم، در زمان قاجار دانش‌آموزان دبستانی که چپ دست بودند فلک می‌شدند که چرا با دست راست نمی‌نویسند و این تفاوت جهل و دانایی است اما پس از سال‌ها مطلع شدند که مشکل از کودکان نیست و این یک پدیده طبیعی است.

کشته شدگان حوادث رانندگی ۱٫۵ برابر کشته شدگان حادثه سانچی

 آنجایی اسباب درد است که بعد از ۱۵۰ سال همچنان به برداشت شخصی خودمان اصرار کنیم و اکنون نیز در عرصه‌های مدیریتی از اینجور برداشت‌ها در کشور داریم و شاید یکی از دلایل استفاده نکردن از استعدادهای درخشان کشورمان همین معلولیت باشد که ساخته و پرداخته ذهن ماست.

 امیدوارم در حوزه توانبخشی اتفاقات خوبی در کشور رخ دهد، هر روز حوادث ترافیکی در کشور در حال وقوع هستند و یک و نیم برابر تعداد افرادی که در سانچی از بین رفتند، در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ افراد به دلیل نزاع

 افزون بر این هر روز شاهد مرگ افرادی به دلیل نزاع در کشور هستیم که راه پیشگیری از آن توجه به حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی است، در این موارد باید پیشگیری را بر درمان‌های دست و پا شکسته ترجیح دهیم.

همچنین مرگ شماری از ایرانیان ناشی از آلودگی هوا در هر روز نیز کمتر از تعداد کسانی که در سانچی از بین رفتند نیست. در بحث توانبخشی به دلیل بروز حوادث رانندگی و بلایای طبیعی در ایران باید بیشتر فعالیت کنیم، افزون بر این زلزله، خشکسالی، تنش، درگیری و حضور تروریست در اطراف ایران ضرورت فعالیت در حوزه توانبخشی را بیشتر می‌کند.

پروژه ایرانوم نیازمند بودجه میلیون یورویی

 پروژه ملی ایرانوم به یک میلیون یورو هزینه نیاز دارد، با اطلاع از این پروژه غصه دار شدم زیرا تمام هزینه برای راه اندازی پروژه ایرانوم یک میلیون یورو بیشتر نیست، کاش به گوش کسانی که باید، برسد که همین رقم دل چه تعداد دانشجو و جوان علاقه‌مند را شاد کرد، یک میلیون یورو پولی نیست زیرا روزانه از این قبیل پول‌ها در کشور بی جا هزینه می‌شود در حالیکه می‌توان با استفاده از آنها از استعدادهای کشور استفاده کرد.

امیدواریم بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم، ایرانوم اکنون در مرحله نوزادی خود قرار دارد و تا رسیدن به مرحله بالندگی فاصله زیادی داریم، برای من هنوز قابل باور نیست که با اصلاح ژنی می‌توان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را درمان کرد، تصور می‌کنم اگر این پروژه ملی باشد و جزیره‌ای ادامه پیدا نکند، می‌توان بجای رقابت، خلق ثروت کرد و در داخل کشور رفتار سازی یکسانی را انجام داد.

بلند پروازی‌های پزشکی در شیراز و مشهد

توسعه پروژه ایرانوم راه پیشگیری و درمان معلولیت‌ها است، از ۱/۵ میلیون تولد سالانه در کشور ۲ درصد معلولیت دارند. معلولیت‌ها بسته به ژن آنهاست، درصورتی که اطلاعات مربوط به تغییرات ژنتیکی را داشته باشیم می‌توانیم از تولد مکرر از یک جنس معلولیت پیشگیری و در طول زمان نسبت به درمان اقدام کنیم.

در حوزه علوم پزشکی بلندپروازی‌هایی هست که برای هرفردی متناسب با اتفاقاتی که می‌افتد متناسب ژن، نوع و مقدار دارو طراحی شود، همانند لباسی که برای هرقدوقامتی طراحی می‌شود؛ در شیراز و مشهد فعالیت‌هایی در این عرصه انجام شده است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *