آمار صرع در ایران ۲.۵ برابر کشورهای اروپایی است

فاطمه احمدی

حسین پاکدامن در افتتاحیه چهاردهمین کنگره بین‌المللی صرع که در اصفهان در حال برگزاری است، اظهار کرد: از سال گذشته به دلیل اهمیت درمان بیماران مصروع و کمک به کنترل صرع در آن‌ها طرح ملی اپیدمیولوژی صرع آغاز شد تا بتوانیم آمار دقیقی از بیماران مصروع اعلام کنیم.
وی افزود: بررسی و تحقیقات دقیق که با کمک یک تیم ۳۰ نفره صورت گرفت نشان داد که آمار صرع در ایران ۲.۵ برابر آمار کشورهای اروپایی و حتی برخی از کشورهای شرقی است.

رئیس  انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه ضربه‌های ناشی از تصادفات رانندگی و ضربه به سر و مجروحیت جنگی دو علت اصلی آمار بالای ابتلا به صرع در ایران است، گفت: بر اساس آمار قطعی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار مصروع در ایران وجود دارد.
پاکدامن افزود: هر چند که آمار استانی میزان مبتلایان وجود ندارد، ولی بر اساس ارتباط تصادفات با صرع، بیشترین مبتلایان نیز باید در استان‌هایی باشند که بیشترین آمار تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.
رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه اگر صرع طولانی شود اختلالات مغزی و اختلالات خلقی همچون افسردگی و اضطراب و مرگ ناگهانی برای بیمار ایجاد می‌شود، گفت: هرچند که صرع نسبت به سایر بیماری‌های مغز و اعصاب شیوع کمتری دارد، ولی از لحاظ درمانی اهمیت آن بیشتر است.
وی اظهار کرد: هرچند که صرع نسبت به سایر بیماری‌های مغز و اعصاب شیوع کمتری دارد، ولی از لحاظ درمانی اهمیت آن بیشتر است.
پاکدامن در مورد هزینه درمان صرع در ایران گفت: بیماران مصروع در کشور مورد توجه در امر درمان و بیمه قرار گرفته و حدود ۵۰ دلار هزینه آنها در سال است درحالی که در کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی هزینه داروی این بیماران به تنهایی یک تا سه هزار دلار است.

۷۰ درصد بیماران مبتلا به صرع به دارو جواب می‌دهند

دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین‌المللی صرع جعفر مهوری نیز در این مراسم اظهار کرد: این کنگره در محورهای تشخیص صرع از جمله نوار مغزی، ام آر ای، روش‌های درمانی جدید در افراد پیر و هم‌چنین در زنان –اطفال و نوزادان، جنبه‌های روانی صرع و مباحثی که باعث ترس خانواده‌ها می‌شود برنامه ریزی شده است.
مهوری در خصوص علایم تشخیصی بیماری صرع گفت: بیماری صرع در طی سال‌های اخیر کامل تشخیص داده می‌شود و این بیماری از زمانی که بشر متولد شده وجود داشته و مادران و والدین باید بدانند که داروهایی که در دوران بارداری استفاده می‌کنند بسیار با دقت انتخاب کنند و همچنین در مورد زایمان هم بسیار دقت شود که از داروهایی با امنیت بالا استفاده شود.

وی تأکید کرد: والدینی که دارای نوزاد هستند باید دقت کافی داشته باشند که اگر علایم مشکوکی در صحبت کردن- راه رفتن- صدا در آوردن‌های غیرطبیعی مشاهده کردند به پزشک متخصص مراجعه کنند.
مهوری افزود: حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به صرع به دارو جواب می‌دهند و تنها ۳۰ درصد نیاز به اقدامات تشخیصی متفاوت دارند و  تقریباً ۷۰ درصد بیماران وقتی دارو را قطع می‌کنند هیچ مشکلی ندارند و خوب درمان می‌شوند و  در میان بیماران مغز و اعصاب، صرع یکی از بیماری‌های خوب درمان و قابل درمان است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *