مهندس مستولی زاده در گفتگو با کیمیای کویر۳۷ سال خدمت با پاک دستی

جناب آقای مهندس مستولی زاده با سلام و عرض تشکر اولا خدا قوت داریم ، به جنابعالی که ۳۷ سال مدیریت در شرایط مختلف داشته اید و الحمدالله بدون حاشیه
با تشکر از اینکه در مصاحبه باکیمیای کویر شرکت کردید .
به عنوان یک مدیر نخبه و موفق ، بفرمائید مدیران چه مراقبتی باید داشته باشند تا پاک دست بمانند و مثل شما مفتخرانه به بازنشستگی نائل آیند؟
با عرض سلام ابتدا لازم میدانم از لطف دست اندرکاران نشریه وزین کیمیای کویربه لحاظ فرصتی که در اختیار اینجانب قرار گرفته تشکر و تقدیر نمایم.
با درود بر روح پر فتوح و ملکوتی امام راحل عظیم الشان و ارواح طیبه شهدا و با آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام عظمای ولایت ابتدا باید عرض کنم خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک فرصت است که خداوند در اختیار ، قرار می دهد و اینکه ، چگونه از این فرصت استفاده کنیم به خود ما ارتباط پیدا می کند . بنابراین آیا این فرصت که بفرموده امام راحل که عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنیم این یک خویشتن بانی است . اگر در خود معرفت را رشد بدهیم با معرفت انسان قطعا منحرف نخواهدشد اگر ظواهر موجود که در اختیار ماست را ظواهر بدانیم و امانت بدانیم با یک حرف یا یک پیشنهاد فرو نخواهیم ریخت در ثانی متعلق به مردم هستیم توجه به نیاز های مردم گوش دادن و توجه کردن به نظر مردم حتی اگر نتوانیم خواسته های آنها را بر طرف کنیم می تواند بخشی از این نیازها باشد .
رمز موفقیت در دوران ۳۷ ساله مدیریت را در چه می دانید؟ اگر بتوان این خدمت ناقابل را موفقیت نامید اینست که در مقابل مسئولیت خود متعهد باشیم از آن فرار نکنیم توجه به ابعاد تصمیم گیری و تصمیم سازی بعنوان یک فرآیند آنرا رصد کنیم مرتب پی جوئی نمائیم تا کار به نتیجه برسد .مهم اینست که خروجی این تصمیم در عمل و اجرا منطبق باشد.
با توجه به اینکه هفته دفاع مقدس در پیش است خاطره ای از جبهه و جنگ بفرمائید؟
توجه دارید که در هشت سال دفاع مقدس بنیاد مسکن در کلیه مناطق جنگی فعالیت چشم گیری داشته چه در کردستان و بخصوص در منطقه خوزستان که علاوه بر بازسازی روستاهای جنگ زده نیاز های لشکر امام حسین (ع) و سایر یگانهای رزمی را در حد مقدور برآورده میکرده مثل ساخت سازه های بتونی برای حوزه فرماندهی لشکر و یا موفقیت قوچانی و ساخت حمام های (ش م ر) و غیره که تعداد آن قابل توجه است یادم می آید که شهید بزگوار دفاع مقدس حاج حسین خرازی همیشه نگران بسیجی ها بود و می گفت باید کمک کرد و این بچه ها از حملات دشمن بعثی نجات داد و تمام لشکر برای بازسازه ها ی بتونی مجهز نمود .
اگر محبت بفرمائید شیرین ترین خاطره دوران مدیریت ۳۷ ساله را بیان کنید؟
خاطره خوش که یادم می آید در یک کار اجرائی قرار شد بنیاد نسبت به احداث رادیو آبادان که نقشه و مشخصات آن به ما ابلاغ گردید ساخته شد یادم می آید ظرف چند ماه کلیه قطعات بتونی آن بخش در اهواز ، بخشی نیز در محل پروژه ساخته و سریعا کنار هم مونتاژ گردید و به یاد دارم که این سایت دقیقا در دید و تیر رس دشمن بود به لطف خداوند به بهره برداری رسید و وقتی گوینده رایو برای اولین بار اعلام نمود اینجا ایران صدای آبادن خداوند دنیا را به همه داد که چه کار ماندگاری بود اما چون کار ما ساخت مسکن بود در یکی از شهرهای اطراف اصفهان اردستان تعدادی واحد مسکونی جهت افراد خیلی نیازمند ساخته شده بود وقتی کلید منزل را به مالک می دادید چه احساسی داشتید ؟ فرد نیازمند از یک دست محروم و کار او فروش سیب و پیاز روی گاری دستی بود باور نداشت که مالک است و می گفت آیا واقعا این مسکن مال من است و فکر می کرد شوخی است
برای شما چه خاطره تلخی از دوران خدمت مانده است ؟ اما تلخ ترین حادثه دوران مدیریت من همانطور که اطلاع دارید بنیاد مسکن از بدو تاسیس مسئولیت بازسازی اماکن تخریب شده در اثر حوادث غیر مترقبه بوده تلخ ترین روز من حضورم در بم و مشاهده فاجعه اتفاق افتاده و سیل عظیمی از مردم که در اثر زلزله جان خود را از دست داده و قیامتی برپا بود که هر وقت یاد آنروزمی افتم بدنم می لرزد.
چه توصیه ای به مدیران دارید که بتواند آنها را از آسیب های اقتصادی حفظ کند ؟
از دو منظر هر مدیر آسیب پذیر است یکی منظر اقتصادی و یکی منظر اجتماعی معمولا کسانی که دچار مشکلات اقتصادی میشوند مدیران زود تصمیم گیر، عجول و با منطق مذبذب هستند پس بلحاظ اجتماعی در گماردن این افراد باید احتیاط کرد دوم اینکه مدیر نباید دچار وسوسه و فریب شود فضای ایجاد شده در محیط را مسدود نماید و هر کاری که مربوط به او می باشد صرفا در محل اداره و یا حضور افراد ذی مدخل اقدام نماید از تنهائی ملاقات های دو نفره بپرهیزد و همیشه به انتهای کار فکر کند و نزدیک نگر نباشد. ماموریت شما در ۳۷ سال فعالیت در روستاها و برای اقشار زحمت کش و فقیر روستائی بود ، چه مقدار یا چند پلاک زمین در این دوره واگذار شده است ؟ شاید قابل محاسبه نباشد اگر سالانه پانصد قطعه هم در روستاهای مورد نظر در سطح استان محاسبه گردد عدد به دست خواهد آمد.شاید در کل نزدیک به یکصد هزار واحد ابنیه یا بازسازی روستاهای تخریب شده ، در اثر حوادث غیر مترقبه .شاید چیزی که همیشه مغفول مانده و برای ما وظیفه است همیشه یادآوری می گردد فرمان تاریخی امام راحل عظیم الشان در باب افتتاح حساب صد و یک راه کار عملی برای خانه دار شدن مردم و امیدواریم که نشریه شما در هر روز فرصت مناسب فرازهایی از این فرمان که در تاریخ ۲۱/۱/۵۸ صادر شده را چاپ نماید بنابراین همیشه این احساس را داریم که که یاد امام و اینکه خداوند نعمت مسکن دار شدن بخشی از جامعه را به ما اعطا کرده است .
چند واحد ساختمانی در این دوره ساخته و واگذار نموده اید؟
قطعا بر اثر استعلام های مردم و پرس و جو از کسانیکه به واگذاری انجام شده بسیار انعکاس خوب و مثبت بوده است .آنچه ماندگار می ماند به غیر از بحث مسکن تحول ایجاد شده در راستای توسعه پایدار درروستاها و اینکه توسعه کالبدی روستایی در ابعاد اجتماعی ، اقتصادی و فنی قابل تامل است و یک حرکت پایدار و قابل قبول در طول ده سال برای هر طرح و بازنگری در هر دوره کوتاه مدت بنابراین بعنوان اینکه بیش از ۹۰ درصد روستاها دارای طرح مصوب بعنوان مهمترین دستاورد قابل ذکر است و متعاقبا بیش از پنجاه درصد آن اجرایی گردیده است .جنابعالی بعنوان یک چهره خدوم و ماندگار چه توصیه های دارید تا اشخاص و بویژه مدیران بتوانند ماندگار شوند؟مهمترین توصیه بنده اینست که همیشه در کنار مردم بمانیم و از مردم جدا نشویم و در خدمت مردم باشیم .
هم اکنون کجا و در چه جایگاهی به فعالیت خود ادامه می دهید ؟ در حال حاضر به عنوان سرپرست خیرین مسکن ساز استان مشغولم البته چندکار فرعی نیز دارم و خداوند را به لحاظ این امر شکرگزار هستم .
فکر می کنید خیرین مسکن ساز تا چه حد موفق بوده اند و برای موفقیت بیشتر و خانه دار کردن محرومین و مستضعفین چه برنامه هایی در پیش دارید؟ عمل خیر عاشق می خواهد و باید از راه رسانه که یکی از این رسانه ها کیمیای کویر است اطلاع رسانی شود و البته باید در مجموع اعلام نمایم توفیق بوده و هم اکنون در دوازده شهرستان انجمن خیرین شهرستانها در حال فعالیت و حدود دو هزار واحد مسکونی در حال احداث دارند
در پایان اگر فرمایش خاصی دارید بفرمایید؟ توصیه من به دوستان و مدیران محترم اینست که تا فرصت داریم و مسئولیت در اختیار ماست در راستای این وظیفه کوشا باشیم فرصت سوزی نکنیم زمان به شدت در حال گذر است و بدست نخواهد آمد و نمی توانیم جبران مافات کنیم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *