تفکر برخی از مسئولان عامل ناامیدی و یأس در جامعه

حدیث بابایی

اولین محصول سلول‌های بنیادی در حوزه پوست با عنوان «رنیو درم سل» با حضور وزیر بهداشت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرعامل بنیاد برکت در مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران رونمایی شد.

این سلول‌ها در درمان اسکارهای آکنه، اسکارهای تروفیک، اسکارهای لیشمانیوزیز، زخم‌های مزمن، زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های محدود مورد استفاده گسترده قرارگرفت که با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در این مراسم اظهار داشت: آنچه که امروز بسیار ارزشمند است، بعد از اخلاق، علم است چرا که توان‌مندی علمی بشر با سرعت زیادی درحال پیشرفت است و اگر ایران یک سال از این پیشرفت‌ها عقب بماند، در مقایسه با نیم قرن گذشته، بیش از ۲۰ سال عقب می‌ماند.

خوشبختانه آنچه که در صحنه بین المللی مشاهده می‌کنیم، این است که دانشمندان خودشان را آلوده سیاست نکرده‌اند و فکر می‌کنند زندگی کوتاه‌تر از آن است که خود را از پیشرفت و تولید محصول و آرامش و آسایش مردم محروم کنند. البته در این میان نخاله‌هایی هم در دنیای استکبار وجود دارند که با تولید محصولات زیان آور به ویژه در حوزه‌های نظامی باعث سلب ارامش مردم جهان شده‌اند.

در ایران علیرغم محدودیت‌هایی که وجود دارد و فضای عمومی کشور که عده‌ای آن را به سمت ناامیدی می‌برند، دانشمندان خوب کار کردند، تولید علم در حوزه بهداشت و درمان وضعیت خوبی در کشور دارد، اما در حوزه‌های دیگر نیاز به تلاش بیشتری است.

در تولید علم کمترین هزینه را کردیم و به عنوان نمونه در این مرکز با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران، همراهی خیرین و همت والای دانشمندان کار را پیش برده‌ایم. اگر به بودجه تحقیقاتی کشور در حوزه علوم پزشکی نگاه کنیم در مقایسه با سایر حوزه‌ها، بودجه ناچیزی است، درحالیکه ۱۰ درصد دانشجویان و ۳۸ درصد تولید علم در این حوزه است، ظلم است که عده‌ای این پیشرفت‌ها را نمی‌بینند و فضا را متشنج می‌کنند و بقیه را زیرسوال می‌برند.

معتقد هستم چه افرادی که در ایران هستند و چه آنهایی که در خارج مرزها زندگی می‌کنند، نباید در پازلی قرار بگیرند که عده‌ای می‌خواهند به یاس و ناامیدی دامن بزنند، فکر می‌کنید چرا به دنبال جذب سرمایه‌های علمی کشور هستند، زیرا می‌دانند کشور از مسیر دانشمندان به توفیق و پیشرفت دست پیدا می‌کند. متأسفانه فضای عمومی و تفکر برخی از مسئولان به سمتی است که ناامیدی و یأس را در جامعه ایجاد کند اما دانشمندان در تولید علم اقدامات خوبی انجام داده‌اند؛ به طور کلی کشور در حوزه‌های دیگر وضعیت مناسبی ندارد.

همین که در شرایط ناامیدی دانشمندان می گویند ما می‌توانیم، این جهاد اکبر است و باعث مباهات است که دانشمندان ما به فکر توسعه و تحقیقاتشان هستند، کاش در سایر حوزه این‌گونه بیاندیشیم. آنچه در ایجاد کارهای جدید به آن رسیدم، اول خودباوری است و اگر خودباوری وجود نداشته باشد، توفیقی حاصل نخواهد شد،  نباید اجازه دهیم خودباوری را از ما بگیرند و درعین حال نباید خسته شد.

باید در حوزه علم پیشرفت کنیم چراکه رقابت اصلی آنجاست، راهش این است که دانشگاه‌ها گرفتار حاشیه‌ها نشوند و به وظیفه اصلی خود بپردازند، خوشبختانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی همین شرایط وجود دارد و پیشرفت‌های روزافزونی حاصل می‌شود. در زمینه راه اندازی این خط تولید، پژوهشگاه رویان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کمک کردند و این فقط بخشی از همکاری‌های ما با این مجموعه‌ها است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *