۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند

پروانه شریفی

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت دستاوردهای دهه فجر در ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف سلامت، افزایش امید به زندگی سالم است که  از  بدو تولد نوزاد و سال‌هایی که انتظار می‌رود، این کودک زنده بماند را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: شاخص امید به زندگی سالم در ایران حدود ۶۵ سال است و این بدین معنی است که انسان سالم در بازه زمانی طولانی‌تر به صورت مولد و کارایی در دسترس داشته باشیم که در این صورت پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف حاصل می‌شود.

در ادامه بخشی از مهم‌ترین صحبت‌های سخنگوی وزارت بهداشت آورده شده است:

رتبه ایران از نظر امید به زندگی در سال‌های قبل از انقلاب

 رتبه کشورمان از نظر امید به زندگی در سال‌های قبل از انقلاب بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ بوده، اما خوشبختانه به دلیل اقدامات مفید در حوزه سلامت طی چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی این رتبه به ۶۳ صعود کرده است. کاهش موارد مرگ و میر زودرس از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، به طوری که تا دهه ۷۰ مرگ و میر زودرس حدود زیر ۷۰ سال بوده که متأسفانه بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرهای ما در همین سن رخ داده است.

۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند

در سال‌های قبل تنها ۲۰ درصد ایرانیان بالای ۷۰ سال عمر می‌کردند، با پیشرفت‌های اجتماعی و اقدامات مفید در حوزه سلامت خوشبختانه نزدیک به ۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند. سال ۹۵، ۳۶۰ هزار مورد مرگ اتفاق افتاده که از این میان ۲۱۹ هزار مرد و ۱۴۱ هزار نفر زن بوده که  ۱۹۳ هزار نفر قبل از ۷۰ سالگی فوت کرده‌اند. تلاش وزارت بهداشت بر این است که مرگ و میرهای زیر ۷۰ سال را کاهش و سن امید به زندگی را به بالای ۸۰ سال برسانیم.

مزاحمت تلفنی برای اورژانس کشور

روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تماس با اورژانس گرفته می‌شود که متاسفانه ۳۰۰۰ تماس آن مزاحمت تلفنی بوده که از این تعداد حدود یک درصد اطلاعات غلطی به عوامل اورژانس می‌دهند و باعث بروز مشکلاتی برای آنها و گرفتن وقت و تحمیل هزینه‌هایی به حوزه سلامت می‌شوند که البته همه این موارد را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

فرهنگ سازی

کاهش مزاحمت تلفنی اورژانس، نیازمند پیشگیری و ارتقای فرهنگ سازی دارد، میزان انرژی مصرف خانوارهای ایرانی متفاوت است، به طوری که ۵۰ درصدایرانیان بیشتر از نیاز خود غذا مصرف کرده و حدود ۲۲ درصد از ایرانیان مصرف انرژی مناسبی دارند و همچنین  حدود ۲۴ درصد آنها در دسترسی به انرژی کافی با مشکلاتی مواجه هستند.

هزینه‌های حوزه سلامت

یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت این است که ما باید چه مقدار در این حوزه برای بیماری‌های مختلف هزینه کنیم و چه نوع عارضه‌هایی را در اولویت اول خود قرار دهیم که در این میان علم اقتصاد کمک بزرگی به ما می‌کند که چگونه منابع محدود را برای نیازهای نامحدود مصرف کنیم.

اقدامات سلامت، زمانی اثربخش است که در طول زندگی تأثیر مثبتی داشته و طول عمر و همچنین کیفیت زندگی را افزایش دهد که در این میان شاخص دالی به ما نشان می‌دهد، بر اثر بیماری چندسال عمر از دست رفته و چند سال کیفیت زندگی تحت تأثیر قرار گرفته است.

اکثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده‌اند

اقدامات بسیار زیادی در مورد سموم کشاورزی، که حتی حساس‌تر از کودها هستند، انجام شده است، در چندسال اخیر با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و جهادکشاورزی، اقدامات خوبی در زمینه نظارت بر کودهای کشاورزی و سموم دفع آفات انجام شده است. اکثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده و مراکز تولید سم غیر رسمی به حداقل رسیده است و همچنین آگاهی بخشی درمورد مصرف آنها نیز افزایش پیدا کرده است؛ در مورد کودها نیز، وزارت بهداشت نقش حمایت طلبی، آگاهی بخشی و ترویج دانش را دارد و کسی از وزارت بهداشت انتظار ندارد که در مزارع، کودها را بسنجد.

درمورد آلودگی هوا، اقداماتی انجام شده اما کافی نیست

درمورد آلودگی هوا، اقداماتی انجام شده اما مکفی نیست، تولید خودرو در ایران گرچه برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد، اما برای کل کشور نفع اقتصادی ندارد، زیرا با احتساب آلودگی هوا و بیماری‌هایی که به همراه دارد و همچنین هزینه‌های مستقیم سلامت و سالهای ازدست رفته عمر، به اقتصاد ملی ضربه می‌زند. بر اساس نظر مراکز علمی معتبر دنیا، در اکثر نظام‌های اقتصادی شامل حوزه‌های صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر حوزه‌ها، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع، دچار استفاده غیر بهینه می‌شوند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *