قطعا آمدن بهروزافخمی خوب است

به گزارش هفته نامه کیمیای کویر، از زمان قطع، پخش و تولید برنامه هفت، گمانه‌های بسیاری از طریق رسانه‌ها منتشر شد. برخی می‌گفتند قرار است حسن عباسی اجرای این برنامه را به عهده بگیرد، برخی می‌گفتند تیم جوادشمقدری قرار است سکان این برنامه را در دست بگیرد و برخی گمانه‌ها هم حاکی از این بود که قرار است این برنامه با اجرای چند مجری و به شکلی که «دو قدم مانده به صبح» اجرا می‌شد، بازتولید شود. البته روزنامه کیهان هم در گزارشی نوشته بود که مدیریت شبکه سه با رسول صدرعاملی، حمید گودرزی، محمدحسین لطیفی و محمدرضا شریفی‌نیا برای اجرای این برنامه نیز صحبت کرده است. این گمانه‌ها زمانی به وجود آمد که مدیر شبکه سوم سیما در گفت‌وگویی با خبرگزاری‌های رسمی کشور اعلام کرده بود که این برنامه قرار است در شکل و شمایل دیگری تهیه و اجرا شود و تا اطلاع ثانوی پخش این برنامه منتفی است. غلامرضا میرحسینی در نخستین اظهارنظر گفته بود که باید در روش ارایه برنامه هفت «بازنگری»ای صورت بگیرد و گفته بود: «تا تغییرات اساسی در نگاه و محتوای کارکرد هفت ایجاد نشود، متوقف خواهد بود. البته متوقف به معنای ممنوع نیست بلکه ما داریم کار کارشناسی انجام می‌دهیم، تیم فکری و اتاق فکر داریم و حتما زمانی که به آن مرحله رسیدیم، برنامه «هفت» را مجدد خواهیم داشت. نگاه ما به سینمای جمهوری اسلامی ایران، نگاه ارزشی است، یعنی سینما صرفا، صنعت و تجارت نیست که باید چرخ آن بچرخد.» او ادامه داده بود که «باید چارچوب برنامه هفت طوری باشد که برای من مدیر مشخص باشد که سینما به عنوان یک رسانه در نظام جمهوری اسلامی ایران چه سهمی و نقشی در فرهنگسازی دارد؟ در نتیجه نگاه ما این است که سینمای ارزشی باید مورد حمایت قرار بگیرد، باید مورد حمایت جدی قرار گیرد، مدیریت سینما باید مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد، اشکالاتی که در سینمای ما وجود دارد باید به آن نقب زده شود، ضعف‌هایی که در حوزه کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی و تکنیکی وجود دارد باید کاملا مورد توجه قرار گیرد و در نهایت «هفت» بر اساس بضاعت خود و با توجه مخاطب خودش، به همه یا بخش‌هایی از این موضوع بپردازد». اظهارنظرهایی که برای نخستین بار بود که در نقد برنامه هفت این گونه مطرح می‌شد.
مدیریت شبکه سه غلامرضامیرحسینی درباره سردبیر و مجری این برنامه گفته بود که «برای انتخاب مجری هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم اما گزینه‌هایی از جمله چهره‌های قدیمی و همچنین شخصیت‌های جدید آشنا به سینما وجود دارد که هنوز نهایی نشده است.» مدیریت شبکه سه درباره زمان اجرایی شدن دوباره برنامه هفت گفته است: «با برنامه‌ریزی انجام شده ادامه پخش این برنامه پرمخاطب سینمایی حداکثر تا ابتدای مهرماه سال جاری در همان ساعت پخش و به صورت هفته‌ای یک بار روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود».
دوستداران برنامه سینمایی «هفت» با توجه به قول مدیر شبکه سه برای بازتولید این برنامه همه منتظر بودند تا اواسط شهریورماه مجری و سردبیر این برنامه مشخص شود و مهرماه شبکه سوم دوباره برنامه «هفت» داشته باشد. این‌گونه بود که ابتدای همین هفته، پس از گمانه زنی‌های بسیار و حرف و حدیث‌هایی که پیرامون برنامه «هفت» اتفاق افتاده بود، بالاخره سردبیر و مجری این برنامه مشخص شد. بهروز افخمی، نویسنده و فیلمساز قرار شده است که در این جایگاه بنشیند و این برنامه با مدیریت این کارگردان سینما به اجرا برسد. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، بهروز افخمی برای اجرای این برنامه با مسعود فراستی، منتقد سینما که در دوره اول این برنامه، حضور داشته و به همراه جیرانی صحبت کرده است. مسعودفراستی، منتقد سرشناس سینما با اشاره به اینکه باید منتظر بود تا نشست خبری بهروز افخمی با رسانه‌ها برگزار شود و بعد درباره این برنامه صحبت کرد با استقبال از اینکه افخمی اجرا و سردبیری این برنامه را عهده‌دار است فعلا به همین تک‌جمله بسنده کرد و گفت: «قطعا آمدن بهروزافخمی خوب
است. »
طبق اعلام روابط عمومی برنامه هفت، قرار بود تا بهروز افخمی روز دوشنبه در خبرگزاری مهر با اهالی رسانه نشست خبری داشته باشد و برنامه‌اش را برای هفت اعلام کند اما با اعلام روابط عمومی سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه زمان پخش برنامه هفت عقب افتاده است، این نشست خبری نیز با تاخیر چندروزه برگزار خواهد شد. هنوز اطلاعاتی مبنی بر زمان دقیق بازپخش برنامه هفت اعلام نشده است و متعاقبا نشست خبری نیز زمانش با زمان پخش این برنامه تنظیم و برنامه‌ریزی شده است.
با توجه به پیشینه‌ای که بهروز‌افخمی در شناخت سینما و مبانی تئوریک سینما دارد، به نظر می‌رسد که با وجود حواشی‌ای که برای برنامه هفت صورت گرفته بود، می‌توان شاهد اتفاق مثبتی در این برنامه بود. بهروز افخمی سوای فیلمسازی، در تدریس فیلمنامه و نقد فیلم نیز یدطولایی دارد و مناسبات سینمای ایران را نیز می‌شناسد. او توانست با فیلم «عروس» نظر مثبت سید مرتضی آوینی، این منتقد مهم در سینمای ایران را نیز جلب کند. با توجه به این پشتوانه و موضع غیرمنفی اهالی سینما به این کارگردان و نویسنده سرشناس، حالا می‌توان امید داشت برنامه «هفت» در سری سوم خود، با تغییرات جدی‌ای روبه‌رو شود و با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از پیش به سینمای ایران بپردازد.»
به نقل از صبا»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *