زمان طلایی درمان سرطان را از دست ندهید

پروانه شریفی

علیرضا صادقی فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، گفت: سرطان ها از نظر علمی ۶۰ تا ۷۰ درصد علاج پذیر هستند، نگاه به سرطان بسیار متفاوت است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی ادامه داد: بیماران سرطان انواع مختلفی دارند، ما سرطان های مختلفی داریم که در مراحل مختلفی ممکن است نشان داده شود و درمان های مختلفی هم خواهد داشت.

وی افزود: این که بگوییم سرطان مساوی با یک بیماری لاعلاج و پایان زندگی است، با توجه به پیشرفتی که در علم سرطان به وجود آمده کاملا باور غلطی است، نگاه به سرطان باید به یک نگاه امیدوارانه تبدیل شود.

صادقی با اشاره به روش جراحی در بیماران سرطانی و نتیجه بخش بودن آن، تصریح کرد: در گذشته بیماران زمانی به پزشک مراجعه می کردند که به انتهای بیماری نزدیک شده بودند و عمل جراحی که انجام می شد تقریبا بی فایده بود، ولی امروزه با توجه به پیشرفت های علمی اگر بیمار در مراحل اولیه تشخیص داده شود و تحت عمل جراحی قرار بگیرد و درمان خود را ادامه دهد، بقای عمری آن ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی ادامه داد: باورهای غلط نسبت به بیماری سرطان باعث شده تا وقتی که توده ای تشخیص داده می شود، بیماران از مراجعه به پزشک خودداری می کنند و فرصت ها از دست می رود.

صادقی تأکید کرد: در تشخیص و درمان سرطان، زمان یک فاکتور طلایی است که نباید آن را از دست بدهیم، بیماری باید در حداقل زمان ممکن تشخیص داده شود و در حداقل زمان ممکن درمان آغاز شود تا اثر مفید درمان نتیجه بخش باشد.

وی با بیان این که شیمی درمانی در بیماران مختلف نقش های مختلفی دارد، گفت: اگر در مراحل اولیه درمان تجویز شود ممکن است نقش پیشگیری داشته باشد که در مراحل بعدی بیماری پیشرفت نکند، همچنین شیمی درمانی و اشعه درمانی هیچ آسیبی به اطرافیان بیمار نمی زند و این یک باور غلط است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی ادامه داد: سرطان را اگر از دیدگاه علت شناسی بررسی کنیم علت های مختلفی مانند ژنتیک، سبک زندگی، استرس های محیطی دارد، این که بگوییم اگر فردی در یک خانواده سرطان داشته باشد و ممکن است به سایر افراد خانواده سرایت کند، اشتباه است، تقریبا ۹۵ درصد سرطان ها ژنتیکی نیستند و حالت اکتسابی دارند.

صادقی افزود: البته بعضی از سرطان ها مانند روده، گوارش، پستان و سرطان پروستات به گونه ای است که اگر فردی از یک خانواده به آن دچار باشد، ریسک سایر افراد خانواده کمی بیشتر از سایر افراد جامعه است، به هر حال افراد خانواده باید تحت روش های غربالگری و پیشگیری زودرس انجام بگیرند.

وی با بیان این که همه افراد جامعه به نوعی در معرض ریسک ابتلا به سرطان هستند، خاطر نشان کرد: سبک زندگی صحیح، تغذیه مناسب فعالیت فیزیکی و کنترل وزن و… در پیشگیری از سرطان مؤثر است ولی روش های غربال گری بهتر است انجام شود، درست است که یک سری ریزفاکتورهایی برای سرطان وجود دارد ولی نوعا افرادی به ما مراجعه کرده اند که هیچ کدام از ریزفاکتورها را نداشته اند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به این که تقریبا همه سرطان ها با افزایش سن، افزایش پیدا می کنند، گفت: البته در کشور ما سرطان در سنین پایین تر دیده می شود و شاید یکی از علت های آن هرم جمعیتی ما است که در واقع در دهه ۶۰ ، ما یک پیک جمعیتی پیدا می کنیم که الان به سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی رسیده اند و ما در این سنین سرطان را می بینیم، ولی در کل سرطان های شایع در جامعه در سنین بالاتر است.

صادقی با اشاره به دیگر باورهای غلط درمان سرطان، تصریح کرد: باوری وجود دارد که بعضی افراد فکر می کنند می توانند سرطان را با طب سنتی یا روش های دیگر درمان کنند، این ها جایگزین درمان علمی نیستند و می توانند به عنوان درمان مکمل نقش داشته باشند.

وی افزود: رژیم هایی غذایی در ایجاد سرطان نقش دارند، به خصوص سرطان هایی مانند دستگاه گوارش، معده و یا سرطان روده بزرگ یک سری عوامل تغذیه ای مؤثر هستند، مثلا در سرطان معده استفاده از مواد غذایی حاوی مواد نگه دارنده به خصوص نیترات که یک عامل ثابت شده در ایجاد این بیماری است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی خاطر نشان کرد: مصرف نمک یک عامل بسیار مؤثر در ایجاد سرطان شناخته شده است، به خصوص سرطان معده که این روزها تبدیل به شایع ترین سرطان در مردان شده و متأسفانه عامل مرگ و میر هم است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *