ژنتیک، تغذیه و استرس؛ شایع‌ترین علت بیماری‌های گوارشی

پروانه شریفی

دکتر محسن شریفی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن گفت: اگر انسان به نوع تغذیه خود نگرش صحیحی داشته باشد، بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های دستگاه گوارش کاهش پیدا خواهند کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: اگر به بیماری‌ها دقت کنیم متوجه می‌شویم اکثر آن‌ها به نوعی به تغذیه مربوط می‌شود، متأسفانه علی رغم کنترل شدن بسیاری از بیماری‌های عفونی و واگیر دار، اختلالات گوارشی رو به افزایش است و وقتی بیماری‌های گوارشی علت یابی شود به ژنتیک، تغذیه و استرس می‌رسیم.

وی افزود: ژنتیک فاکتوری است که ما نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم، هر فردی ژنتیک خود را از والدین به ارث می‌برد، ولی می‌توانیم تغذیه را با نگرش صحیح اصلاح کنیم و همچنین استرس‌های روزانه زندگی را مدیریت کنیم تا شانس بیماری‌های گوارشی کاهش پیدا کند.

شریفی با اشاره به شایع شدن بیماری‌های گوارشی، تصریح کرد: امروزه افراد فیبر کمتری مصرف می‌کنند، این فیبر شامل سیزیجات و میوه جات تازه می‌شود که اگر در خانواده‌ها بررسی شود شاید در یک هفته این میزان صفر باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: خانواده‌های از تغذیه سالم دور شده‌اند و به سمت غذاهای سرخ شده که کمتر فیبر دارند یا فست فودها رفته‌اند.

وی با بیان این که دستگاه گوارش به سه قسمت تقسیم می‌شود، تصریح کرد: فوقانی، تهتانی و کبد قسمت‌های مختلف دستگاه گوارشی است، یکی از شایع‌ترین اختلالاتی که بیماران مراجعه می‌کنند سندرم روده تحریک پذیر بوده که استرس عامل شروع کننده علائم در این بیماران است.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: این افراد بیماری تهدیدکننده حیاتی ندارند، یک بیماری خوش خیم ولی آزاردهنده است. در این بیماری رژیم غذایی خاصی داده نمی‌شود و این افراد باید براساس تجربه‌های خود این رژیم را مشخص کنند ولی توصیه می‌کنیم به دلیل نفخی که وجود دارد از مصرف کافئین‌ها خودداری کنند.

شریفی با بیان این که نفخ یک علامت شایع است که علت‌های مختلفی دارد و براساس علت درمان‌های مختلفی هم دارد، تصریح کرد: در ۸۰ درصد بیماران با تغییر در الگوی غذایی می‌توانند نفخ را کنترل کنند. متأسفانه امروزه افراد بسیار سریع غذا می‌خورند که چند مشکل ایجاد می‌کند مانند چاقی و نفخ. غذا باید خوب جویده شود وقتی غذای نیمه جویده به معده می‌رسد بدن دچار مشکل می‌شود و نفخ به وجود می‌آید.

وی افزود: نباید غذای پرحجم مصرف شود تا از نفخ جلوگیری شود، همچنین نباید بعد از مصرف غذا بخوابیم زیرا خوابیدن هم ریفلاکس را تشدید می‌کند و هم نفخ را شایع‌تر می‌کند. درصد زیادی از نفخ به علت هوایی است که در بین غذا بلع می‌شود که باید از حرف زدن در بین غذا پرهیز شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: مصرف مایعات بین غذا می‌تواند نفخ ایجاد کند، مایعات شیره معده را رقیق می‌کند و زمان بیشتری غذا در معده می می‌ماند و افراد احساس سنگینی سر دل و نفخ پیدا می‌کنند، توصیه جدی داریم پیاده روی و ورزش روزانه انجام شود که در کاهش نفخ بسیار مؤثر است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *