از پرخوری در فصل بهار پرهیز کنید

پروانه شریفی

همزمان با پایان یافتن فصل زمستان و فرا رسیدن بهار شاهد بروز تغییرات اساسی در طبیعت و بدن‌مان هستیم؛ تغییراتی که نه‌تنها محیط اطراف زندگی ما را تحت شعاع خود قرار می‌دهد بلکه بر چگونگی و عملکرد اندام‌ها و دستگاه‌های درونی بدن‌مان نیز مؤثر است.

محمد مظاهری متخصص طب ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نزدیک شدن فصل بهار، اظهار کرد: از منظر طب سنتی ایران هر فرایند و هر موجودی دارای مزاج خاص خود است، فصول مختلف سال نیز دارای یک مزاج و طبیعت خاصی است که طبیعت بهار گرمی و تری که همزمان اعتدال هم دارد، است. فصل بهار برای اکثر سنین و مزاج‌ها فصلی خوشایند و مطبوعی است.

مظاهری ادامه داد: سالمندان و کسانی که از سن ۶۵ سالگی گذر کرده‌اند و دچار مزاج سردی و خشکی هستند، در فصل بهار بیش‌ترین بهره را می‌برند و این فصل برای سلامتی آن‌ها نسبت به سایر فصول، بهتر است.

وی افزود: در بدن ما در فصول پاییز و زمستان به علت پرخوری و مصرف غذاهای گرم و بیش از حد ممکن است مواد در بافت‌ها دچار انباشتگی و فشردگی شده باشند که با حرارت و اعتدال هوا در فصل بهار، مواد به حرکت در می‌آیند، به همین خاطر است که در فصل بهار بیماری‌های مانند اسهال، گوارشی، آلرژی‌ها و خارش‌ها بیش‌تر می‌شود.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به مصرف زیاد مواد خوراکی در فصل بهار، تصریح کرد: با توجه به این که فصل بهار در کشور ما با گرامی داشت نوروز مقارن می‌شود و میهمانی‌های مختلفی برگزار خواهد داشت، در این مراسمات براساس طرح واره های ذهنی ما از آجیل، میوه جات مختلف، گزها و شیرینی جات برای پذیرایی استفاده می‌کنیم که شاهد پرخوری، برهم خوری و تخلیط غذایی در ایام نوروز هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: معده افراد گنجایش این حجم غذایی را به هیچ عنوان ندارد و ضروری هم نیست که واکنش‌های غیر طبیعی بروز خواهد داد؛ افراد باید در ایام نوروز از پرخوری جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به ایجاد آلرژی‌های مختلف در فصل بهار، گفت: مهم‌ترین موضوع در بحث درمان آلرژی‌ها دوری و حذف مواد آلرژن است، به این معنی که اگر به یک ماده غذایی، نوشیدنی، بو و یا هر فرایندی حساسیت وجود دارد، راهکاری برای از بین بردن آن وجود ندارد و بهترین گزینه دوری کردن از آن ماده است.

مظاهری ادامه داد: در مطالعه‌ای ثابت شده است که همه افراد نمی‌توانند از همه مواد غذایی استفاده کنند، حال اگر اصراری بر مصرف همه چیز داشته باشند باید قبول کنند که در کنار آن دارو هم مصرف کنند.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به شیوع مشکلات گوارشی و یبوست در کودکان، بیان کرد: از منظر طب ایرانی یبوست ام الامراض معرفی شده، یبوست و عدم دفع کافی مواد دفع شدنی می‌تواند بیماری‌های مختلفی را در بدن ایجاد کند، راهکارهای مختلفی از جمله پیاده روی و حرکات ورزشی، پرهیز از پرخوری، استفاده از مایعات و نوشیدنی‌های مختلف براساس مزاج، برای رفع یبوست وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در ایام نوروز باز توصیه ما این است که با فرهنگ سازی سعی کنیم میهمان در انتخاب پذیرایی آزاد باشند و با تعارفات بیجا و پایان روزهای دید و بازدید دچار مشکلات گوارشی نشوند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *