رازهای حفظ سلامت بدن

پروانه شریفی

سوتیتر: حفظ سلامت و تندرستی بدن نقش مهمی در زندگی دارد، اما برنامه های فشرده زندگی در دنیای امروز باعث شده مردم از اهمیت آن غافل شوند. با این حال هر فرد می تواند با انجام برخی کارهای ساده به حفظ سلامت و تناسب اندام خود کمک کند.

همه ساله روز ۱۸ فروردین(۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود، در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین شد، از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت درکشورهای مختلف گرامی داشته می شود.

سازمان بهداشت جهانی در این روز مهم، توجه مردم را به اهمیت سلامت جهانی جلب می کند. شعار امسال این سازمان«پوشش سلامت جهانی: همه، همه جا» است.

حفظ سلامت و تندرستی بدن نقش مهمی در زندگی دارد، اما برنامه های فشرده زندگی در دنیای امروز باعث شده مردم از اهمیت آن غافل شوند. با این حال هر فرد می تواند با انجام برخی کارهای ساده به حفظ سلامت و تناسب اندام خود کمک کند.

داشتن خواب کافی

خواب کافی برای حفظ سلامت و تندرستی ضروری است. در دنیای شلوغ و پر تلاطم امروزی کم خوابی برای سلامت جسم و روان بسیار خطرناک می باشد و باعث افت شدید بازدهی بدن در طول فعالیت شبانه روز می شود این امر آنقدر مهم و حائز اهمیت است که بسیار از کارشناسان حوزه ی سلامت  خواب کافی را برادر سلامتی می دانند. بدون شک و تردید استراحت کافی و راحت راه حل مناسبی برای فرار از دغدغه، شلوغی و خستگی های روزمره می باشد  اما این راه فرار برای خیلی از ما با چالش همراه بوده و در واقع یک مشکل اصلی امروز جامعه ما، مشکلات خواب است.

چکاپ منظم سلامت

انجام چکاپ های منظم سالانه شما را از سلامت بدن تان مطمئن می کند. انجام چکاپ منظم مفید است چراکه در صورت نیاز به توجه به یک مسئله می توان به موقع آن را متوجه شد و با پزشک مشورت کرد.

آزمایش‌های چکاپ به موقع و منظم امکان تشخیص سلامتی و به هنگام بسیاری از بیماری‌ها در فرد را میسر می‌سازد. تشخیص زود هنگام بیماری‌ها به علت محقق کردن درمان موثر، کاهش بیماری‌ها و در نهایت کاهش هزینه‌های درمانی در علم پزشکی مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

در چکاپ کامل، با شناسایی عوامل خطر ساز مانند: افزایش کلسترول و قند خون می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی از پیشرفت آنها جلوگیری کرد، افزایش کلسترول خون خطر سکته‌های قلبی و مغزی را در فرد افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی متعادل سالم

رژیم غذایی سالم، رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم آورد. رژیم غذایی سالم نیازهای اساسی بدن را بدون اینکه شما را دچار اضافه وزن و بیماری کند، برای شما فراهم می‌کند. همچنین رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله چاقی، بیماریهای قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد. برخلاف آنچه خیلی از افراد تصور می‌کنند، داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند بسیار ساده و آسان باشد.

مصرف میوه و سبزیجات تازه و غلات کامل به حفظ سلامت و تندرستی کمک می کند. باید یک رژیم غذایی متعادل داشت و از پرخوری پرهیز کرد. رژیم غذایی باید شامل منابع کم چرب پروتئین نظیر مرغ، ماهی، پنیر سویا و حبوبات باشد.

از غذا خوردن دیر هنگام در شب ، اجتناب کنید . بهتر است آخرین وعده غذایی در روز ساعت ۷ شب باشد. دیر وقت غذا خوردن یا غذا خوردن قبل از خواب به بدن زمان کافی برای هضم غذا را نمی دهد ، همچنین درشب، فعالیت های بدن کم شده و کالری کمتری مورد نیاز بدن می باشد. بنابراین  غذا خوردن دیر وقت این خطر را دارد که غذا به صورت چربی ذخیره شود تا اینکه  به صورت انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

کلسیم یکی از عناصر مهم برای کاهش وزن است . عدم مدیریت کلسیم باعث از بین رفتن تلاش های شما برای کاهش وزن خواهد شد، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، پنیر دلمه و ماست  تامین کننده نیاز روزانه کلسیم هستند.

نوشیدن آب به مقدار کافی

نوشیدن کافی آب به حفظ رطوبت بدن کمک کرده و برای سلامت بدن ضروری است. آب یک پاک کننده طبیعی برای اعضاء بدن و سیستم گوارش ماست.

نخوردن آب کافی و در عوض خوردن مقدار زیاد غذاهای چرب اصلی‌ترین دلایل کم شدن آب بدن است که می‌تواند عوارض بسیار بدی برای شما به همراه داشته باشد. وجود آب کافی برای عملکرد صحیح تمام اعضای بدن ضروری است. این قضیه در مورد سلامت کلیه‌ها اهمیتی دو چندان می‌یابد.

عملکرد صحیح ذهنی و شادابی و سلامت پوست نیز ارتباط مستقیمی با مقدار آب بدن دارد. مقدار آب مورد نیاز بدن شما بر حسب درجه حرارت محیط و میزان فعالیت بدنی شما متفاوت خواهد بود. توصیه اغلب پزشکان خوردن ۸ لیوان آب در روز است.

استرس ممنوع

استرس به بدن آسیب می رساند و می تواند موجب بروز انواع مشکلات از جمله مشکل قلبی و مشکلات گوارشی شود. برای دوری از استرس بهترین شیوه پیاده روی است. استرس می تواند تاثیر مخربی بر بدن انسان داشته باشد اما متاسفانه بیشتر مردم به طور مرتب از آن رنج می برند، در واقع یکی از مهم‌ترین عواملی که سلامت روان افراد را به مخاطره میاندازد، استرس (فشار روانی) است، پژوهش ها نشان می دهد فردی که قادر به رویارویی مناسب با انواع عوامل استرس‌زا نیست، تا سرحد آشفتگی و فروپاشی در سلامتی جسمی و روانی ممکن است پیش رود.

نکات پایانی در مورد حفظ سلامتی بدن

از میوه‌ها و سبزی‌ها در طول روز استفاده کنید، میوه‌ها و سبزی‌ها دارای فیبر ، ویتامین و مواد معدنی بسیار زیادی هستند که تحقیقات نشان داده افرادی که از این مواد غذایی استفاده می‌کنند دارای طول عمر بیشتری هستند.

به‌جای رژیم گرفتن از وعده‌های غذایی مناسب استفاده کنید، در همه وعده‌های غذایی از سبزی‌ها،مواد گوشتی که دارای ویتامین‌ها و پروتئین و سایر مواد معدنی هست است حتماً استفاده کنید.

گوشت را بیش‌ازحد طبخ نکنید و بیش‌ازحد نسوزانید، گوشت حاوی پروتئین بسیار بالایی هست و پخت پیش از حد یا سوزاندن آن باعث می‌شود ترکیبات شیمیایی خطرناکی داخل آن به وجود بیاید که احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

اجازه ندهید وزن خود بیش‌ازاندازه زیاد شود، وزن بیش‌ازحد باعث افزایش بیماری‌ها می‌شود.

در احادیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل‌شده است: سه چیز است که بدن به‌واسطه آن شاداب می‌شود و رشد می‌کند: بوی خوش، جامه نرم و نوشیدن عسل.

خوردن شام را ترک نکنید، هرچند به خوردن یک عدد خرمای خشک باشد، چراکه خوردن شام، مایه نیرومندی پیر و جوان است و ترک آن مایه پیری و درهم‌شکستگی.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *