سایه مافیای تجهیزات پزشکی بر سر کالای داخلی

فاطمه احمدی

خرید و حمایت از تولیدات و محصولات ساخت داخل کشور در ابعاد بین المللی، ملی و محلی می تواند آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فنی، قانونی، علمی و تحقیقاتی فراوانی را برجاگذارد، یکی از مهم ترین عرصه های این امر حمایت ویژه از تولید و بازار فروش تجهیزات پزشکی است.

افسری قائم مقام انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در این زمینه اظهار کرد: ۳۹ سال است که در مقابل انواع تهدیدهای نظامی و تحریم‌ها مردانه ایستاده‌ایم و توانسته‌ایم با همت و یاری صنعتگران، کارگران، کارفرمایان و مردم شریف ایران به جایی برسیم که حدود ۸۰% از نیاز کالای مصرفی و بیش از ۴۰ درصد تجهیزات بخش درمان کشور را تولید و عرضه کنیم.

در ادامه بخشی از صحبت های قائم مقام انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی آورده شده است:

اختلال چرخه تولید یکی از خطرات تهدید کننده ایران

همیشه عملیات نظامی تهدید کننده امنیت کشورنیست و همین که تولیدکننده ایرانی نتواند به تولیدکالا بپردازد خطری در کمین است، با فعالیت نداشتن تولید کننده داخلی، چرخه تولید مختل، در نتیجه کارگر بیکارمی‌شود؛ نظام مالی و گردش سرمایه تهدید و در ادامه با واردات کالا و محصولات غیر ایرانی ارز و سرمایه از کشور خارج می‌شود و روز به روز بر میزان وابستگی جامعه افروده می‌شود. با این روش ایران  به روزهای خود در قبل از انقلاب باز می‌گردد.

رشد وسیع و ارزشمند کشوردر رشد و شکوفایی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی

میزان رشد و شکوفایی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی در سالهای اخیر به حدی است که علاوه بر تأمین نیازداخل، با اخذ مجوزها و استانداردهای بین المللی در بازارهای جهانی نیز حضور یافته‌ایم و می‌توانیم به کشورهای اروپایی نیز صادرات داشته باشیم؛ حضور شرکت‌های دانش بنیان در عرصه جهانی و نمایشگاه‌های بزرگ با موضوع دارو، سلامت و تجهیزات پزشکی، نشان‌دهنده رشد وسیع و ارزشمند کشوردر این زمینه است.

سرمایه گذاری و ورود به بازار سلامت ایران

طرح تحول سلامت، با همکاری و حمایت همه تولیدکنندگان ایرانی و نظارت راهبردی وزارت بهداشت آغاز شد، با حمایت دولتی، خرید و مصرف تولیدات ایرانی در مراکز درمانی انجام  و در نتیجه میزان تولید به سطح ظرفیت رسمی کارخانه نزدیک می‌شود تا قیمت تمام شده کاهش یابد و محصول با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه شود و از سوی دیگر با کاهش هزینه‌های درمانی برای عموم مردم سطح رفاه همگانی بالاتر رفته و سرمایه در گردش بخش سلامت کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در امر تولید و اشتغال قرارمی‌گیرد.

گرفتار بحران در بازار سلامت هستیم

اوضاع و حال عمومی بازار سلامت، از نگاه کسانی که به ایران و استقلال و آزادی می‌اندیشند خوب نیست، دقیقاً شبیه شرایطی است که پزشک و پرستار در یک جامعه مریض شوند، نگرانی از اینکه چه کسی باید به درمان مردم بپردازد از یک سو و اینکه چه کسی باید پزشک و پرستار بیمار را مداوا کند از سوی دیگر، این شرایط بازگو کننده شرایط بحران است.

به صراحت اعلام می‌کنیم در بازار سلامت و طرح تحول سلامت دچار بحران هستیم. بحران در تأمین نیازهای مراکز درمانی با این شرایط که  تولیدکنندگان یکی پس از دیگری در مرز ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌ها هستند، گریبانگیر ما است، کاهش تولید وتعدیل تعدادی از نیروهای متخصص هم ازعوارض این بحران است.

دست و پنجه نرم کردن تولید کننده داخلی با مشکلات مالی

تولیدکننده داخلی با وجود فشارها و مشکلات مرتبط با تولید، در راه سخت دریافت حقوق و مطالبات معوق از مراکز درمانی هستند، عده‌ای با حمایت‌های دلاری، دلالان داخلی را تطمیع می‌کنند و کالاها را به مراکز درمانی عرضه می‌کنند (که البته نیاز آن مراکز است) فارغ از اینکه بدانند چنین تجارتی چه سرنوشت و آینده‌ای برای تولید ایرانی رقم می‌زند.

تولید کننده داخلی از یک سو باید با مسائل مختلف دست و پنجه نرم کند وهزینه‌های تولید را پرداخت، کالا تولید کند و با قیمت مصوب به مرکز درمانی عرضه کند و از سوی دیگر مراکز درمانی پولی ندارند که هزینه خرید و تأمین کالا را پرداخت کند، به این نحوسرمایه در گردش بخش تولید متوقف می‌شود؛ همچنین نیاز مراکز درمانی به عنوان بخش سلامت نه تنها متوقف نشده و کاهش نمی‌یابد، بلکه در مواردی افزایش هم  دارد با این شرایط مراکز درمانی باید کالا و تجهیزات مورد استفاده را تأمین کنند که این مرحله آغاز ورود فرصت طلب‌ها و کسانی است که منافع شخصی را بر مصالح ملی ترجیح می‌دهند و با پیشنهادهای مالی و اغوا کننده، با خیانت‌های پنهان و دستهای پشت پرده، اقلام مورد نیاز مراکز درمانی را از راههای غیر قانونی تأمین و تحویل می‌دهند تا به مصرف برسد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *