پیشگیری از آلرژی با تغذیه مناسب

پروانه شریفی

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است، یکی از مسائلی که برخی از مردم با آن در فصل بهار، مواجه می‌شوند، آلرژی فصل بهار است. این آلرژی ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی ناشی از گرده‌افشانی گیاهان است. به عبارت بهترآلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده و بی‌ضرر هستند، اما بدن نسبت به آن‌ها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد. این آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست.

متخصصان، علت اصلی حساسیت‌های فصلی به ویژه در فصل بهار گرده افشانی گیاهان عنوان کرده‌اند. حساسیت فصلی ناشی از گرده افشانی گیاهان به تناسب شرایط جغرافیایی وگیاهان آلرژی زای مناطق مختلف کشورمتفاوت است.

یک متخصص تغذیه در این زمینه به خبرنگار کیمیای وطن، گفت: برای پیشگیری از آلرژی راهکارهای تغذیه‌ای وجود دارد که مردم می‌توانند با رعایت کردن آن دچار این بیماری نشوند.

زهرا عسگری با بیان این که در فصل بهار معمولاً آلرژی‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند، ادامه داد: معمولاً در فصل بهار و تابستان نیاز انسان به کالری و انرژی نسبت به زمستان کمتر بوده و بر همین اساس مصرف غذاهایی مانند کله‌پاچه و آبگوشت باید کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به استفاده آر میوه‌های بهاری خصوصاً برای کودکان، افزود: با گرم شدن هوا بدن نیاز کمتری به کالری دارد و مصرف غذاهایی مانند ماست و خیار مناسب است، در این فصل، مصرف میوه‌های پرفیبر و کم کالری توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف برخی مواد غذایی از جمله ماهی‌های چرب، سیر، پیاز، ماست، اسفناج و نوشیدن چای سبز در پیشگیری از حساسیت فصل بهار بسیار مؤثر است. این موادغذایی همچنین می‌تواند تسکین دهنده آلرژی در افراد باشد.

وی با اشاره به این که مصرف غذاهای تازه در فصل فهار توصیه می‌شود، گفت: غذاهای کهنه و فرآوری شده مانند خیارشور، رب گوجه‌فرنگی، ماهی‌های دودی و کنسرو شده به دلیل هیستامین و ترامین سبب ایجاد آلرژی می‌شوند.

عسگری با تأکید بر این که اولین قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است، خاطر نشان کرد: گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها مثل میوه‌ها، سبزیجات و چربی امگا ۳ به رژیم غذایی شما را تا حد زیادی از مبتلا شدن به آلرژی دور می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: مصرف پیاز نیز سیستم ایمنی را نسبت به مواد آلرژی زا بی تفاوت می‌کند. ماست نیز یکی دیگر از مواد غذایی علیه آلرژی است، مصرف سیب، هویج، کرفس، گوجه فرنگی، خربزه و موز، آلرژی فصلی به ویژه در بهار را تشدید کرده و باعث خارش و تورم دهانی در افراد می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *