کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی

پروانه شریفی

بیماری قلبی یکی از کشنده ترین عوامل مرگ و میر در جهان است، با توجه به وظیفه اصلی قلب در خون‌رسانی به سلول‌های بدن، آشنایی با عوامل خطر زا برای این عضو از بدن یکی از اولویت‌های محققان بوده که نشان می‌دهد، همه مردم باید به فکر قلب سالم باشند. افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات بوده که به دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی و صنعتی شدن پدید آمده است.

یک متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار، گفت: بیماری‌ها به دو دسته واگیردار مانند طاعون، وبا و بیماری‌های عفونت‌های ریه‌ای که امروزه وجود دارد و غیرواگیردار تقسیم بندی می‌شوند، در بیماری‌های واگیر که خوشبختانه امروزه کمتر وجود دارد، عاملی وجود دارد که اگر بتوانیم از بروز آن جلوگیری کنیم، می‌توانیم تا حدود زیادی آن بیماری را کنترل کنیم.

دکتر حیدری ادامه داد: معضلی که نه تنها با گذشت زمان جلوی آن گرفته نشده، بلکه با زمان در حال پیشرفت است، بیماری‌های غیرواگیر نام دارند و مشخصه آن که بیماری قلبی هم یکی از انواع آن است، علت مشخصی ندارند، بلکه مجموعه ای از علل در ایجاد آن بیماری نقش دارند.

وی افزود: با کشف داروها واکسن‌ها و راه های پیشگیری که ابداع شده است آن دسته از بیماری‌های عفونی که به خاطر عدم رعایت بهداشت ایجاد شده است با خوردن داروهای آنتی بیوتیک تا حدودی کنترل شده اند. هر چه امید به زندگی در جامعه بیشتر باشد، شانس ابتلای کمتر به بیماری‌های غیرواگیر هم کمتر می‌شود، چرا که با افزایش سن، شانس وقوع آن نیز بیشتر می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با بیان این‌که استفاده از فناوری هرحُسنی که داشته باشد، خودش عاملی زمینه‌ای در بروز بیماری‌های غیرواگیردار است، تصریح کرد: به‌خاطر تغییراتی که در سبک زندگی افراد اتفاق می‌افتد و مجموع مشکلات اجتماعی، محیطی و رفتاری را وقتی کنار هم بگذاریم، عوامل خطری هستند که ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر که سردسته آن‌ها بیماری‌های قلبی عروقی است، متأسفانه رو به افزایش می‌شود.

وی با اشاره به عوامل خطر اجتماعی، محیطی و رفتاری، خاطر نشان کرد: تغذیه نامناسب به این معنی که تغییری که در نوع مواد غذایی که استفاده می‌شود، یکی از عوامل زمینه‌ای است که این بیماری‌ها را بیشتر می کند، افزایش وزن و چاقی، مصرف سیگار و دخانیات، افزایش بیماری فشارخون بالا که با وجود داروهای جدید و پیشگیری‌ها، همچنان شیوع بالایی دارد، چربی خون بالا، قند خون، افزایش سن و عوامل ژنتیکی منجر به بروز و افزایش بیماری‌های قلبی هستند.

حیدری اظهار کرد: نکته مثبتی که و جود دارد این که اگر مجموعه عوامل خطری که اشاره شد، کنترل یا حذف شود، تا هشتاد درصد از بروز بیماری‌های قلبی- ریوی، سکته مغزی، دیابت و قند خون جلوگیری کنیم و حتی در مواردی سرطان‌ها را تا چهل درصد کمتر می شود.

این متخصص قلب و عروق خاطر نشان کرد: متأسفانه درصد بالایی از مرگ و میرهایی که داخل کشور اتفاق می افتد، ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بوده و این نشان می دهد که افراد جامعه باید در سبک زندگی خود و اطرافیانشان تغییراتی ایجاد کنند تا کمتر به این معضل دچار شوند.

وی افزود: واقعیتی وجود دارد و آن اینکه امروزه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش پیدا کرده و مهم‌ترین علت هم رعایت نکردن عوامل زمینه‌ای است که اشاره شد، و به این صورت هم نیست که فقط در کشور ما اینچنین باشد و این ریزفاکتورها در جهان هم وجود دارد و آن چیزی که نگران کننده است این‌که در سال ۲۰۰۰ چیزی حدود ۶۰ درصد از مرگ و میرها به علت بیماری قلبی عروقی و مغزی بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۷۳ درصد هم می‌رسد.

حیدری تصریح کرد: در این بین تفاوتی بین کشورهای در حال توسعه و پیشرفته وجود دارد، در کشورهای پیشرفته به مرور زمان اقداماتی پیشگیرانه انجام شده و توانسته‌اند آن شیب را جلوگیری کنند و در بعضی کشورها کاهش هم بدهند، ولی متأسفانه در کشورهای در حال توسعه و کشور ما چون اقدامات وسیعی انجام نشده، همچنان درصد مرگ و میر سیر صعودی دارد که می‌توان درصد بالایی از این رقم‌ها را جلوگیری کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *