عسل باید سرخ، شفاف، خوشبو و غلیظ باشد

پروانه شریفی

مشاور و مدیرکل طب ایرانی وزیر بهداشت گفت: بهترین عسل، عسل سرخ رنگ و شفاف و خوشبو و غلیظ است که در آن مطلقاً موم نباشد و اگر با انگشت از آن بردارید تار نازکی از آن کشیده شود این نوع عسل بیشتر استفاده دارویی دارد.

محمود خدادوست در همایش ملی فرآورده‌های زنبورعسل از منظر زیست شناسی، سلامت و اقتصاد اظهار داشت: عسل ماده‌ای است که در بدن زنبور عسل به دنبال استفاده از شهد انواع گل و تغییرات آن در بدن زنبور ایجاد می‌شود.

بخشی از نظرات مشاور و مدیرکل طب ایرانی وزیر بهداشت در این مطلب آمده است:

** ترکیبات عسل‌های مختلف تا حدی تفاوت دارد و مزه و بوی هر عسل به شهد استفاده شده گل توسط زنبور عسل مرتبط است، عسل تولید شده توسط زنبور به صورت شربتی غلیظ و به رنگ‌های زرد کمرنگ تا قهوه‌ای است.

** عسل هم در قرآن آمده و هم در طب ایرانی توصیه به مصرف آن شده است، فرآورده‌های زیادی از زنبور عسل به دست آمده که خواص زیادی هم دارند، ژل رویال، گرده گل، بره موم، موم و زهر زنبور عسل از این جمله هستند.

خصوصیات ظاهری عسل

**عسل رنگ و بوهای مختلفی دارد، بوی عسل‌های مختلف اکثراً مربوط به رایحه گل‌هایی است که زنبور از آن‌ها استفاده کرده است که این مسأله می‌تواند در اثرات درمانیان هم تأثیر بگذارد، مثلاً عسلی که زنبور سازنده آن از شهد گیاه اکالیپتوس استفاده کرده است بوی همان گیاه از آن استشمام می‌شود.

** بهترین عسل، عسل سرخ رنگ و شفاف و خوشبو و غلیظ است که در آن مطلقاً موم نباشد و اگر با انگشت از آن بردارید تار نازکی از آن کشیده شود این نوع عسل بیشتر استفاده دارویی دارد.

**در درجه بعدی عسل نباتی رنگ خوب است، این نوع عسل برای تغذیه استفاده می‌شود، به طور کلی مزاج عسل گرم و خشک است، دهانه رگ‌ها را باز می‌کند و رطوبت را از بین می‌برد و مانع تباهی و گندیدگی گوشت می‌شود.

** عسل ماده‌ای شیرین است که ۹۵ درصد ماده خشک آن را قندها تشکیل داده و ۸۰ الی ۸۵ درصد این قندها فروکتوز و گلوگز است، از عسل به عنوان جایگزینی برای شکر در صنایع نوشابه و انواع نوشیدنی‌ها می‌توان استفاده کرد. به دلیل خاصیت جاذبه الرطوبه بودن عسل استفاده از آن در صنعت شیرین پزی به تازه ماندن شیرینی در مدت زمان طولانی‌تر کمک می‌کند.

** عسل دارای ویتامین‌های C، K ،E ،A، B5، B6 ،B2 ، پریدوکسین و تیاسین است، همچنین دارای انواع پروتئین اسیدهای آمینه اسیدهای آلی مثل اسیدفرمیک و مقداری آنزیم و رایحه‌های معطر، منگنز، آهن، کلر، فسفر، گوگرد و ید است.

خواص طبی عسل از دیدگاه طب ایرانی و طب رایج

**عسل بدن را از مواد زیاد و نامناسب پاکسازی می‌کند، گرفتگی عروقی را می‌گشاید، رسوبات و مواد اضافی تجمع یافته در بدن را از عمق بدن جذب و دفع و سستی بدن را دفع می‌کند، در مطالعات متعدد نقش درمانی شستشوی دهان با عسل در زخم‌های دهانی به خصوص در بیماران دچار ضعف ایمنی بیان شده است.

عسل و نقش آن در دستگاه تنفس

**عسل در دستگاه تنفسی نقش پاکسازی کننده دارد و مواد زیاد در ریه و مجاری هوایی را خارج می‌کند، در مقالات طب جدید اثر درمانی عسل بر روی سرفه بر روی کودکان حتی از تأثیر دیفن هیدرامین هم بیشتر گزارش شده است.

** عسل نقش درمانی زیادی در دستگاه ادراری، پوست و گوارش دارد و به خاطر داشتن مواد آنتی‌اکسیدان بر ضد بسیاری از سرطان‌ها ازجمله سرطان خون و کولون عمل می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *