تعرفه‌های جدید پزشکی اعلام شد

پروانه شریفی

سوتیتر: سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به میزان هزینه بستری در بخش‌های مختلف درمان گفت: بر اساس مصوبه دولت تعرفه‌های پزشکی برای سال ۹۷ اعلام شد.

ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت‌ تعرفه پزشکی برای بخش‌های دولتی و خصوصی بطور یکسان به میزان ۵ درصد و ویزیت‌ ۶ درصد افزایش پیدا کرده است، بطوریکه یک پزشک متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان، فوق‌تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان دریافت می‌کند و حداقل زمان ویزیت برای یک پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، متخصص ۲۰ دقیقه و فوق‌تخصص ۲۵ دقیقه است.

وی ادامه داد: میزان هزینه بستری‌ها در بخش‌های دولتی ۱۰ درصد، سرپایی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شوند باید مابه‌التفاوت تعرفه‌ دولتی و خصوصی را  از جیب خود پرداخت کنند که در این راستا دستمزد جراحان هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است  و دستمزد افراد فنی به میزان ۲٫۵ درصد، هتلینگ‌ ۸ درصد و سبد دارو به اندازه ۹ درصد افزایش پیدا می‌کند و این مبالغ از فروردین ماه امسال اجرا می‌شود.

بخشی از مهم ترین سخنان سخنگوی وزارت بهداشت در این خبر آمده است:

***حق بیمه در سرانه خانوار ۷ درصد است و کارمندان فقط ۲ درصد آن را پرداخت می‌کنند، حق بیمه پرداختی‌ کارمندان روستایی و عشایری و همچنین افراد ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر صفر ریال است.

** اگر بیمارستانی‌ فاکتور غیررسمی‌ صادر کند یا برای خرید دارو و لوازم پزشکی بیمار را به خارج از بیمارستان اعزام کند مرتکب تخلف شده است که باید آن را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اطلاع داد.

** در حال حاضر جمعیت افراد بالای ۶۰ سال کشورمان بیش از ۷ میلیون نفر است که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۳۰ به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد و این افراد متأسفانه در این سن دچار زوال‌ عقلی می‌شوند و همین مسئله باعث ایجاد هزینه‌هایی در کشور می‌شود.

** تولید داروهای مختلف در اختیار چند کشور محدود است ولی ایران داروهای مختلف را خود تولید می‌کند بطوریکه‌ واکسن‌ هپاتیت‌ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ دلار در کشورمان تولید می‌شود.

** وزارت بهداشت داروهای بیماران MPS موثر را تأمین می‌کند و از همه این بیماران‌ حمایت‌ می‌کند و با والدین‌ کودکانی که مبتلا به بیماری MPS هستند احساس همدردی‌ می‌کنند.

** برخی از داروهای بیماری‌های خاص چندین میلیارد تومان هزینه دارد که سازمان‌های بیمه‌گر آن را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند، لیست دارویی کشور هر ساله اعلام و هر ۳ ماه یکبار‌ در آن تجدیدنظر‌ می‌شود.

** کشور ما بر اساس معیارهای‌ علمی در خصوص بیماری‌ها تصمیمات لازم اتخاذ می‌کند و راهنمای بالینی‌ در مورد بیماری‌های مختلفی مانند فشار خون بر اساس بهترین تحقیقات علمی دنیا بررسی و اجرا می‌شود.

** کیفیت داروهای تولیدی در لیست سبد دارویی کشور مهم است و وزارت بهداشت حساسیت ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارد.

** ایران داروی تزریقی ویژه بیماران تالاسمی‌ را تولید می‌کند ودر دنیا به سمت تولید داروهای نوع خوراکی پیش رفته است اما متأسفانه‌ برخی‌ به دنبال داروی تزریقی خارجی می‌روند، کشورمان با داشتن ۱۹ هزار بیمار تالاسمی‌ یکی از موفق‌ترین کشورها در روند کنترل این بیماری در دنیا محسوب می‌شود.

**افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف ۳ الی ۷ برابر افراد نرمال فوت‌ می‌کنند، در جلسه ای که با نمایندگان مجلس انجام شد مسئله‌ تخت‌های بیمارستان‌های استان تهران مورد بحث قرار گرفت زیرا ۱۶ شهرستان این استان از لحاظ تخت دچار کمبود جدی هستند و نمایندگان قول دادند در این خصوص اقدامات اساسی و لازم را انجام دهند.

** شرکت‌های خارجی در ایران به شرط انتقال سرمایه و تکنولوژی‌ اقدام به ساخت بیمارستان در کشورمان می‌کنند.

** در بیمارستان‌های خصوصی اشغال‌ تخت در حدود ۶۰ درصد است، ۸۰ درصد از بیمارستان‌های بخش خصوصی با بیمه‌های تکمیلی هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

** حق‌الزحمه‌ بستری فنی‌ ۲٫۵ درصد‌، آزمایشگاه‌های خصوصی ۱۰٫۲ درصد‌، دارو و لوازم پزشکی نیز ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *