نکاتی طلایی برای درمان و از بین بردن نفخ معده

پروانه شریفی

نفخ از جمله بیماری های گوارشی است که در اثر مصرف برخی غذا ها به وجود می آید. عامل ایجاد این اختلال تجمع گاز های حاصل از متابولیسم در دستگاه گوارش است. این اختلال ممکن برای همه افراد در اثر پر خوری به وجود بیاید، اما در برخی افراد این بیماری به صورت دائمی است، به همین دلیل باید به درمان آن پرداخت.

دکتر جعفر برزانیان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، در این رابطه گفت: غذاهایی که ما استفاده می کنیم ممکن است برای معده ما ضرر داشته باشد، مثلا استفاده از بعضی سبزیجات یا میوه جات باعث نفخ در معده شود، پس باید به گونه ای استفاده شود که باعث کم کاری معده نشود، به عنوان نمونه اگر قبل از استفاده از حبوبات، ۲۴ ساعت خیسانده شود، نفخ آن گرفته می شود و استفاده آن راحتتر است، در مورد سبزیجات هم ریحان و شاهی سبزیجاتی هستند که معده را اذیت نمی کنند و هضم راحتتری دارند.

استرس ها را از خود دور کنیم

این متخصص بیماری های داخلی ادامه داد: استرس های روحی با ترشح یک سری از مواد، باعث می شود حرکات روده کند شود و وضعیت بدن برای مبتلا شدن به یبوست را تشدید کند، پس باید به نحوی استرس ها را از خود دور کنیم که شاید کار سخت و دشواری باشد ولی غیر ممکن نیست.

وی افزود: مردم باید یاد بگیرند زمان معینی را برای دفع شکم تعیین کنند، همانگونه که هر فعالیت روزانه که انجام می دهیم مانند غذاخوردن یا ورزش کردن زمان مشخصی دارد، متأسفانه برای اجابت مزاج زمان مشخص نکرده ایم. بدن ما در زمان های معین و خاصی بهتر به عملکردی جواب می دهد مثلا خواب در شب ها بیشتر آرامش بخش است چرا که هورمونی در بدن باعث خواب آرام و راحت می شود، صبح ها وقتی صبحانه میل شود، موادی در بدن ترشح می شود که باعث می شود روده ها حرکت کند و همین حرکت روده ها در بدن دفع را آسان تر می کند.

برزانیان تصریح کرد: متأسفانه بعضی افراد یا به خاطر تنبلی تا نزدیک ظهر خواب هستند و یا برعکس به دلیل مشغله زیاد، صبح زود بیدار می شوند و با عجله بدون خوردن صبحانه به سرکار می روند، بعد از گذشت مدتی وقتی به این مسئله اهمیت داده نشود، ریتم و حالت روده ها از بین می رود، افرادی که مبتلا به یبوست هستند باید سعی کنند صبح ها حتما صبحانه مصرف کنند، چند قدمی راه بروند و حتی اگر احساس دفع بدن ندارند هم به دستشویی بروند تا ریتم بدنشان نرمال شود و بعد از گذشت چند روز بدون استفاده از داروهای ملین، به حل مشکلشان کمک می کند، همچنین بهتر است صبح ها قبل از صبحانه یک لیوان آب خنک با مقدار کمی خاکشیر در دفع راحت شکم مؤثر است.

آرام و آهسته غذا میل کنید

وی با بیان این که احساس سنگینی شکم را نفخ می گویند، خاطر نشان کرد: یکی از علت های آن همین یبوست است، وقتی مدفوع داخل شکم بماند گاز تولید می کند و باعث احساس سنگینی در شکم خواهد شد. برای اینکه نفخ را از بین ببرید، آرام و آهسته غذا میل کنید وقتی غذا با استرس و عجله خورده شود، همراه با غذا مقداری هم هوا بلع می شود و این گاز داخل روده ها اذیت کننده است. بهتر است که قبل از سیر شدن کامل دست از غذاخوردن بکشیم، اگر بخواهیم آن قدر غذا بخوریم تا کامل سیر شویم، معده بیش از حد لازم مواد غذایی دریافت می کند و باعث احساس سنگینی شدید در بدن می شود ولی اگر قبل از سیر شدن کامل دست از غذاخوردن بکشیم، بعد از چند دقیقه احساس آرامش، سبکی در روده و معده و سیری داریم.

تعداد وعده های غذایی را زیادتر ولی سبکتر کنید

این متخصص بیماری های داخلی با بیان این که توصیه می شود به جای این که سه وعده غذا در روز صرف شود، تعداد وعده های غذایی را زیادتر ولی سبکتر کنید تا معده دچار مشکل نشود، اظهار کرد: همچنین از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کنید و از مصرف آب خیلی سرد هنگام صرف غذا پرهیز شود. غذاهای تند باعث اذیت شدن شکم می شود، کسانی که مرتب آدامس مصرف می کنند همیشه مقداری هوا هم بلع می کنند که باعث ایجاد نفخ داخل شکم می شود.

وی افزود: بعضی افراد به بعضی از غذاها و مایعات مانند شیر حساسیت دارند که باید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند، یک سری از غذاها نفاخ هستند مانند کلم، کاهو، پیاز، ترب، تربچه، خیار، موز، گیلاس، انگور، انار، پسته و تخم مرغ، موادی هستند که ممکن است نفخ شکم را بیشتر کنند.

برزانیان تصریح کرد: ورزش حتما به صورت روزانه یا هفتگی مرتب انجام شود، به حدی که نفس به شماره بیفتد، همچنین بعد از مصرف غذا چند قدمی راه بروید و سریع دراز نکشید تا غذا در بدن موقعیت مناسبی قرار بگیرد. غذاهای تازه بسیار مناسب تر از غذاهای کنسروی و فست فودها است.

این متخصص بیماری های داخلی با اشاره به این که سبزیجاتی مانند نعناع، گشنیز، شوید، جعفری، ریحان و رازیانه کاهش دهنده نفخ هستند، گفت: در سبزی خوردن های ما نعناع، جعفری و گشنیز کمتر دیده می شود ولی مناسب تر است، زیره بسیار برای کاهش نفخ مناسب است و بهتر است بعد از غذا با مقداری آب مصرف شود تا احساس سنگینی بعد از غذا را از بین ببرد، به طور کلی وضعیت تغذیه، بدن و استرس ها باید تنظیم باشد تا مشکلات بدنی ما کمتر و کمتر شود.

توصیه: عادت‌های غلط غذایی را کنار بگذارید

اگر می‌خواهید دچار نفخ نشوید باید عادت‌های غلط غذایی را کنار بگذارید و به سیستم گوارشتان کمک کنید تا فرایند هضم غذا به درستی انجام گیرد و هوای اضافی در روده و معده‌تان جمع نگردد، فراموش نکنید که بی تحرکی نه تنها باعث یبوست و کم تحرکی روده ها می شود، بلکه می تواند زمینه بروز نفخ را نیز فراهم آورد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *