ابهری: خود زشت پنداری عامل اصلی استفاده از آرایش‌های غیرمتعارف

دبیر گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری با تاکید بر اینکه کشور ما در خاورمیانه مقام اول و در آسیا مقام هفتم را در مصرف لوازم آرایش گرفته است، گفت: در صورتی که لوازم آرایش اصلی روزانه چهار قلم مصرف شود، در طول سال فلزات وارد شده به بدن منجر به بیماری‌های مختلف خواهد شد.
دکتر مجید ابهری با بیان اینکه پژوهش مصرف لوازم آرایش توسط گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری در اردیبهشت ماه سال ۹۳ تا خرداد ماه سال ۹۴ در شهرهای تهران، اصفهان، رشت، شیراز و مشهد انجام شده است، افزود: طبق پژوهش انجام شده حداکثر زمان مصرف شده برای لوازم آرایش ۲ ساعت تعیین شده و دو سوم هزینه‌های دختران مجرد به خرید لوازم آرایش اختصاص یافته است و همچنین باورهای مذهبی و فرهنگ خانواده اصلی ترین عامل جلوگیری از مصرف لوازم آرایش اعلام شده است.
وی اظهارکرد: این پژوهش میدانی بین ۴ هزار و ۷۵۲ نفر از دختران و زنان جوان که دارای مشاغل مختلف مانند دانش آموز، دانشجو، کارمند و خانه دار بوده اند، انجام شده است که ۵۰ درصد آنها متاهل و ۵۰ درصد دیگر نیز مجرد بودند.
کسب مقام اول مصرف لوازم آرایش در خاورمیانه
افزایش ۴ برابری مصرف لوازم آرایش بین زنان در دهه اخیر
این آسیب شناس و جامعه شناس اجتماعی با اشاره به اینکه مصرف لوازم آرایش در دهه اخیر بین زنان تا ۴ برابر افزایش یافته است، گفت: این موضوع باعث شده است که کشور ما در خاورمیانه مقام اول و در آسیا مقام هفتم را در مصرف لوازم آرایش داشته باشد.
تقلبی بودن بسیاری از لوازم آرایشی با برندهای معروف
ابهری ۸۰ درصد از لوازم آرایش مصرفی را وارداتی و قاچاق دانست و اظهارکرد: بسیاری از این مواد آرایشی با داشتن نام‌های معروف تقلبی هستند و افزایش ریزش مو، ناراحتی‌های پوستی، اختلالات هورمونی «به علت بالا رفتن میزان فلزات در بدن» از عوارض اصلی مصرف لوازم آرایش تقلبی است.
دبیر گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری تصریح کرد: در صورتی که لوازم آرایش اصلی روزانه چهار قلم مورد مصرف قرار گیرد، در طول سال فلزات وارد شده به بدن مانند اکسید آهن، منگنز و سرب منجر به بیماری های مختلف می شود.
حداکثر زمان مصرف شده برای لوازم آرایش ۲ ساعت تعیین شده است
وی با بیان این مطلب که بین میزان مصرف لوازم آرایش و افزایش مصرف شیر خشک ارتباط منطقی و مستقیمی وجود دارد، گفت: در این پژوهش حداقل زمان مصرف آرایش کردن ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲ ساعت تعیین شده است و افزایش استفاده از خالکوبی در بین مصرف کنندگان لوازم آرایش ۳ برابر بیشتر از دیگران است.
ابهری از نظر رفتارشناسی توهم خود زشت پنداری را اصلی ترین علت استفاده از آرایش های غیر متعارف دانست و افزود: سندروم خود نمایشی برای جلب توجه دیگران عامل روانی برای استفاده از لوازم آرایش است و بعضی از دختران تلاش برای پیدا کردن همسر، بیکاری، بی حوصلگی و نداشتن سرگرمی را علت استفاده از لوازم آرایش اعلام کرده اند و ۶۰ درصد آنها مخالفت خانواده خود را با این موضوع آشکار کردند.
داین متخصص علوم رفتاری گفت: الگو برداری از الگوهای رفتاری غربی، تغییر سبک زندگی و دور شدن از زندگی اسلامی و ایرانی بستر اصلی برای استفاده و افراط در لوازم آرایش اعلام شده است و در این پژوهش دو سوم هزینه های دختران مجرد برای خرید لوازم آرایش عنوان شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: طبق پژوهش انجام شده باورهای مذهبی و فرهنگ خانواده اصلی ترین عامل جلوگیری از مصرف لوازم آرایش اعلام شده
است. منبع ایسنا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *