وزوز گوش، به تنهایی یک بیماری نیست

پروانه شریفی

یکی از مشکلات شایع در مراجعین به کلینیک شنوایی و متخصصین گوش، حلق و بینی وزوز است. براساس آمار درصد بالایی از افراد معمولاً وزوز را تجربه کرده اند. وزوز بسیار آزاردهنده می باشد. وزوز به تنهایی یک بیماری نیست، بلکه نشانه یک بیماری است. وزوز می‌تواند باعث ایجاد عوارضی از جمله کم خوابی، افسردگی، فشار عصبی، اضطراب و نگرانی شود.

وزوز درک صدایی در گوش می باشد که منبع خارجی ندارد. وزوز می تواند به دو صورت عینی و ذهنی باشد. در وزوز عینی صدا در گوش به گونه ای است که دیگران نیز می توانند بشنوند.در وزوز ذهنی صدا به گونه ای است که فقط خود فرد صدا را می شنود.

دکتر حمیدرضا ابطحی متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با کیمیای وطن در این رابطه، اظهار کرد: وزوز گوش همان احساس شنیدن صدای سوت یا زنگ زدن در گوش است که در مدت طولانی اتفاق می‌افتد، در بعضی مواقع ممکن است افراد این صداها را در مقاطع کوتاهی احساس کنند و آرام آرام این صدها از بین می‌روند و آزاردهنده نیستند ولی در بعضی مواقع طولانی و آزاردهنده هستد.

دکتر ابطحی ادامه داد:ممکن است یک یا هر دو گوش دچار این عارضه شود و همچنین امکان اینکه در فواصلی این مشکل قطع شود و بعد دوباره ایجاد شود، وجود دارد، گاهی اوقات میزان صدای این وزوز به قدری زیاد است که باعث مختل شدن زندگی روزمره فرد مانند خواب، تمرکز کردن و یا حتی شنوایی افراد شود.

وی افزود: وزوز قبلاً این گونه تعریف شده بود که اختلالی است که بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود ولی متأسفانه امروزه در تمامی سنین احتمال ایجاد این اختلال وجو دارد، وزوز گوش در مواقعی با سرگیجه و کاهش شنوایی شدید وجود دارد و در بعضی افراد هم تنها وزوز هست که این اختلال خودش به تنهایی بیماری خاصی محسوب نمی‌شود و نباید باعث نگرانی شود و تنها باید کنترل شود تا زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار ندهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: بر طبق آمار، یک پنجم از افراد جامعه در زمان‌هایی از زندگی از وزوز کردن گوش رنج می‌برند و ناراحت هستند. نگرانی‌های مداوم، استرس‌ها و همچنین کم خونی می‌تواند از عوامل بروز وزوز گوش باشد.

وی ادامه داد: مشاوره و روان درمانی کمک موثری در جهت آرامش فرد می کند و افراد مبتلا بایستی عواملی را که باعث وخامت وزوز می شوند را شناسایی و کنترل کنند چرا که با استرس شدید وزوز شدت پیدا می کند و البته باید گفت که استرس ها و نگرانی ها باعث بروز وزوز نمی شوند اما تاثیرات آن را تشدید می کنند، همچنین بهبود سبک زندگی، فعالیت بدنی مناسب، مبارزه با افسردگی، خواب مناسب و آرامش تاثیر زیادی بر روی وزوز دارند.

ابطحی با بیان این که اگر شرایطی در زندگی به افراد تحمیل شود و استرس و اضطراب در آن‌ها افزایش پیدا کند، خاطر نشان کرد: وزوز زمینه‌ای که از قبل وجود داشته، تشدید خواهد شد و بیشتر آزاردهنده است ولی کاهش استرس، منظم شدن خواب، کاهش اضطراب‌های محیطی باعث کاهش و یا حداقل آزاردهندگی کمتر فرد خواهد بود، به همین خاطر یکی از توصیه‌های جدی پزشکان تنظیم خواب این افراد است.

وی با اشاره به گروه هایی که بیشتر دچار اختلال وزوز می شوند، گفت: افرادی که دچار فشارخون هستند، قند بالا، چربی بالا و یا تسلب شرائین هستند، بیشتر در معرض ابتلا به وزوز گوش هستند، به همین خاطر کنترل عوامل زمینه‌ای همچون چربی و قندخون، کنترل عادات غذایی، کاهش مصرف سیگار و هر عامل دیگری که باعث تسلب شرائن می‌شود، می‌تواند وزوز گوش را کاهش دهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان این که کیفیت این اختلال در افراد گوناگون متفاوت است، تصریح کرد: بعضی افراد ممکن است صدای تق‌تق مانندی بشنوند و بعضی دیگر ممکن است تنها صدای سوت احساس کنند، ولی این کیفیت در تشخیص به پزشک کمکی نمی‌کند و باید آزمایش‌های لازم شنوایی شناسی را انجام دهد.

ابطحی ادامه داد: نکته دیگر در مورد این افراد، ارجاع به شنوایی شناس است، بعضی افراد سال‌ها از مشکل وزوز گوش رنج می‌برد و این مشکل قابل کنترل و درمان است ولی به خاطر این که مراجعه نداشته است، دوره درمان مناسبی نخواهد داشت، برای این که این مشکل به وجود نیاید، معمولاً افرادی که با این مشکل مراجعه می‌کنند به همکاران شنوایی شناس، ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: در کلینیک‌های شنوایی شناسی، میزان آستانه شنوایی افراد را تعیین می‌کنند، همچنین میزان فراکانس و شدت وزوز هم مشخص می‌شود و براساس این تست‌ها یک پلان درمانی خوب را برای بیمار طراحی خواهند کرد که بدون این تست‌ها، درمان خوبی انجام نمی‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *