فوت روزانه ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور

فاطمه احمدی

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: ۱۰ هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو به سر می‌برند.

دکتر علی اکبر ولایتی در نشست خبری «اهدای عضو اهدای زندگی» که در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد، اظهارداشت: این ۱۰ هزار نفر در انتظار پیوند عضو شامل کلیه، کبد، ریه، قلب و…، هستند.

وی در عین حال از فوت روزانه ۱۰ نفر بیمار منتظر پیوند عضو در کشور خبر داد و افزود: روزانه ۱۴ نفر به لیست افراد در انتظار پیوند عضو اضافه می‌شود.

ولایتی با اشاره به این مطلب که اگر فردی دچار مرگ مغزی شود با فراهم آوری اعضای او می‌توان جان ۸ بیمار نیازمند پیوند عضو را نجات داد، گفت: کلیه، پانکراس، قرنیه، قلب و کبد از جمله اعضایی هستند که می‌توان آنها را اهدا کرد.

وی با واکنش به موضوع فروش اعضای بدن، گفت: خرید و فروش اعضای بدن انسان غیر قانونی و یک کار غیر انسانی است که متأسفانه در برخی از کشورهای غربی صورت می‌گیرد و باعث به وجود آمدن فجایع بسیاری شده است.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی به اتباع خارجی در کشور، افزود: پیوند عضو از فرد ایرانی به خارجی و بالعکس غیر قانونی است.

تمام جراحی‌های پیوند اعضا رایگان انجام شده است

رئیس بخش جراحی پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری گفت: هزینه پیوند اعضا در کشور ما بسیار سنگین است که با حمایت‌های وزارت بهداشت تاکنون از هیچ یک از افراد نیازمند پیوند عضو هزینه‌ای برای درمان دریافت نشده است.

عزیزالله عباسی رئیس بخش جراحی پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این نشست خبری که به مناسبت روز اهدای عضو برگزار شد، اظهارداشت: باید توجه داشته باشیم که هیچ بیمار مرگ مغزی قادر به ادامه حیات نخواهد بود و در جهان حتی یک مورد را نمی‌توان یافت که پس از مرگ مغزی به زندگی دوباره بازگشته باشد.

عباسی با اشاره به هزینه‌بر بودن جراحی‌های پیوند اعضا گفت: به طور مثال در کشور آمریکا انجام پیوند ریه حدود ۷۰۰ هزار دلار هزینه در بر دارد که در کشور ما با نرخ دولتی این خدمت با مبلغی حدود ۲۰۰ میلیون تومان به افراد نیازمند ارائه می‌شود.

۳ میلیون نفر در کشور کارت اهدا عضو دریافت کردند

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سال گذشته ۴ هزار مورد مرگ مغزی در کشور ثبت شد که تنها هزار نفر از این افراد قادر به اهدای عضو بودند.

فرحناز صادق‌بیگی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این نشست خبری، اظهارداشت: در بخش فراهم‌آوری اعضای بمیارستان مسیح دانشوری ۱۵۰ نفر فعالیت می‌کنند اما باید توجه داشته باشیم که حلقه اصلی و طلایی این کار پیچیده خانواده‌های اهدا کننده هستند.

وی افزود: تاکنون ۳ میلیون نفر از افراد کشور کارت اهداء عضو دریافت کرده‌اند و همچنین خانواده‌هایی که اقدام به اهداء عضو کرده‌اند از رضایت ۸۵ تا ۹۰ درصدی برخوردار بوده‌اند.

صادق‌بیگی افزود: ۱۰ درصد از افراد کشور در سامانه‌های مختلفی که در جهت اعلام رضایت در زمینه اهدای عضو راه‌اندازی شده ثبت‌نام کرده‌اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *