طلاق عاطفی مساوی با زندگی خاموش

پروانه شریفی

انسان‌ها به تعامل نیاز دارند و اساسا انسان موجودی تعاملی آفریده شده است و وقتی به مرحله ای از زندگی می رسد نیاز به شریک زندگی دارد که این نیاز جز با ازدواج کردن محقق نخواهد شد. ازدواج امری است که در همه ادیان الهی سفارش شده و تمام پیامبران انسان‌ها را به آن تشویق کرده‌اند.

با اینکه امروزه فرهنگ سازی نسبت به مشاوره های پیش از ازدواج افزایش یافته ولی هر از چند گاهی اخبار افزایش طلاق در جامعه جریان ساز می شود. همچنین طلاق عاطفه ای عبارتی است که کم و بیش همه افراد جامعه شنیده اند و ابراز تاسف هایی برای قربانیان بی گناه آن که همان کودکان هستند وجود دارد.

برای بررسی این موضوعات با امینه سادات طباطبایی کارشناس ارشد روان شناسی به گفتگو نشستیم، با ما در بخش سوم و پایانی این گفتگو همراه باشید.

چرا با اینکه مشاوره های پیش از ازدواج و حضور روان شناسان پر رنگ شده ولی باز هم طلاق وجود دارد؟

یکی از موارد پیشگیری کننده از طلاق مشاوره های پیش از ازدواج می باشد یا مراجعه به روان شناس، موارد دیگری نیز مانند بیکاری، مسائل اقتصادی و … در این امر دخیل است.هنوز تعداد روانشناسان آموزش دیده و متخصص ، جوابگوی نیاز خانواده ها نمی باشد و در برخی موارد شاهد مشاوره های غیر تخصصی می باشیم که این خود آسیب رسان است و حتی طلاق را تسریع می کند. با توجه به هزینه های مشاوره و این که این خدمات مشمول بیمه نمی باشد خانواده ها به علت عدم تمکن مالی از این خدمات استفاده نمی کنند. عده ای نیز به علت عدم اعتماد و آگاهی، انگیزه ای برای استفاده از خدمات مشاوره ای حتی در شرایط بحرانی را ندارند.

طلاق عاطفی کلمه ای است که در خانواده ها به کار می رود، در این مورد برایمان توضیح دهید؟

اولین معنایی که از لغت طلاق عاطفی به ذهن می رسد جدایی عاطفی است، یعنی علیرغم اینکه زوجین در کنار یکدیگر و زیر یک سقف زندگی می کنند ولی علاقه ی عاطفی آن ها نسبت به زندگی مشترک و ازدواجشان کاهش یافته شاید در این حالت آن ها تعارضی نداشته باشند ولی از انواع ارتباط های عاطفی از جمله کلامی، غیر کلامی و… اجتناب می کنند. در این جا زوجین یا یکی از زوج ها علاقه ای به حل مشکلات زندگی مشترک ندارد و راهبرد اجتناب را در پیش می گیرد. طلاق های عاطفی آسیب زیادی به خانواده می زند و حتماً در بدو شروع باید در صدد حل مشکل بر آمد.

فضای مجازی و فناوری های جدید در دور شدن زوجین نقشی دارد؟

علیرغم اینکه توصیه ما به زوجین این است که جهت برقراری ارتباط مؤثر، نزدیکی و پایداری رابطه از گپ یا گفتگوی خودمانی در روابط روزانه خود استفاده کنند ، فضای مجازی این فرصت را از زوجین می گیرد و بنابراین به مرور زمان، آن ها از یکدیگر دور شده و اوقاتی را که متعلق به بودن اعضای خانواده در کنار هم جهت آرامش و پویایی است در فضای مجازی می گذرد و نارضایتی زوجین یا یکی از زوج ها و حتی فرزندان را به دنبال دارد. در کنار این امر استفاده نادرست و بیش از اندازه از فضای مجازی انسان را از واقعیت ها دور کرده و به مرور زمان تغییر ارزش ها و نگرش ها را به دنبال دارد. حتی خیلی از بی وفایی های عاطفی و بهانه گیری ها از همین جا شروع می شود.

آشنایی های قبل از ازدواج در دوام زندگی تاثیر دارد؟

در این مورد خیلی مهم است که هدف از این آشنایی از جانب دختر و پسر هر دو چه باشد و چه روندی را طی کند.اگر هدف، شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر باشد جهت تشکیل یک زندگی مشترک، در این بین باید رعایت مسائل اساسی شود از جمله پرهیز از برقراری هرگونه تماس و رابطه جنسی، آشنایی بیشتر با فرهنگ، طرز تفکر، عقاید، ارزش ها، شخصیت، خانواده ها، درک صحیح از وضعیت اقتصادی، خلق و.. . قبل از هرگونه تصمیم قطعی برای ازدواج برخورد ها و ارتباطات کلامی به صورتی نباشد که با ایجاد علاقه و عاطفه افراطی در طرفین ، انتخاب عاقلانه و منطقی را تحت الشعاع قرار دهد در این صورت است که این آشنایی بر دوام زندگی تأثیر مثبت دارد و در غیر این صورت زندگی پایداری پیش بینی نمی شود.

چه توصیه ای برای زوج های جوان در شرف ازدواج دارید؟

ازدواج یکی از مهم ترین انتخاب ها در طول زندگی است که آینده و آرامش فرد را پیش بینی می کند. پس چه بهتر است که با انتخاب آگاهانه آرامش، بالندگی و عشق را به آینده خود و شریک زندگیمان هدیه کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *