فاصله افطار و سحر، میوه‌های آبدار بخورید

پروانه شریفی

تغذیه مناسب جزء جدایی‌ناپذیر اصول غذایی ماه مبارک رمضان است و تنها در شرایطی می‌توان انتظار داشت روزه‌دار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق قواعد صحیحی رفتار کند، روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود، در غیر این‌صورت ممکن است عوارضی حاصل شود که یا روزه گرفتن را عامل آن‌ها محسوب کنند و یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن شود.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با این موضوع گفت: برای افراد سالم که می‌دانند به هنگام سحری و افطاری چگونه تغذیه کنند و برای بیماران با دیابت و فشار خون کنترل شده که تنها دارو مصرف می‌کنند، روزه اشکالی ندارد، روزه تنها برای بیماران خاص و بیماران پیشرفته کلیوی، دیابت کنترل نشده یا کبد چرب با گرید خیلی بالا توصیه نمی‌شود.

دکتر محمد حسین انتظاری ادامه داد: میوه و تأمین آب بدن از طریق خاکشیر و تخم شربتی همیشه به روزه داران توصیه می‌شود، اگر شاهد بی حسی یا ضعف شدید،‌ سرگیجه، افت فشار خون یا افت قندخون در روزه داران هستیم، تنها به دلیل کم آبی بدن است که با خوردن میوه‌های آب‌دار مثل خربزه،‌ هلو،‌ انگور و … قابل حل است.

متعادل شدن فشارخون و چربی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: روزه داری برای افراد سالم از لحاظ معنوی و برای افرادی که دارای فشار خون بالا و چربی هستند، توصیه می‌شود چرا که روزه سبب کاهش وزن و لاغری آن‌ها می‌شود.

انتظاری با بیان اینکه روزه داری باعث کاهش وزن، جابجایی چربی، دفع سموم و سوخت و ساز و آزاد شدن چربی می‌شود، افزود: روزه باعث تعدیل فشار خون، کاهش فشار روی قلب و کاهش چربی ذخیره شده در بدن و جلوگیری از انسداد عروق می‌شود.

وی تصریح کرد: مواد غذایی آبدار و کم پروتئین، میوه، سبزیجات، سالاد، مواد نشاسته دار، نان، برنج و غذاهای کم نمک مناسب‌ترین مواد غذایی برای سحری می‌باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی استفاده از تخم مرغ، کشک، غذاهای تند، چای، قهوه و کاکائو را به عنوان سحری نامناسب دانست و افزود: استفاده از مواد غذایی پروتئینی، گوشت، تخم مرغ، میوه‌های آبدار و مایعات بسیار زیاد برای نوجوانان و خانم‌های شیرده در ایام ماه رمضان ضروری است.

رژیم غذایی مناسب در روزه‌داری

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نوشیدن شربت‌های غلیظ در وعده سحری علی‌رغم مایع بودنشان، آب بدن را دفع و باعث قند خون می‌شود.

انتظاری با اشاره به این‌که روزه‌داری با رژیم غذایی مناسب فواید جسمی قابل‌توجهی دارد، اظهار کرد: اولین شرط روزه‌داری و تغذیه خوب در ماه رمضان سحری است، زیرا نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

وی توصیه کرد: انواع برنج‌ها به صورت سبزی پلو، انواع عدس پلو، کلم پلو، هویج‌پلو و لوبیا پلو طبخ شود زیرا این افزودنی‌ها ارزش غذایی برنج را بالا می‌برد و باعث دیرتر گرسنه شدن در طول زمان روزه‌داری می‌شود.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی علوم پزشکی اصفهان در خصوص وعده افطاری گفت: بهتر است روزه‌داران با یک غذای یا نوشیدنی گرم و سبک مانند شیر و خرما، چای نبات یا سوپ و فرنی افطار کنند، شربت آبلیمو نیز گزینه مناسبی برای افطار است.

مصرف مایعات بعد از افطار، مانع تشنگی در طول روز می‌شود

انتظاری با اشاره به نکات دیگر تغذیه‌ای مربوط به ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: افرادی که روزه می گیرند، به خصوص نوجوانانی که سال اول روزه داری آنهاست، حتماً باید سحری میل کنند.

وی افزود: افراد باید در فاصله میان افطار و سحری، میوه‌های آبدار مثل کاهو و سبزیجات میل کنند تا رنگ ادرار برای سحر، کاملاً روشن شده و کم‌آبی امروز به فردا کشیده نشود؛ همچنین باید تا حد امکان از مصرف غذاهای تند، صنعتی، شور و سرخ‌شده هنگام سحر پرهیز کرده و لبنیات، میوه و سبزیجات مصرف کنند، نان و برنج نیز باید به حد کافی مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: افراد باید از یک ساعت بعد از افطار تا زمانی که بیدار هستند، حداقل ساعتی یک بار، مایعات و مواد آبدار مصرف کنند تا روز بعد دچار تشنگی و افت کارایی نشوند؛ همچنین مواد پروتئین‌دار مانند حبوبات و گوشت‌ها را هنگام سحر، کمتر و هنگام افطار، بیشتر میل کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *