مدیریت جهادی ۴

۵-اقدامی برنامه ریزی شده
آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا همکار نزدیک سازمان سیا که مراکز اصلی شبکه تبلیغاتی غرب در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین است، بودحه این سازمان در سال ۱۹۷۹ بالغ بر چهارصد میلینون دلار بوده و عمده فعالیت های این آژانس انتشار دوازده مجله به ۲۲ زبان به صورت مرتب، تهیه و پخش نهصد فیلم درسال ،نمایش برنامه های تلویزیونی در یکصد کشور دنیا ، تأسیس کتابخانه ها، مراکز فرهنگی و تبلیغی در کشورهای مختلف ، توزیع پنج میلیون جلد کتاب به بیست و پنج زبان در کشورهای مختلف در طول سال و بیش از پنج هزار ایستگاه رادیویی در سراسر جهان برنامه ها و پیام های آمریکا را پخش می کند.(همان منبع ص ۱۲۱)
اولویت ناتوی فرهنگی برنامه ریزی برای جهان اسلام و جوانان ونو جوانان کشورهای اسلامی به ویژه ایران می باشد.
در باره میزان تخریب ناتوی فرهنگی بیان یک جمله از کارتر رییس جمهور پیشین امریکا کافی است که گفت : « یک دلار برای تبلیغات بهتر است از ده دلار برای تسلیحات» یا سخن یکی از مبشرین مسیحی که گفت :« با تبشیر بهتر از شمشیر می توان به مقاصد خود رسید»(همان منبع ص ۱۲۲)
اهداف جنگ نرم
۱-استحاله ، بی ثبات سازی و بر اندازی
۲-نابودی اسلام ، انقلاب و مسلمانان حقیقی
۳-باز گشت آمریکا به ایران و ادامه غارت گری
۴-حمله به مبانی نظری و اعتقادی نظام
۵-تغییر ساختار اصل نظام جمهوری اسلامی
۶-کسب قدرت سیاسی برای باندهای قدرت بین المللی
۷-در خطر انداختن دین مسلمانان و نابودی فرهنگ اسلام
۸-در بعد داخلی تهی کردن نخبگان و مسؤولان و عموم مردم از محتوای اسلامی و انقلابی
۹-در بعد خارجی مهار و انزوای جهانی جمهوری اسلامی
۱۰-تغییر رفتار جمهوری اسلامی در تعامل با قدرت ها
۱۱-ضربه زدن به پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی
۱۲-ایجاد بی اعتقادی به مبارزه و نا امیدی نسبت به پیروزی
زمینه های سیاسی جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی
امریکا پس از سه دهه سلطه در نظام طاغوت و یک دهه رویارویی مستقیم با نظام جمهوری اسلامی از اواسط دهه ۶۰ شمسی طراحی فرایند استحاله و تجدید نظر طلبی را در دستور کار دستگاه های امنیتی و رسانه های غربی قرار داد.
براساس این رویکرد جدید غرب گروهک های ضد انقلاب که در آغوش غرب و با پشتیبانی آن مشغول فعالیت های خرابکارانه علیه نظام اسلامی بودند ، نیز مکلف به تغییر رویکرد خود به مبارزه سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی شدند. مراکزی مانند سیرا، کیان، محوی ، پژوهش های زنان ایران ، مسا ، ایرانیکا ، انجمن بین المللی قلم ، انجمن پژوهش گران ایران و …….درهمین راستا در خارج و داخل به وجود آمدند.
به دنبال تشدید جنگ نرم علیه انقلاب اولین استحاله در میان جریان چپ سنتی (برخی از روحانیون مبارز و مجاهدین انقلاب و…) رخ داد. آن ها از غلظت اندیشه مبارزه با امریکا ، دفاع از ارزشها ، تقویت ولایت فقیه و غیره به تدریج کاستند و برخی از آنها در نهایت به خروج از حاکمیت هم معتقد شدند. در فتنه ۸۸ نیز نقش فعالی در سازماندهی تظاهرات خیابانی و اعلام راهپیمایی ها با عنوان مخالفت با تقلب را ایفا کردند.
جریان مهدی هاشمی ، آقای منتظری ، و بسیاری از جریان های دیگر با این استحاله روبرو شدند و هر کدام مدت ها حرکت انقلابی مردم را کند نموده و گاه متوقف ساختند.
جریان های ۱۸ تیر ۷۸ و چند سال بعد، همچنین فتنه ۸۸ محصول همین استحاله ها در جنگ نرم دشمن علیه نظام اسلامی ارزیابی می شود.
ظهور جریان تکنوکرات
با ارتحال امام (ره) و آغاز دوره سازندگی مناسبات جدیدی در کشور درحال شکل گیری بود ازسویی دیگر در خارح از مرزها امیدهایی برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده بود.
صدای آمریکا در۸ مرداد ۱۳۶۸ پیش از انتخاب رییس جمهور جدید ادعاکرد:
«آقای هاشمی رفسنجانی دریکی از سخنرانی های اخیر خود گفت که در صورت احراز مقام ریاست جمهوری مسأله باز سازی اقتصاد کشور را بر ایدیولوژی انقلابی رجحان خواهد داد».
در ۳۰ مردادگفت: «کابینه جدید شامل ۱۲ عضو تازه و ترکیب آن در برگیرنده افراد متخصص و روشنفکر است. یکی از مسؤو لیت ها ی این افراد کمک به هاشمی رفسنجانی در ایحاد روابط بهتر با غرب
است.
در نگاه تکنوکرات ها توسعه صنعتی و افتصادی اولویت اول به شمار می آمد وحتی اصول و اررش های دیگر را می توان فربانی این ها نمود.
استحاله جنبش دانشجویی
جریان دانشجویی مانند دفتر تحکیم وحدت که یکی از جریان های مهم و مدافع ارزش ها و انقلاب اسلامی به شمار می آمد، در پی تداوم جنگ نرم دشمن و تبلیغات مسموم تبدیل به جریان مخالف نظام و تهدیدی برای انقلاب شد و شورش های ۱۸ تیر و فتنه ۸۸ را پشتیبانی کرد.
علی اصغر بیگی پژوهشگرحوزه ودانشگاه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *