برای نشان دادن آزمایش، به پزشک ویزیت ندهید

پروانه شریفی

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت  در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بیمار بخواهد نتیجه آزمایشش را به پزشک جهت بررسی ارائه دهد آیا باید پرداختی داشته باشد گفت: این موضوع بحث پردامنه‌ای است اگر صرفاً نشان دادن نتیجه باشد و یک بار دیدن بیمار خود پزشکان دریافتی نمی‌خواهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تولید واکسن HPV و صحبت‌های یک فرد در برنامه ماه عسل، اظهار کرد: ما باید تولید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کنند را در دستور کار قرار دهیم، طی مطالعات و به توصیه سازمان بهداشت جهانی واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود.

بخشی از اظهارنظرهای سخنگوی وزارت بهداشت در این خبر آمده است:

* HPV دو بیماری مهم در کشورهای دنیا ایجاد می‌کند که زگیل ناحیه تناسلی و سرطان‌های مربوط به دهانه رحم مربوط به این ویروس است، این عارضه بیش از ۱۰۰ نوع ویروس دارد که بعضی از آنها حامل زگیل ناحیه تناسلی و بعضی دیگر حامل سرطان دهانه رحم هستند.

* سالانه ۹۲۷ مورد سرطان دهانه رحم بروز پیدا می‌کند که ۹۵ درصد آنها مربوط به زگیل‌های ناحیه تناسلی است، زگیل‌های ناحیه تناسلی در زنان کمتر از ۲۴ سال و مردان بین ۲۵ تا ۲۹ سال بیشتر بروز پیدا می‌کند.

* زگیل‌های تناسلی عوارض متعددی را ایجاد می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اختلال در روابط جنسی است که بر اساس قانونی به دلیل لاعلاج بودن این عارضه اجازه طلاق به زوجین داده می‌شود. درمان بیماری زگیل تناسلی پرهزینه است، اختلال در روابط زناشویی عوارضی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و کاهش حس اعتماد به نفس در افراد ایجاد می‌کند و طی سالهای گذشته به فکر تولید واکسن HPV هستیم و در این راستا مطالعات اولیه انجام شده است.

* واکسن HPV باید سه بار تزریق شود و هزینه هر بار تزریق حدود ۲۷۳ هزار تومان هزینه است، ما باید این واکسن را داخل کشور تولید کنیم، مقام معظم رهبری هم موافقتشان را با اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی برای تولید ۲ واکسن اعلام فرموده‌اند و من معتقدم که دانشمندان ایرانی قادر به تولید واکسن HPV هستند.

*موسسه انیستیتو پاستور مسئولیت تولید واکسن HPV را بر عهده گرفته است و تولید این واکسن توانایی ساخت چند واکسن دیگر را  هم ایجاد می‌کند، امروزه واکسن HPV بازار قابل توجهی در دنیا دارد.

* صدور پروانه برای داروخانه‌ها به صورت مستقل انجام و از این پس برای پزشک داروساز صادر می‌شود و این پروانه هیچ ارتباطی به درمانگاه ندارد. در شهرهای متوسط و کوچک مشکل داروخانه وجود دارد و وزارت بهداشت از اینکه در کنار مطب‌های خصوصی داروخانه‌ای راه‌اندازی شود، استقبال می‌کند.

* اگر فردی صرفاً برای نشان دادن نتایج آزمایش به پزشک مراجعه کند نباید پولی را پرداخت کند ولی اگر حین دیدن نتیجه آزمایش روند معاینه ادامه پیدا کند، پزشک می‌تواند ویزیت خود را از بیمار بگیرد و به طور کلی این مسئله بیشتر جنبه اخلاقی دارد. ما هنوز برای اخذ ویزیت در هنگام نشان دادن آزمایش قانون صریحی نداریم ولی وزارت بهداشت با هرگونه تخلفی در همه زمینه‌ها برخورد می‌کند.

* اجرای طرح رضایت‌سنجی ارائه خدمات بهداشتی درمانی از مردم باعث ارتقای خدمات می‌شود و این کار در سال گذشته به صورت پایلوت با هدف افزایش رضایت‌سنجی مردم از طریق سامانه پیامک انجام شده است.

* از ابتدای امسال ۱۳ میلیون و ۷۱۳ هزار پیامک به مراجعان مراکز دولتی در جهت اجرای طرح رضایت‌سنجی ارسال شده است و ۲ میلیون و ۴۵۱ هزار پاسخ از طرف مراجعان دریافت کرده‌ایم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *