ترس مساوی با سوختن زمان طلایی تشخیص سرطان

پروانه شریفی

افرادی که با بیماری سرطان خون یا نوع دیگری از سرطان ها دست و پنجه نرم می کنند با مشکلاتی مواجه هستند که ترس از سرطان را می توان از عمده ترین این مشکلات دانست، به گونه ای که همین ترس باعث سخت‌تر شدن درمان بیماری می شود در حالی که سرطان در همان مراحل ابتدایی قابل علاج است.

ضروری است که مردم و افراد عادی جامعه ترسی از بیماری سرطان نداشته باشند. بسیاری از افراد تغییرات جدید در  بدن خود را متوجه می شوند اما به دلیل ترس از وجود سرطان به پزشک مراجعه نمی کنند و زمان طلایی برای تشخیص را از دست می دهند.

*ترس از سرطان

فریبرز مکاریان فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: یک اشتباه رایج بین مردم وجود دارد و بر این باورهستند که برای تشخیص، توده سرطانی دست‌کاری و نمونه برداری شده و همین کار باعث پخش شدن توده در بدن خواهد شد و به دلیل همین ترس، نسبت به درمان و تشخیص به موقع بیماری بی توجه هستد.

مکاریان ادامه داد: سرطان یا خوش خیم است و یا بدخیم اما معمولا با یک معاینه ساده و شرح حال و یا با استفاده از روش های رادیولوژی، توده سرطانی در بدن بیمار اثبات می شود. قدم بعدی به عنوان یک استاندارد طلایی، خارج کردن یک نمونه پاتولوژی از توده است و این نمونه ممکن است به وسیله یک سوزن کوچک یا بزرگ و یا یک جراحی ساده به دست آید. سپس این نمونه پاتولوژی به آزمایشگاه تحویل داده می شود و نوع بیماری مشخص خواهد شد.

وی افزود: بعد از تشخیص نوع بیماری در یک، دو و یا سه مرحله پاتولوژی نوع سرطان، میزان تهاجم پذیری و درمان و روش های درمانی تعیین می شود و همین مبنا با نمونه برداری به نتیجه مورد نظر منتهی می شود، ولی چنانچه پزشک نتواند اطلاعات اولیه را به دست آورد ممکن است که درمان بیماری، کور و بر اساس روش های علمی صورت نگیرد.

*مراحل بیماری

 این فوق تخصص خون و آنکولوژی خاطر نشان کرد: بیمار از نظر علمی چهار مرحله را می گذراند که انکار، اولین مرحله است یعنی بیمار وجود بیماری در بدن خود را انکار می کند اما نباید بیمار را در این مرحله انکار نگه داشت. هنگامی که بیمار مرحله انکار را  پشت سر گذاشت، باید خانواده و پزشک از این مرحله استفاده کرده و بیمار را به سمتی نبرند که در همان مرحله بماند اما متاسفانه برخی از  بیماران با انکار طولانی بیماری، مدت زمان مناسب درمان را از دست می دهند.

مکاریان ادامه داد: از نظر علمی، بیمار در مرحله دوم، تهاجمی می شود یعنی بیمار پرخاشگر  شده و  با آوردن دلایل مختل، علت بیماری خود را جستجو می کند که در این مرحله نیز باید خانواده و پزشک از روش های علمی بریا پشت سر گذاشتن این مرحله استفاده کنند.

*اهمیت سبک زندگی سالم برای بیماران

این فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: مرحله سوم، افسردگی است که واکنش طبیعی بدن به یک خبر بد است. مرحله چهارم هم مرحله سازگارشدن است و در صورتی که بیمار این سه مرحله را پشت سر بگذارد سریع‌تر به مرحله پذیرش بیماری می رسد و واکنش طبیعی‌تری نشان خواهد داد.

وی افزود: چنانچه با برخوردهای اشتباه، بیمار در یک مرحله نگه داشته شود، در این صورت باید از یک تیم روانپزشک و روانشناس برای خروج بیمار از آن مرحله استفاده کرد و حقایق با استفاده از روش های علمی به صورت مرحله به مرحله به بیمار بیان شود تا برای او قابل پذیرش باشد. در این خصوص توصیه می شود که پزشکان به عنوان یک تیم درمان‌گر، رفتار سازنده ای با بیمار داشته باشند تا در خدمات رسانی به بیماران با خللی مواجه نشوند.

وی با اشاره به اهمیت سبک زندگی سالم برای بیماران تصریح کرد: بیماران باید زندگی سالمی را برای خود برنامه ریزی کنند و در این برنامه، خوردن غذای سالم، ورزش، اجتناب از سیگارکشیدن و دوری از انواع اضطراب ها ضروری است تا بیمار بتواند به آرامی به مسیر طبیعی زندگی خود باز گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *