آنفولانزای فوق حاد پرندگان؛ بایدها و نبایدها

محمدجواد روحانی فر

با توجه به اهمیت آنفولانزای فوق حاد پرندگان در حال حاضر، به نظر لازم میرسد نکاتی چند در مورد این بیماری مورد بررسی و یادآوری قرار گیرد.

بیماری آنفولانزا دارای شکل های مختلفی است که نوع فوق حاد پرندگان یکی از آن هاست. این نوع آنفولانزا از دو جهت پرندگان و انسان قابل بررسی است. نخست در مورد پرندگان به دلیل توانایی گسترش سریع و خسارت اقتصادی بالا دارای اهمیت بسیار زیادی است.

* پرورش دهندگان صنعتی و سنتی

همانند سایر بیماری های ویروسی بهترین راه پیش گیری است. می توان پروش دهندگان طیور را به دو دسته ی پرورش دهندگان صنعتی و سنتی تقسیم بندی کرد.

پرورش دهندگان صنعتی با این بیماری آشنایی بیشتری دارند و خود بر انجام اقدامات پیشگیرانه اهتمام دارند.اقداماتی مانند واکسیناسیون به موقع، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محیط پرورشی و انبار دان، جلوگیری از تردد کنترل نشده بین سایر مزارع از این دست هستند.

اما پرورش دهندگان سنتی گاه اطلاعات کمتری در مورد این بیماری دارند چرا که پرورش طیور و سایر پرندگان در زندگی این افراد امری تفننی محسوب شده و جنبه ی اقتصادی ندارد(برای مثال مرغ هایی که برای مصرف خانگی نگهداری می شوند در این دسته قرار می گیرند)به همین خاطر اطلاعات کمتری در زمینه ی چنین بیماری هایی دارند.و این درحالی است که همین پرندگان به ظاهر کم تعداد نیز می توانند بیمار شوند و بیماری را به سایر پرندگان منتقل کنند.

* پیشگیری و کنترل

برای پیشگیری و کنترل باید تماس این طیور با پرندگان وحشی و مدفوع آن ها قطع شود که برای این منظور نگهداری در محیطی کنترل شده مثل فنس و توری مناسب است.

همچنین باید پرندگان مریض احوال را از سایرین جدا کرد و در صورتی که پرنده ای بر اثر بیماری تلف شد باید لاشه را همراه با وسایل آلوده مانند سبد ها نایلون ها و…با استفاده از دستکش و ماسک سوزانده و یا درون گودالی همراه با ریختن آهک در زیر و روی لاشه دفن کرد.هرگز نباید لاشه ی پرندگان مرده را در محیط اطراف رها کرد.اگر محل نگهداری پرندگان از جنس آجر یا چوب است باید ابتدا بـا بـرس شسـته و بعـد، ضدعفونی شود.

* ضدعفونی کردن

برای ضدعفونی میتوانید از آهک زنده استفاده کنید و رعایت نکات ایمنی مانند ماسک و دستکش،دوش گرفتن و ضد عفونی لباس ها…فراموش نشود.به منظور کنترل بهتر می توان برای واکسیناسیون اقدام کرد.همچنین صاحبان پرندگان زینتی نیز باید مانع هرگونه تماس با پرندگان وحشی و مدفوع آن ها شوند و با توجه به رابطه ی نزدیک بین پرندگان زینتی و انسان حتما موارد بهداشتی را رعایت کرده،واکسیناسیون به موقع انجام گیرد و اقدامات بهداشتی در هنگام نظافت رعایت شود.

در بعد انسانی هرچند که ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان اختصاصی انسان نیست و بیشتر در پرندگان مشکل ساز است اما نباید فراموش کرد که توانایی تغییر ژنتیکی از خصوصیات ویروس های آنفولانزاست و این ویروس ها می توانند با ایجاد تغییر ژنتیکی تبدیل به عوامل بیماری زای حاد انسان شوند.

* رعایت نکات ساده ی بهداشتی

در این مورد توصیه می شود افرادی که به طور مستقیم با طیور در تماس هستند مانند پرورش دهندگان و شاغلان در سالن های پرورشی حتما موارد بهداشتی را مطابق با دستورالعمل های مربوطه(ماسک، دستکش،داشتن دو دست لباس کار و ضد عفونی متناوب آن ها، دوش گرفتن و…) رعایت کنند و در صورت مشاهده ی هرگونه علائم فورا به پزشک مراجعه کنند(از ماسک استفاده شود).

همچنین باید از دست زدن به پرندگان مرده و پرندگان وحشی که در محیط بیرون یافت می شوند خودداری کرد.شکار پرندگان و یا خرید گوشت پرندگان از مراکز غیر معتبر یا بازارهای محلی که نظارتی بر آن ها وجود ندارد و یا پرندگان شکار شده در آن ها عرضه می شود می تواند ریسک گسترش بیماری را بالا برده و یا باعث بیمار شدن شود.همچنین کسانی که در فصل شیوع آنفولانزا اقدام به شکار پرندگان می کنند در معرض خطر قرار دارند.

با رعایت نکات ساده ی بهداشتی که تعدادی از آن ها ذکر شد می توان تا حد زیادی از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *