مدیرکل زندان‌های استان اصفهان در گفت‌وگو با کیمیای وطن مطرح کرد: کمک ۱۳ میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در هفت سال اخیر

 

زیرتیتر: فولاد مبارکه برای آزادی زندانیان در سال جاری ۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد

زهرا نصیری – کیمیای وطن

از هفت سال پیش تاکنون که شرکت فولاد مبارکه به صورت فعال وارد عرصه آزادسازی زندانیان شده است، تاکنون حدود ۱۳ میلیارد تومان برای این امر و در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خویش به ستاد دیه استان اصفهان کمک کرده است.

پیش از پای کار آمدن صنایع بزرگ استان از جمله شرکت فولاد مبارکه برای کمک به آزادسازی زندانیان در طی سال‌های اخیر، آمار قابل توجهی از زندانیان اصفهان به دلیل مبلغ اندک یا مبالغ هنگفت بدهی یا دیهو عدم رضایت شاکی راهی زندان‌ها شده ومجبور به تحمل حبس بودند اما این رویه در طی سال‌های اخیر با مساعدت‌های مالی این شرکت روند معکوسی به خود گرفت و بسیاری از زندانیان با کمک‌های شرکت فولاد مبارکه و پرداخت وجه، به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند. این حرکت اجتماعی در دیگر صنایع بزرگ نیز در حال فرهنگ‌سازی است و طلیعه فرهنگ آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد هر ساله در ماه مبارک رمضان رقم می‌خورد؛ در این ماه زندانیان بسیاری با زمینه‌سازی‌های ستاد دیه استان به خانه‌هایشان می‌روند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان دراین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن گفت: خوشبختانه صنایع بزرگ استان تاکنون در راستای حمایت از اشتغال زندانیان و ایفای مسئولیت اجتماعی، گام‌های بزرگی برداشته‌اند. تبعات مثبت این اقدام در جامعه نمایان است، به گونه‌ای که زندانیان با مهارت‌اندوزی به معیشت خانواده‌هایشان کمک بسیاری می‌کنند.

 ۷ سالگی فولاد مبارکه در آزادسازی زندانیان

محمود ضیایی‌فرد با اشاره به اینکه امسال هفتمین سالی است که فولاد مبارکه در راستای آزادی زندانیان قدم برمی‌دارد و با تأکید بر اهمیت ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، تصریح کرد: درماه رمضان امسال تنها خیران فولاد مبارکه در برنامه «یک شهر ضیافت» ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی و ۱۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۲ میلیارد ریال را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تخصیص دادند که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی با اشاره به جامعه ۷۳۰ نفری زندانیان جرائم غیرعمد که در انتظار کمک خیران هستند تا این افراد هم به جامعه و آغوش خانواده بازگردند، افزود: سال گذشته (سال ۹۹) با کمک فولاد مبارکه و سایر خیرین ۱۰۳ میلیارد ریال برای آزادی زندانیان غیرعمد جمع‌آوری شد. البته این ستاد همواره برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به کمک و پشتیبانی خیران نیاز دارد.

ضیایی‌فرد ادامه داد: جمع کل مبلغ بدهی زندانیان آزاد شده در ماه مبارک رمضان ۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و از این میزان بدهی، بیش از ۱۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان از محل گذشت شاکیان است که در نوع خود بینظیر است و فولاد مبارکه نیز مبلغ ۲ میلیارد تومان را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تأمین کرد.

وی با اشاره به ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خویش از هفت سال قبل تاکنون به صورت فعال وارد عرصه آزاد سازی زندانیان شده است و تاکنون حدود ۱۳ میلیارد تومان برای آزادسازی زندانیان به ستاد دیه استان اصفهان کمک کرده است.

ضیایی‌فرد بر کمک‌های دیگر شرکت فولاد مبارکه به اداره کل زندان‌های استان اصفهان هم تأکید کرد و افزود: یکی از برنامه‌های سند تحول در دستگاه‌های قضایی، طبقه‌بندی و تفکیک زندانیان متناسب با میزان جرائم است. در استان اصفهان اندرزگاهی ویژه جرائم مالی و غیرعمد در حال پیاده‌سازی است که توسط خیران استان اصفهان در حال انجام است و امیدواریم شرکت فولاد مبارکه در این زمینه هم یاری‌رسانی کند.

ایجاد اشتغال برای یک‌هزار زندانی توسط شرکت‌های بزرگ

وی افزود: با بهره‌برداری اندرزگاه ویژه جرائم مالی و غیرعمد، این زندانیان در خارج از زندان اصلی نگهداری می‌شوند که تبعات مثبت اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص ایجاد اشتغال برای زندانیان پس از آزادی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل بعد از آزادی زندانیان موضوع اشتغال آن‌ها است که در سند تحول دستگاه قضا مورد توجه جدی قرار گرفته است و شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه و… برای ایجاد اشتغال زندانیان در اصفهان اعلام همکاری کرده‌اند و تاکنون برای ۱۰۰۰ زندانی بستر اشتغال فراهم شده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در استان اصفهان جمع آوری شده است که سهم فولاد مبارکه بیش از ۱۰ درصد بوده است و این کمک خیران فولاد مبارکه تحسین برانگیز است، این رقم نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است.

ضیایی فرد افزود: در ماه مبارک رمضان امسال ۱۳۳ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان‌های استان اصفهان آزاد شده‌اند.

۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آزدانی زندانیان محبوس غیرعمد نیاز است

وی توضیح داد: پرونده زندانیان جرائم غیرعمد پس از دو ماه ماندن در زندان به ستاد دیه استان اصفهان منتقل می‌شود. در یک ماه گذشته پرونده‌هایی که زیر ۲۰۰ میلیون تومان بود بررسی و با کمک خیران و مردم اصفهان زمینه آزادی این افراد فراهم شد.

مدیر کل زندان‌های استان اصفهان تأکید کرد: به‌طور متوسط برای آزادی هر زندانی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال نیاز است و برخی از این زندانیان کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال و تعدادی از آنها هم بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بدهی دارند.

وی افزود: برای آزادی ۷۱۱ زندانی غیرعمد در این استان ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با حمایت خیران زمینه رهایی آنان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۲۶ زن زندانی غیرعمد در استان تصریح کرد: جرم این زندانیان زن سنگین است و یا جرم دیگری هم مرتکب شده‌اند که مشمول ستاد دیه نمی‌شود.

زندانیان جرائم غیرعمد شامل محکومان به پرداخت دیه ناشی از تصادف و حوادث کارگاهی، مهریه و نفقه و بدهی‌ مالی هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *