آشنایی با جاذبه‌های توریستی استان کرمان کرمان‌گردی

در روی زمین نیست چو کرمان جایی کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم
(شاه نعمت الله ولی)
استان زیبای کرمان در جنوب شرقی ایران واقع شده است. این شهر به لحاظ وجود آثار تاریخی جزو پنج شهر تاریخی ایران است. به همین بهانه قصد داریم تا نگاهی گذرا داشته باشیم به جاذبه‌های توریستی کرمان.
ارگ بم
ارگ بم، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که در شهر بم واقع شده است. بازسازی این بنا از زمانی که در زلزله مرگبار ۵ دی‌ماه ۱۳۸۲، نیمه‌ویران شد، آغاز گردید.
باغ شاهزاده ماهان
این باغ در سال ۱۲۹۷ هجری قمری توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، شاهزاده قاجار و حاکم کرمان، طی
۱۱ سال (۱۲۹۸ ه.ق تا ۱۳۰۹ ه.ق) بنا شد؛ اما با مرگ وی بنای آن نیمه‌تمام رها شد. به همین علت جای خالی کاشی‌ها را بر سردر ورودی می‌توان دید. تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶ خورشیدی است.
روستای میمند
میمند در ۳۶ کیلومتری شهرستان شهر بابک قرار دارد و مجموعه‌ای از ۴۰۰ خانه، مسجد، حسینیه، حمام و مدرسه است که همگی در دل کوه کنده شده‌اند؛ فصول مناسب برای بازدید از این روستا بهار و تابستان
است.
حمام گنجعلی‌خان
این حمام یکی از شاهکارهای معماری عصر صفویه است. سردر این حمام، به خط علیرضا عباسی، خوش‌نویس معروف عصر صفویه است. این حمام از سرسرا، دالان
رختکن، هشتی و گرم‌خانه تشکیل شده است.
میدان گنجعلی‌خان
این میدان محوریت مجموعه گنجعلی‌خان را برعهده دارد که در سه طرف آن بازار مسگری و بازار گنجعلی‌خان واقع شده و در گذشته به عنوان بارانداز و محل خرید و فروش کالاهایی بود که از اطراف و اکناف به کرمان وارد می‌شد.
گنبد جبلیه
این گنبد که به گنبد گبری نیز معروف است در عصر ساسانی و قبل از اسلام بنا شده است. گنبد جبلیه که تنها بنای سنگی کرمان است، بر اساس یک افسانه با خمیر شیر شتر ساخته شده و در شرق شهر کرمان قرار دارد.
باغ سنگی سیرجان
این باغ که از شاهکارهای تاریخی است، در فاصله
۴۵ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد و به دست فردی ناشنوا به نام درویش‌خان گنگ اسفندیارپور حدود ۳۵ سال پیش ساخته شده است.
آبشار رایِن
شهر راین، یکی از ییلاق‌های دیدنی استان کرمان است که در فاصله ۱۱۰ کیلومتری مرکز این استان قرار دارد. این ییلاق در دامنه کوه هزار، بلندترین قله استان و سومین قله بلند ایران قرار دارد که یکی از جاذبه‌های آن، آبشار این شهر است.
ارگ راین
ارگ رایِن، یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی جهان است. این بنای تاریخی بزرگ با مساحتی بیش از ۲۲ هزار متر مربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. ارگ راین در جنوب غربی شهر کنونی راین در استان کرمان قرار دارد.
بازار بزرگ کرمان
بازار کرمان، یکی از مهم‌ترین بازارهای ایرانی به شمار می‌رود که مجموعه‌های با ارزشی را در خود دارد؛ از جمله مجموعه گنجعلی خان، ابراهیم خان، وکیل و…
قلعه دختر
قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد و از دوران پیش از ورود اسلام به ایران به یادگار مانده است. مصالح به کار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است. بقایای قلعه دختر دورنمای گذشته دراز این شهر و نام آن (آتشکده آناهیتا) یادآور پرستش آناهیتای باستانی ایزد آب و باروری است.
این‌ها تنها بخشی از جاذبه‌های فراوان استان کرمان است که البته به جز معدودی از این بناها بیشتر آن‌ها ناشناخته باقی مانده و متاسفانه بسیاری از هموطنانمان از وجود آن‌ها بی‌خبرند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *