معاون وزیر نفت در مراسم بهره برداری از جایگاه های سوخت کوچک در اصفهان: سهم بسزای جایگاه‌های سوخت کوچک برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اشکال نوین شهرسازی در اصفهان

ابتکار و خلاقیت همیشه از اصفهان شروع می‌شود و این بار نیز راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک بنزین از اصفهان کلید خورد، در حالی که در نظر داشتیم این اقدام را در تهران اجرایی کنیم.
معاون وزیرنفت که ۲۱فروردین و برای بهره‌برداری از ۱۷ جایگاه سوخت کوچک به اصفهان سفر کرده بود، با اشاره به اینکه افزایش پمپ بنزین کوچک برای اقتصاد جایگاه‌های بزرگ نگرانی ایجاد نمی‌کند، افزود: با توسعه این جایگاه‌های کوچک سوخت بنزین، شاهد کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها برای رسیدن به پمپ بنزین‌ها هستیم.
عباس کاظمی اظهارداشت: در این طرح، کلیه مسایل ایمنی در طرح دیده شده و با انتخاب شیوه جدید، جایگاه‌های کوچک بنزین طراحی شده است.
وی با تاکید بر ا ینکه با ابتکار متخصصان شهر اصفهان در پالایشگاه این کلانشهر در مرحله اول نفت و گاز یورو ۴ تولید شد و اکنون بنزین یورو ۴ که در شهر‌های پاریس و لندن می‌باشد، تولید و توزیع می‌شود، ادامه داد: ما در تهران، طالب این سرمایه‌گذاری هستیم تا این جایگاه‌ها توسعه یابد.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برای اولین‌بار شکل نوین شهرسازی را در اصفهان مشاهده کردیم، اضافه کرد: اگر وضعیت کنونی اصفهان در بررسی ۴ آلاینده با گذشته را مقایسه کنیم، شاهد آن هستیم که وضعیت بهتر شده است.
کاظمی بیان داشت: با طراحی سه مکانیزم این جایگاه‌ها بخارات بنزین را جذب می‌کند و از این پس، همه جایگاه‌ها موظف هستند این سیستم را رعایت کنند.

در سال جدید باید درحوزه اقدام و عمل ورود پیدا کنیم
مدیریت شهری اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اصفهان می‌تواند دوباره مکتب جدید و نوینی را به منظور توسعه پایدار شهری کلید زند، گفت: راه‌اندازی پمپ بنزین کوچک با پشتوانه بزرگ علمی کلید خورد؛ اگر حمایت‌های دولتمردان، دستگاه‌های استان و شورای شهر نبود، این اقدامات به تاخیر می‌افتاد و آرزوی ۲۰ ساله وزارت نفت محقق نمی شد.
مهدی جمالی‌نژاد در مراسم افتتاح جایگاه سوخت کوچک با اشاره به رونمایی از گفتمان جدید شهرداری تصریح کرد: این رویکرد، از شهرداری دستگاهی نوین را در اذهان تداعی می‌کند.
وی با بیان اینکه در بودجه ۹۵ نیز تغییر نگاه شهرداری کاملا محسوس است، گفت: در برنامه راهبردی ۱۴۰۰، کاهش آلاینده‌ها، حمل ونقل عمومی آسان، توسعه مشارکت، روان‌سازی عبورو مرور، فرهنگ شهروندی و حرکت به سمت شهر دوستدار طبیعت، مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: امیدوار هستم با این فضای جدید به سمت بوم‌شهر اصفهان برویم؛ شهری که با طبیعت بسیار سازگار، تولید زباله در آن به حداقل می‌رسد و استفاده از انرژی‌های نوین در بهترین حالت انجام می‌شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر قرار است اصفهان به‌عنوان بوم‌شهر حضوری فعال در کشور داشته باشد
باید سیستم‌های طبیعی را در شهر شبیه‌سازی کند و برنامه‌های آن در ترکیب با طبیعت باشد.
جمالی‌نژاد افزود: مرکز فناوری‌های نوین شهری با هدف توسعه فن بازارها ایجاد شد؛ چرا که فناوری‌های نوین موتور توسعه شهر محسوب می‌شود.
وی بیان کرد: باید در حوزه اقدام و عمل ورود پیدا کنیم که در برخی از حوزه‌ها نیاز به جراحی دارد؛ البته جراحی با درد و خونریزی همراه است که باید با همه وجود در این راستا تلاش و با همدلی همه مسئولان دولتمردان و شورای شهر در این راستا حرکت کنیم.

جایگاه‌های سوخت کوچک، بازی بُرد- بُرد شهرداری و بخش خصوصی
در ادامه این مراسم، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه شهر اصفهان در تمام عرصه‌ها پیشتاز است، اظهار داشت: قرار است تهران پس از اصفهان، در این راستا اقدام کند و قطعا این ایده به سرعت در سایر کلانشهرها گسترش می یابد.
سید ناصر سجادی، با بیان اینکه با بهره‌برداری از این جایگاه‌ها اولین بازی بُرد- بُرد بین شهرداری و بخش خصوصی انجام شده است، تصریح کرد: باید از زحمات شهرداری و مدیران شهری اصفهان تقدیر کرد.
وی گفت: شهرداری اصفهان از قدرت فکری بالایی برخوردار است که مسئله سوخت را مانند ساخت پل‌های روگذر، زیرگذر و بزرگراه‌ها امری مهم می داند.
وی بیان داشت: در دهه ۶۰، اصفهان به شهر دود و خاموش گرفته‌ای تبدیل شده بود که چهره فرد را افسرده می کرد؛ اما اکنون چهره شهر با گذشته چنان متفاوت شده است که میهمانان شهر را از زیبایی آن غافلگیر می‌کند.

کاهش ترافیک با جایگاه‌های سوخت کوچک
مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه احداث جایگاه سوخت یک طرح دانش‌بنیان است که مشکلات ترافیک و محیط زیست را کاهش می‌دهد، افزود: جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان با ۲ هدف کاهش ترافیک و رعایت مباحث زیست‌محیطی افتتاح شد؛ زیرا به دلیل دور بودن جایگاه‌ها مسیری که رانندگان طی می کردند با تزریق آلایندگی و تصاعد بخار بنزین هوا آلوده می‌شد؛ اما اکنون با احداث جایگاه‌های کوچک بنزین این مشکلات کمرنگ می‌شود.
مرتضی حسام‌نژاد در مراسم بهره‌برداری از جایگاه‌های کوچک سوخت با اشاره به اینکه ۵۰ جایگاه کوچک سوخت با قرارداد BOT معادل ۵۰ میلیارد تومان به صورت ۱۰ ساله در شهر اصفهان تعریف شده است، ادامه داد: سرمایه‌گذار پس از گذشت ۱۰ سال، پروژه را برای ادامه بهره‌برداری به شهرداری تحویل خواهد داد.
وی با بیان اینکه در فاز نخستین راه‌اندازی ۱۷ جایگاه سوخت به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: تعداد ۲۶ جایگاه سوخت در کمیسیون ماده ۵ در دست بررسی است و سایر جایگاه‌ها نیز در مراحل بعدی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
گفتنی است جایگاه سوخت کوچک بنزین توسط شهرداری اصفهان با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است و در این برنامه فاز اول جایگاه‌های کوچک سوخت بنزین برای نخستین‌بار در کشور به صورت رسمی و با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *