پای گردشگری خلاق به اصفهان باز شد اصفهان، امسال گردشگری خلاق را به ظهور رساند

سالی که نکوست از بهارش پیداست. این جمله امسال مصداقی از هنرپروری اصفهان بود. شهر اصفهان که از نخستین روزهای سال ۹۵ به تجلیل از هنرمندان و فرهیختگان خود پرداخت، در نظر دارد این رخداد آیینی را در هفته‌های این سال ادامه دهد. از این رو با محمد ایزدخواستی، مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم و برنامه‌های این مرکز را در سال جدید از وی جویا شدیم.
مرکز جدید و تازه‌تأسیس خلاقیت اصفهان امسال در برگزاری برنامه‌های خود بسیار قوی‌تر از ارگان‌های دیگر ظاهر شد. دلیل این امر چه
بود؟
مرکز خلاقیت شهرداری اصفهان امسال اولین نوروز خود را پشت سر گذاشت. هدف از اجرای برنامه‌های نوروزی امسال، پرداختن به چند رویکرد بود؛ رویکرد اول، حوزه گردشگری خلاق بود. با توجه به اینکه در نوروز مهم‌ترین مسئله شهر، بحث گردشگری است، مرکز به این حوزه وارد شد. در این زمینه بررسی‌هایی انجام شده بود که یکی از آن‌ها تدوینی پلان گردشگری خلاق برای شهر اصفهان برای سال ۹۶ بود. در این راستا نوروز ۹۵ فرصت خوبی برای کسب تجربه‌های آزمایشگاهی در این زمینه است.
از این باب بود که برنامه نوروزی حمام تاریخی دردشت به عنوان یک مکان تاریخی را مدنظر قرار دادیم که یک طراحی گرشگری خلاق در شهر است. این برنامه در نظر داشت نشان دهد که گردشگر به جای اینکه یک بنر از این حمام را مشاهده کند یا در و دیوار و معماری بنا را ببیند، در آن بنا بتواند وارد ارتباط با رخدادهای تاریخی شود. اولین رکن این مسئله، گردشگری تاریخی رخدادمحور است.
در این برنامه، هر روز رخدادی در کنار یک بنای تاریخی به وقوع می‌پیوندد که برای گردشگران ایرانی و خارجی جذاب و تأثیرگذار بود.
گردشگری خلاق چه حرفی برای گفتن دارد؟
مسیر این نوع از گردشگری باز است. از یک طرف تجربه زندگی است. از طرف دیگر تعامل گردشگر با آن بنایی که به آن وارد می‌شود؛ در این نوع از گردشگری، فرد با مشارکتی که در بنا دارد و در اتمسفر آن دوره قرار می‌گیرد و تجربه زنده و ملموسی را کسب می‌کند. نوروز امسال فرصت خوبی برای به دست آوردن تجربه بود تا پلان گردشگری شهر اصفهان را در سال ۹۶ تدوین کنیم. در این راستا با گردشگران در ارتباط بودیم و ایده و نظر آن‌ها بررسی می‌کردیم. علی رغم کاستی‌هایی که داشتیم، نقاط ضعف و قوت خود را شناختیم. توانستیم به یک چارچوب دست پیدا
کنیم.
اما مرکز خلاقیت به حوزه گردشگری اکتفا نکرد و پا به حوزه صنایع دستی نیز گذاشت. ورود به این حوزه چه نقشی داشت؟
حوزه صنایع دستی در برنامه دوم قرار گرفت؛ با توجه به اینکه ضرورت داشت کارهای ویژه‌ای در این حوزه قرارگیرد. در حوزه صنایع دستی، ۴ر هنر اصیل و بومی اصفهان را بر اساس فیلم‌هایی که تهیه شده بود، معرفی کردیم. در این برنامه، شیوه تولید این آثار هنری را به صورت مختصر به نمایش درآوردیم. قلمکاری، میناکاری، فیروزه‌کوبی و نقاشی روی گچ که از هنرهای اصیل اصفهان است در این گروه قرار گرفت.
اصفهان در این روزها از هنرمندان خود تجلیل می‌کرد و این برنامه‌های بود که تا این زمان در این شهر هنرپرور به خود ندیده بود. ایده آن از کجا آمد؟
مرکز خلاقیت و نواوری شهرداری اصفهان دزر اتاق‌های فکری که دارد این آئین را پایه گذاری کرد. آئین سپاسگذاری شهر خلاق سومین برنامه از برنامه‌های امسال بود. با توجه به اینکه مهم‌ترین شهر خلاق انسان‌های خلاق هستند و مهم‌ترین نوع انسان‌های خلاق نیز هنرمندان هستند و از انجایی که اصفهان از آثار این هنرمندان به شدت تأثیر پذیرفته است؛ نیاز به برگزاری چنین آئینی در شهر احساس می‌شد. به پیشنهاد شهردار اصفهان برای این که اصفهان بتواند فضای اصفهان را به سوی فضای فرهنگی بکشاند برنامه هفتگی تجلیل از هنرمندان و فرهیختگان شهر اصفهان در دستور کار مرکز خلاقیت قرار گرفت. که در ایام نوروز سه تجلیل تحت عنوان آئین‌های سپاسگذاری شهر خلاق برگزار شد. این آئین‌ها با حضور استاد جزی زاده هنرمند مینیاتوریست و استاد دباقیان هنرمند نمایش و رضا طباطبایی استا آواز ایرانی برگزار شد. ضمن این که تاکید زیادی بر آئینی بودن این رخداد اداریم تا از سبک اداری بودن آن خارج شود و به سمت آئینی بودن قدم بردارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *