قیمت نان افزایش می‌یابد

مشاور معاون اجرایی رییس جمهور از حذف آرد چندنرخی به دو نرخ ۹۰۰ تومان برای صنف و صنعت و ۶۷۰ تومان برای خبازی‌ها خبر داد و گفت: قیمت نان با حساسیت و احتیاط از سوی دولت افزایش می‌یابد. محسن بهرامی ارض‌اقدس با اشاره به طرح ملی دولت برای هدفمندسازی یارانه گندم، آرد و نان گفت: راه‌حل نهایی برای جلوگیری از ضایعات نان و حمایت هدفمند از چرخه گندم، آرد و نان حتما آزادسازی خواهد بود. مادامی که از یک سمت به دلیل حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، گندم با نرخ تضمینی که برای امسال، ۱۳۵۰ تومان تعیین شده، خریداری شود و همان زمان، گندم در بازارهای جهانی قیمتی حدود ۷۵۰ تومان داشته باشد، اصلاح این چرخه انجام نخواهد پذیرفت. مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور افزود: از سوی دیگر، این گندم برای تبدیل شدن به آرد، به آسیابان‌ها داده می‌شود؛ در حالی که ظرفیت آسیابانی کشور ۳ برابر میزان گندم موجود و البته مورد نیاز است؛ به این معنا که ۳۰ میلیون تن ظرفیت آسیابانی در مقابل ۱۰ میلیون تن ظرفیت گندم در کشور وجود دارد و بنابراین دولت مجبور به مماشات است و باید قیمت‌هایی را برای تبدیل گندم به آرد ارایه دهد که مشکل آسیابان‌ها نیز حل شود؛ اما این تمام کار نیست؛ بلکه در این میان، کیفیت آرد سبوس آن و رطوبت آرد نیز مدنظر قرار می‌گیرد و مسایلی مطرح می‌شود که مشکل‌زا هستند.

وزیر نفت ایران
به نشست دوحه نمی‌رود
وزارت نفت اعلام کرد که نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست روز یکشنبه (۲۹ فروردین‌ماه) کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در دوحه حاضر می‌شود. اکبر نعمت‌الهی، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت گفت: حسین کاظم‌پور اردبیلی
نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به نیابت از بیژن زنگنه وزیر نفت ایران برای اعلام مواضع تهران در نشست دوحه شرکت می‌کند. وی افزود: با توجه به برنامه ایران برای احیای سهم از دست رفته خود در بازارهای جهانی نفت خام پس از لغو تحریم‌های ظالمانه و مطرح شدن این موضوع در نشست‌های دو و چندجانبه با وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای درک شرایط ویژه ایران به منظور بازگشت به بازار نفت در دوران پس از تحریم، وزیر نفت ایران در این نشست شرکت نمی‌کند.

تعمیرات مهم‌تر از هواپیماهای نو
نخستین هیئت از نمایندگان شرکت آمریکایی بویینگ سرانجام و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی و تردید هفته گذشته به ایران آمدند تا دور اول مذاکرات خود را با ایرلاین های ایرانی به منظور عقد قراردادهای جدید آغاز کنند؛ مذاکراتی که آینده نامعلومی دارد و البته به همان اندازه می‌تواند نتایج نامعلومی نیز به بار آورد. با توجه به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب بخش جالب توجهی از ناوگان ایران با هواپیماهای این غول آمریکایی شکل گرفته بود، هنوز نیز بخشی از ناوگان کشور در اختیار این هواپیماهاست و البته بخشی از هواپیماهای زمین‌گیری که تعداد آن‌ها از ۱۰۰ فروند نیز گذشته، مربوط به ساخته‌های شرکت بویینگ می‌شود. از این رو و با توجه به محدودیت‌های مالی پیش روی ایرلاین‌های ایرانی در واردات تعداد بالای هواپیماهای نو به ایران، شاید بتوان روی تعمیر، نگهداری و ایجاد امکان دوباره برای پریدن هواپیماهای بویینگ زمین‌گیر ایران در جریان این مذاکرات امید داشت؛ موضوعی که معاون بازرگانی ایران‌ایر نیز به آن اشاره کرده و درباره مذاکرات آمریکایی‌ها با ایرلاین‌های ایرانی گفته است به موازات مذاکرات فروش هواپیما، مباحث جدی درباره لزوم پشتیبانی از ناوگان موجود مطرح شد و به نظر می‌رسد، فعال‌سازی ناوگان فعلی با دریافت لجستیک لازم از بویینگ، به عنوان بخش ملموس مذاکرات، سریع‌تر از فرآیند فروش منتج به نتیجه شود.

بازی‌های خارجی باید
گران‌تر شوند
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر لزوم گران کردن بازی‌های خارجی برای توجیه‌پذیر شدن سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های ایرانی تاکید کرد. جواد امیری بیان کرد: مشکل عمده ما این است که بازی‌های خارجی با بهترین کیفیت با نازل‌ترین قیمت در بازار توزیع می‌شود؛ ولی بازی‌های ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی‌رایت عملا قدرت رقابت با بازی‌های خارجی را نخواهد داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی ندارد و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکست‌خورده است.
وی در ادامه اظهار کرد: بازی‌های روز خارجی در دنیا کمتر از ۷۰ دلار عرضه نمی‌شود؛ اما همان بازی به فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بازار ایران به قیمت ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و تولید ملی را زیر سوال می‌برد و شما با هر کیفیتی هم بازی بسازید، مطمئنا گیمر ایرانی به سمت خرید بازی ایرانی نمی‌رود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *