حجتی : متوسط برداشت گندم در ایران پایین است

 وزیر جهاد کشاورزی متوسط برداشت گندم در ایران را پایین دانست و گفت: میزان منابع آب و خاک اختصاص داده شده در مقایسه با میزان تولید محصول از نظر فنی و کارشناسی غیر قابل قبول است.

به گزارش خبرنگار اصفهان کیمیا، وزیرجهادکشاورزی در سفربه رفسنجان در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه بهره وری ما در مسائل پایه مانند آب و خاک و ظرفیت هایی که در اختیار داریم، پایین است که در مورد گندم نیز همین فرمول متاسفانه صادق است.

حجتی افزود: شش میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم ما است که بیش از چهار میلیون هکتار آن متعلق به گندم دیمی و مابقی آن مربوط به گندم آبی است.

وی اظهار داشت: متاسفانه در سال ۹۲ تراز واردات، تولید و مصرف کشور منفی ۴.۵ تا پنج میلیون تن بوده است که خوشبختانه در سال ۹۳ میزان برداشت محصول به گونه ای بود که دو میلیون تن تراز منفی کاهش یافت و امیدواریم در سال جاری نیز یک میلیون تن کاهش تراز را تجربه کنیم.

حجتی اظهارامیدواری کرد که با کاهش میزان تراز، حداکثر نیاز ما به واردات، ۱.۵ تا دو میلیون تن باشد و این فرآیند تا تکمیل نیاز ما ادامه یابد.

وی علت افزایش واردات گندم در سال ۹۳ را تصمیم مسئولین به منظور افزایش ذخایر راهبردی اعلام کرد و گفت: در اسفند ۹۳ بالاترین ذخائر راهبردی را داشتیم که معادل با هفت ماه یعنی نزدیک به ۲۱۰ روز بود.

وی گفت: امیدواریم با ادامه همین روش و به همت کشاورزان، با افزایش بهره وری، وابستگی به گندم و سایر محصولات کشاورزی کمتر شود.

حجتی ادامه داد: منابع خوبی دولت و مجلس در رابطه با سیستمهای نوین آبیاری تحت فشار پیش بینی کرده است و امسال در ردیف و تبصره ها حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این سیستمها پیش بینی شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *