دریافت ویزیت بیش از ۳۸ هزار تومان برای پزشکان متخصص تخلف است

پروانه شریفی

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی اظهار کرد: در استراتژی تأمین منابع باید به منابع عمومی و اجباری مثل مالیات تأکید بیشتری شود.

وی گفت: از گروه‌های درآمد بالاتری دارند باید هزینه و مالیات بیشتری دریافت شود؛ به سه صورت می‌توان از مردم مالیات دریافت کرد در روش اول کسب مساوی مالیات، روش دوم دریافت بیشتر از افراد با درآمد بالاتر و روش سوم دریافت بیشتر از فقرا است.

حریرچی توضیح داد: پایایی و پیش‌بینی‌پذیری منابع افزایش یابد، و همچنین این منابع تخصیص یافته باید پایدار باشند.در ادامه این مطلب گزارشی از نشست آمده است:

* افزایش امید به زندگی در ایرانیان

شاخص مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بهداشتی و درمانی کشورها محسوب می‌شود، خوشبختانه در ۲۰ سال منتهی به سال ۹۵ این شاخص از ۴۵٫۳ در هزار تولد زنده با کاهش ۶۵ درصدی به ۱۵٫۵ در هزار تولد رسیده است.

این موضوع یعنی اینکه به دلیل پیشرفت‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه درمان از هر هزار نوزاد متولد شده ۹۸۵ نفر به سن بالای ۵ سال می‌رسند در حالی که این رقم در قبل از زمان انقلاب حدود ۸۰۰ در هزار تولد بوده است.

در سال‌های ۱۳۵۰ و قبل از آن از هر هزار تولد ۱۸۵ تا ۲۰۰ کودک زیر ۵ سال فوت می‌کردند و مرگ‌ومیر کودکان زیر یک سال نیز با کاهش ۶۳ درصدی از ۳۶٫۲ در هزار تولد زنده به ۱۳٫۴ در هزار تولد رسیده است.

باید توجه داشته باشیم که میزان امید به زندگی در ۲۰ سال منتهی به سال ۹۵ از ۶۸٫۳ درصد به ۷۵٫۴ درصد رسیده است.

* کمک ۱۷۰۰ میلیاردی خیرین در سال ۹۶ به حوزه سلامت

نقش خیرین در کمک‌رسانی به حوزه سلامت قابل توجه بوده است، در حال حاضر ۸۹۰ مؤسسه خیریه سلامت شناخته شده در کشور مشغول به فعالیت هستند که ۴۰۷ مؤسسه دارای ۳۷ بیمارستان بوده و ۳۷۰ درمانگاه خیریه نیز به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

در حال حاضر ۲۴۳ گروه داوطلب با حمایت وزارت بهداشت در مناطق محروم مشغول به ارائه خدمت هستند.

در سال ۹۵ خیرین فعال در حوزه سلامت حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۶ نیز حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان به این بخش کمک کرده‌اند که در نوبه خود رقمی قابل توجه به شمار می‌رود.

* جمع‌آوری کمک توسط برخی افراد بیمارنما

بهترین راه برای کمک‌رسانی به بیماران از طریق مؤسسات خیریه صورت می‌گیرد، متأسفانه در مواقعی شاهد هستیم که برخی از افراد در قالب فرد بیمار اقدام به جمع‌آوری کمک می‌کنند که توصیه می‌شود مردم کمک‌های خود را به طور مستقیم به مراکز خیریه اهدا کرده و یا اینکه هزینه مستقیم درمان فرد را به بیمارستان اهدا کنند هر چند که در مراکز دولتی بیش از ۹۰ درصد هزینه درمان بیماران پوشش داده می‌شود.

* تخلف برخی از پزشکان در اخذ تعرفه

ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، پزشک متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ و فوق تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است، دریافت وجه مازاد بر این رقم تخلف بوده و پیگیری خواهد شد.

متأسفانه در مواقعی این تخلفات در بیمارستان‌هایی در شهر تهران و مطب‌ها صورت می‌گیرد و خوشبختانه میزان این تخلفات در شهرستان‌ها بسیار پایین است.

* جمع‌آوری داروی والزارتان در ۲۲ کشور جهان

اگر دارویی استانداردهای لازم را نداشته باشد اجازه توزیع آن داده نمی‌شود و در خصوص داروی والزارتان نیز باید اعلام کنیم که ماده اولیه در ۲۲ کشور جهان جمع‌آوری شده است و مکانیسم جمع‌آوری این گونه است که در کشورهای متعدد مطالعاتی انجام می‌شود و وقتی یک کشور به نتیجه رسید موضوع را اعلام خواهد کرد و اگر اشکالی در آن دارو وجود داشته باشد دارو جمع‌آوری خواهد شد.

آمریکا و ۲۲ کشور دیگر نیز از این شرکت چینی ماده اولیه را تهیه کرده‌اند که این شرکت از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه دارویی به شمار می‌رود و ما هم به خاطر احتیاط جمع‌آوری این دارو را شروع کردیم و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *