رفلاکس معده، شایع اما قابل درمان

پروانه شریفی

رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معدهٔ شما به داخل مری برگردد، زمانی که این اتفاق می‌افتد، امکان دارد که شما مزهٔ ترش مایعی را در انتهای گلوی خود احساس کنید، این موج از اسید معده می‌تواند پوشش مری شما را تحریک و اذیت کرده و باعث بروز سوزش معده، معده درد یا به اصطلاح‌ترش کردن معده شود.

اگر شما به‌ندرت به این مشکل دچار می‌شوید، نیازی نیست برای درمان معده درد تغییراتی اساسی در نحوهٔ زندگی خود ایجاد کنید، اما اگر علائم این مشکل برای زندگی روزمرهٔ شما مشکلاتی ایجاد می‌کنند، امکان دارد به بیماری رفلاکس معده دچار شده باشید. در این صورت برای درمان دردهایتان باید تغییرات متعددی در نحوهٔ زندگی خود ایجاد کنید.

* علت های شایع در بروز بیماری رفلاکس معده

دکتر محمد امامی فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: عوامل مختلفی از جمله شیوه زندگی و رژیم غذایی می‌توانند باعث افزایش مقدار اسید در معده و فشار در معده شوند.

وی ادامه داد: عادات غذایی، خوردن وعده‌های غذایی بزرگ، خوردن غذاهای خاصی شامل پیاز، نعنا، شکلات، مرکبات، سیر، گوجه فرنگی و غذاهای پر چرب و شور، نوشیدن مایعات خاصی مانند آب مرکبات و مایعات دارای کافئین، غذا خوردن قبل از خواب، عادات سبک زندگی، داشتن اضافه وزن، سیگار کشیدن و همچنین دراز کشیدن بعد از غذا خوردن را می توان از جمله علت های شایع در بروز بیماری رفلاکس معده بیان کرد.

امامی با بیان اینکه رفلاکس معده یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است، تصریح کرد: هر فردی ممکن است این بیماری را به صورت مشکل بلع غذا در گلو، شوری و تلخی آب دهان تجربه کرده باشد ولی همین عارضه در صورت عدم پیشگیری و درمان، به سرطان مری منجر می‌شود. چای یکی از عوامل تشدیدکننده رفلاکس معده است که متاسفانه مصرف آن در بین ایرانی‌ها بسیار شایع است.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان ادامه داد: ریفلاکس به معنای برگشت محتویات معده به داخل مری است و علت ایجاد آن سستی و ضعف دریچه‌ای است که بین مری و معده است که باعث رسیدن محتویات معده به درون مری می‌شود، که به همین دلیل قرار گرفتن این اسید در مخاط معده قابل تحمل نیست.

امامی ادامه داد: برگشت غذا و گیر کردن غذا در حین خوردن غذا، شایع‌ترین عوامل بروز رفلاکس معده است، البته بعضی افراد همیشه حس می‌کنند که چیزی در گلویشان گیر کرده است و برخی دیگر نیز مدام حس می‌کنند، آب دهانشان شور و تلخ است.

*شایع شدن رفلاکس معده در بین مردم

وی در مورد عوامل تشدید رفلاکس معده در بین مردم به مصرف بیش از حد چای اشاره کرد و گفت: رژیم‌های غذایی مثل مصرف چای بیش از حد، نسکافه، قهوه، آب میوه‌های ترشی که سیترات دارند، به تشدید رفلاکس معده منجر می شود، البته مصرف دخانیاتی مثل سیگار و الکل نیز عواملی هستند که در تشدید رفلاکس معده بسیار مؤثر هستند.

* تغذیه‌های نامتناسب

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تغذیه‌های نامتناسب با رفلاکس معده، تصریح کرد: گوجه‌فرنگی، غذاهای تند و تیز، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌هایی مثل آب پرتقال از جمله عوامل تشدیدکننده رفلاکس معده است.

امامی ادامه داد: کسی که دچار رفلاکس معده است باید به تغذیه اهمیت بدهد، به ویژه باید از مصرف سیر و پیاز و گوجه‌فرنگی و انواع فست‌فودها مثل سوسیس و کالباس، اجتناب کند.

*پیشگیری و درمان

وی با اشاره به روش تشخیص رفلاکس معده ،گفت: از نظر تشخیصی معمولاً شرح حال گرفتن از بیمار و معاینه بالینی کافی است و نیازی به اقدامات تشخیصی دیگر نیست و بعد از تشخیص بیماری و باتوجه به میزان درد و علائم به بیمار توصیه های درمانی لازم داده می شود.

متخصص گوارش و کبد ادامه داد: ممکن است در موارد خاصی این علائم فرد را بسیار آزار دهد که در این صورت برای تشخیص ریفلاکس ساده ترین روش آندوسکوپی است.

امامی با اشاره به اینکه برای درمان اغلب داروهای کم کننده اسید معده مانند امپرازول و پنتاپرازول تجویز می شود، گفت: بهترین زمان مصرف این داروها نیم ساعت قبل از صبحانه است، علاوه بر این ها شربت‌های آنتی‌اسید برای افرادی که از رفلاکس شدید رنج می برند، تجویز می‌شود. درصورتی که نیمه‌های شب هم رفلاکس بروز کند پزشک به جای یک بار، دو نوبت امپرازول و این قبیل داروها را توصیه می کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *