زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های رژیمی ممنوع

فاطمه احمدی

رئیس انجمن تغذیه ایران ضمن هشدار به چهار عارضه مهم ناشی از زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌‌ها، در عین حال بر لزوم پرهیز از مصرف بیش از حد خوراکی‌های رژیمی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی تأکید کرد.
دکتر جلال‌الدین رزاز درباره شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در خوراکی‌های رژیمی مانند نوشابه‌ها و آدامس‌های رژیمی، گفت: این شیرین‌کننده‌ها در حقیقت مواد شیمیایی و صنعتی هستند که فقط از نظر حس چشایی، شیرین به نظر می‌رسند و در موادی که استفاده می‌شوند
به عنوان شیرین‌کننده عمل کرده و باعث ایجاد طعم شیرین در ماده مذکور می‌شوند و این مواد، قند به معنی عمومی نیستند.
رئیس انجمن تغذیه ایران توضیحات خوبی درباره شیرین‌کننده‌های مصنوعی داده است که بخشی از آن در این مطلب آمده است:
انسان به علت ذائقه طبیعی، میل به مصرف مواد شیرین دارد و با توجه به اینکه تمام مواد قندی دارای انرژی هستند، باعث افزایش دریافت انرژی و اضافه وزن می‌شوند. همچنین وجود عوارض دیگری نظیر پوسیدگی دندان، افزایش مقاومت به انسولین، ایجاد کبد چرب و… از مصرف بی‌رویه مواد شیرین قندی به اثبات رسیده است.
ویژگی اصلی شیرین‌کننده‌های مصنوعی، بدون انرژی بودن آنهاست، در حقیقت این مواد صرفا طعم شیرین را بدون داشتن هیچگونه کالری ایجاد می‌کنند. در حال حاضر شیرین‌کننده‌های مختلفی نظیر آسپارتام، ساخارین، نئوتام، سوربیتول، زایلیتول، مانیتول، آسهسولفام، سوکرالوز، سیکلامات و غیره در حال تولید و استفاده شدن در صنایع دارویی و خوراکی به خصوص محصولات رژیمی هستند.
هر کدام از این محصولات قدرت شیرین‌کنندگی متفاوتی نسبت به دیگری دارد.
مقدار قابل مصرفی که برای هر کدام از شیرین‌کننده‌های مصنوعی تعیین شده است، شاید در نگاه اول نشان‌دهنده ایمن بودن مصرف آنها باشد، اما باید در نظر گرفت که در حال حاضر مواد غذایی صنعتی مختلفی از این مواد استفاده می‌کنند و تجمیع مصرف همه آنها ممکن است دوز مصرفی را بالاتر ببرد. البته تحقیقات در این زمینه همچنان تکمیل نشده است و اطمینان زیادی از ایمن بودن یا نبودن آنها در دست نیست.
بر همین اساس برای گروه‌های پر خطر نظیر مادران باردار و شیرده توصیه به مصرف نکردن این مواد می‌شود.
خیلی از مردم فکر می‌کنند چون به این قندها رژیمی می‌گویند، پس مصرف مواد غذایی حاوی آنها محدودیتی ندارد و با خیال راحت آنها را مصرف می‌کنند؛ مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از این مواد به‌جای قند طبیعی که حاوی انرژی است، می‌تواند تا ۵۰۰ کیلوکالری از دریافت انرژی افراد بکاهد و همین امر موجب پیشگیری از کاهش وزن افراد می‌شود؛ ولی در کنار آن، همانطور که اشاره شد، باید احتیاط در مصرف را داشته باشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *