سلامت روان کودکان را به بازی نگیرید

پروانه شریفی

امروزه بسیاری از سازمان‌های موفق، پرورش قابلیت‌ها و مدیریت استعدادها را درک کرده‌اند و این موضوع مهم را با حوصله و پشتکار بالا انجام می‌دهند.

*شناسایی و تربیت نقاط قوت

اگر واقعاً می‌خواهیم استعداد فرزندانمان را رشد دهیم باید هر چه سریع‌تر دست به کار شویم و نقاط قوت فرزندمان را شناسایی و تربیت کنیم. آگاهی از این موضوع که فرزندتان استعداد زیادی در یک زمینه بخصوص دارد به تنهایی کافی نیست، والدین باید تکنیک‌هایی را بیاموزند که به شکوفا شدن این استعدادها کمک کند و در جهت تحقق آنها پیش رود. آنان لازم است محیطی فراهم کنند تا بچه‌ها بتوانند به صورتی فعال، مؤثر، خلاق و با لذت استعدادهای خود را بروز دهند و از آن بهره‌مند شوند.

*توجه ویژه به با ارزش‌ترین دارایی

کودکان ما با ارزش‌ترین دارایی‌های ما در زندگی هستند و مسئولیت موفقیت آن‌ها تا حدود زیادی با ما در ارتباط است، شناسایی استعدادهای کودکمان می‌تواند به ما کمک کند تا آن‌ها را به مسیر درست هدایت کنیم.

هر پدر و مادری می‌خواهد نقاط ضعف و قوت فرزند خود را ببیند و آن‌ها را  توسعه دهد. گاهی اوقات بعضی از کودکان به طور نا خود آگاه به سمت استعدادهای خود هدایت می‌شوند، گاهی اوقات نیز بسیاری از کودکان به راهنمایی نیاز دارند تا استعدادهای خود را بشناسند.

*مدیریت استعدادها

باور عمومی بر این است که ما نباید نگران حمایت از افراد با استعداد باشیم، زیرا اگر واقعاً آنها با استعداد هستند حتی با وجود مشکلات حتماً استعداد خود را نشان خواهند داد. اما باید گفت این تصور نادرست است و حقیقت این است که در صورت نبود شرایط نه تنها استعداد بالقوه غالباً آشکار نشده باقی می‌ماند بلکه استعدادهای واقعی نیز بی‌معنا خواهند ماند.

شواهد نشانگر آن است که مثلاً برای پرورش یک کودک با استعداد در زمینه موسیقی باید وقت و هزینه صرف شود، کودک تمرینات مختلف داشته باشد و والدین نیز با القای انتظارات متناسب شرایط را برای رشد استعداد کودک در این زمینه خاص داشته باشند تا به این ترتیب استعدادکودک بالفعل شود.

*بهترین سال‌های یادگیری را تباه نکنید

بهترین زمان آموختن و یادگیری انواع دانش‌ها و دانستنی‌ها و تحریک توانایی‌های اساسی در کودک همان دوران شش سال اول زندگی است. در حقیقت پدر و مادر مهم‌ترین، بهترین و ضروری‌ترین معلم او هستند. پرورش فرد بااستعداد، نابغه، سرآمد، تیز هوش و باهوش بستگی به روش تربیت والدین دارد که چگونه فرزندان را آموزش دهند. در واقع ما در روش آموزشی موجود فرصت‌های مناسب زیادی را در پرورش فرزندانمان از دست می‌دهیم و حساس‌ترین زمان رشد کودک از نظرمان دور می‌ماند.

* سال‌های اولیه رشد کودک

این نکته قابل توجه است که برخی والدین فکر می‌کنند اگر در سال‌های اولیه رشد کودک بتوانند او را در انواع و اقسام کلاس‌های آموزشی خسته‌کننده ثبت‌نام کنند، کودکشان بااستعداد خواهد شد، نه هرگز چنین نیست باید فرزندتان را تشویق کنید تا آ نچه را به آن علاقه‌مند است، فرا گیرد، مغز کودک یک ظرف نیست که آن را پر از اطلاعات بی‌فایده کنیم، این مساله باعث می‌شود رشد فکری فرزندتان محدود شود.

از طرفی در روش تربیت کودک نیز باید دقت شود. مثلاً آن دسته از پدر و مادرهایی که دوست دارند فرزندشان هرچه آنان می‌گویند عمل کنند، آرام و ساکت باشند، اذیت نکنند، بازی و شیطنت نکنند، داد و فریاد نزنند، در مهمانی‌ها مبادی آداب بوده ساکت بنشینند و چیزی نخورند در واقع دیواری را به دور فرزند دلبندشان می‌کشند و استعداد او را حبس می‌کنند.

*به کودک خود حق انتخاب دهید

به یاد داشته باشید که در آخر راه کودکتان باید مسیر خودش را پیدا کند و بسیار مهم است که خودش تجربه کند پس باید به او اجازه دهید تا تصمیم بگیرد و آن کاری را انجام دهد که خودش می‌خواهد، حمایت و تشویق شما بسیار لازم است اما کودک باید فضای کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشد.

*به علایق کودکتان احترام بگذارید

گاهی اوقات به اشتباه فکر می‌کنیم چون آنها سن کمی دارند، پس احمق هستند و خیلی چیزها را نمی‌فهمند. بهتر است دخالتهای بیجا را فراموش کنید. کودکان همیشه نمی‌دانند استعدادهایشان در چیست اما به زودی یاد می‌گیرند. آن‌ها نیاز دارند که شما فرصت کافی در اختیارشان قرار دهید تا خودشان تشخیص دهند

فراموش نکنید اینکه به فرزندانتان کمک کنید تا به چیزی که علاقه و در آن استعداد دارند بپردازند، نعمت بسیار بزرگی برایشان خواهد بود. این کار به آنها کمک می‌کند تا به آن چیزی که برای آن خلق شده‌اند، دست پیدا کنند و نیز بهترین راهِ افزایش اعتماد به نفس، خودشناسی و اشتیاق در انجام کاری است که دوست دارند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *