علائم و راه‌های درمان «آب سیاه»

پرواه شریفی

متخصص چشم علائم ابتلا به بیماری گلوکوم و راه‌های درمان آن را تشریح کرد.
علی مرتضوی در ارتباط با بیماری گلوکوم یا آب سیاه اظهار کرد: گلوکوم یا آب‌ سیاه یکی از بیماری‌های شایع چشمی در جهان است که گاهی نوعی بیماری خاموش به شمار می‌رود.
وی افزود: علائم بیماری آب سیاه یا گلوکوم، به صورت حاد یا مزمن است که در مرحله حاد امکان دارد بیمار با سردرد، تهوع، استفراغ، درد چشم، درد در هنگام حرکات چشم و قرمزی چشم همراه باشد؛
همچنین در بسیاری از موارد حاد، بیماری آب سیاه ممکن است با بیماری‌های دیگر چشمی یا حتی غیر چشمی اشتباه گرفته شود.
این متخصص چشم تصریح کرد: گلوکوم به طور عمده به دو دسته گلوکوم زاویه باز و بسته تقسیم می‌شود و در بیشتر موارد بیماران با گلوکوم زاویه باز گرفتار می‌شوند.
این چشم‌پزشک ادامه داد: گلوکوم با زاویه باز شایع‌ترین نوع گلوکوم است و متأسفانه این بیماری تا به مراحل بسیار پیشرفته نرسد، هیچ گونه نشانه‌ای ندارد و هر فرد به ظاهر سالمی ممکن است به آن مبتلا باشد.
مرتضوی ادامه داد: در گلوکوم ابتدا قسمت محیطی میدان بینایی آسیب می بیند و با توجه به اینکه قسمت مرکزی میدان بینایی آخرین محلی است که از بین می‌رود فرد تا انتهای سیر بیماری، متوجه اختلال در بینایی خود نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در موارد بسیار پیشرفته دید مرکزی نیز از بین می‌رود و ممکن است کوری ایجاد شود، خاطرنشان کرد: گلوکوم زاویه بسته با درد چشم، قرمزی چشم، تاری دید، روئیت هاله در اطراف نورها، سردرد و تهوع همراه بوده و این علائم در فردی که قبلا هیچ گونه بیماری نداشته، به طور ناگهانی ظاهر می‌شود.
این چشم‌پزشک تصریح کرد: گلوکوم نوع سوم که آمار آن از دو نوع اول کمتر است
نوع مادرزادی گلوکوم است که نوع مادرزادی در نوزادان با علائم ریزش اشک، بستن چشم‌ها در تماس با نور یا ترس از نور و جمع کردن پلک‌ها مشخص می‌شود؛ همچنین گاهی قرنیه چشم بزرگ و کدر می‌شود.
مرتضوی اندازه‌گیری فشار داخل چشمی و بررسی عصب بینایی و میدان بینایی را برای این بیماران ضروری دانست و ادامه داد: برای بیمار با علائم سردرد، تهوع و استفراغ نیز ضرورت دارد به چشم‌پزشک هم مراجعه کند؛ زیرا این علائم ممکن است منشا چشمی داشته و ناشی از آب سیاه باشد.
این متخصص چشم تأکید کرد: بررسی فشار داخل چشم و تست میدان بینایی از راه‌های تشخیصی گلوکوم بوده
و در اغلب موارد به جز گلوکوم‌های مادرزادی و زاویه بسته، درمان با قطره‌های چشمی انجام می‌شود، در غیر این صورت باید از لیزر و دیگر اعمال جراحی استفاده کرد.
وی با اشاره به راه‌های پیگیری از این بیماری، گفت: تمامی افراد باید از چشم‌پزشک خود بخواهند تا در هر بار معاینه چشم، فشار چشم را نیز اندازه بگیرد و پس از ۴۰ سالگی باید دست‌کم سالی یک بار معاینه چشم انجام شود و در صورت بروز هرگونه تغییر در بینایی باید به چشم‌پزشک مراجعه
شود.
مرتضوی افزود: معاینات چشم از جمله آزمون میدان دید، تونومتری یا فشارسنجی (اندازه‌گیری فشار درون کره چشم) و افتالموسکوپی (مشاهده پشت چشم) است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *