نشانه‌های کودک گرمازده

پروانه شریفی

گرمازدگی در کودکان می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد، از جمله این عوارض می‌توان به بی قراری و تب اشاره کرد. در اثر گرمازدگی، حجم ادرار کودک کم شده و در صورتی که بدن او کم آب شود و تب کند، احتمال بروز تشنج افزایش می‌یابد. با ما همراه باشید تا در گفتگو با دکتر محبوبه صابری متخصص کودکان به بررسی راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری بپردازیم.

* پیشگیری از گرمازدگی کودکان در فصل گرم تابستان

متخصص بیماری‌های کودکان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی کودکان در فصل گرم تابستان نباید آنها را در مکان‌های با درجه حرارت بیشتر از ۳۰ درجه قرار داد.

دکتر صابری ادامه داد: از آنجا که حجم داخل عروقی و مایعات بدن کودکان کم است، به همین دلیل در معرض گرما قرار گرفتن به خصوص پشت شیشه اتومبیل، پشت پنجره و گرمای منازل آنها را بیشتر به سمت گرمازدگی هدایت می‌کند.

*علائم پیش از گرما زدگی
این متخصص بیماری‌های کودکان گفت: گرمازدگی علائمی دارد که افراد به خوبی می‌توانند آن را تشخیص دهند، ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال است.

*علائم بعد از گرمازدگی

وی با اشاره به علائمی که بعد از گرمازدگی در کودک ایجاد می‌شود، گفت: پس از گرمازدگی کودک دچار تب، بی قراری و کاهش حجم ادرار می‌شود و بی توجهی به تب و کم آبی بدن می‌تواند موجب تشنج و عوارض دیگری شود.

این متخصص کودکان به والدین توصیه کرد: والدین باید توجه داشته باشند که کودکان در فصل گرم تابستان  در مکان‌هایی با درجه حرارت بیشتر از ۳۰ درجه قرار نگیرند و ساعاتی که تابش نور خورشید به صورت مستقیم است به خصوص در استان‌ها و مناطقی که درجه حرارت بالای ۴۰ درجه دارند از رفتن به بیرون از منزل، پارک و… اجتناب شود.

دکتر صابری با بیان اینکه وقتی کودک شما گرمازده است است نباید کارهای بیهوده انجام دهید، تصریح کرد: پس از بروز گرمازدگی در کودکان، اولین کار خنک کردن آنها با استفاده از کم کردن لباس و دادن مایعات کافی و آبمیوه است؛ توصیه می‌شود اگر علائم شدید شد، برای اطمینان کودکان را به پزشک ارجاع دهند تا در صورت نیاز اقداماتی مانند سرم تراپی و کنترل علائم حیاتی کودک مورد بررسی قرار بگیرد.

*نشانه‌های گرما زدگی در کودکان

وی با بیان این که کودکی که دچار گرمازدگی شده است، بی‌قرار شده و پس از آن نیز دچار بی‌حالی و خستگی می‌شود، اظهار کرد: وقتی دمای محیط بالا می‌رود و کودک نیز قادر به بیان تشنگی خود نیست، دچار کم‌آبی بدن و در نتیجه گرمازدگی می‌شود.
متخصص بیماری‌های کودکان افزود: گرمازدگی باعث گودی چشم‌ها، خشکی زبان و کم‌آبی بدن شده و حال عمومی کودک نیز نامساعد می‌شود.
*پیشگیری از گرمازدگی

صابری با اشاره به راهکارهای پیشگیری از کودکان، خاطر نشان کرد: برای اینکه کودکان دچار گرمازدگی نشوند، به کودکان آموزش دهید که در هوای آفتابی و گرم هنگام فعالیت و بازی وقبل از آن، مقدار فراوانی آب بنوشند حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشند.
وی ادامه داد: از لباس‌هایی با رنگ‌های کرم یا رنگ‌های روشن استفاده کنند و پوشش زیاد نداشته باشند، همچنین فعالیت فیزیکی شدید در فضای بیرون را محدود به زمان قبل از ظهر و بعد از ساعت ۶ کنند.

*توصیه‌ها
این متخصص کودکان با بیان این که به کودک آموزش دهید در صورت احساس گرما زدگی به جای خنک برود، تصریح کرد: همواره در گردش‌های بیرون منزل، آب کافی و بهداشتی همراه داشته باشید، همچنین مصرف میوه‌ها وسبزی ها نیز به دلیل داشتن آب فراوان توصیه می‌شوند.

صابری با اشاره به این که اگر کودک شما یا هر فرد دیگری علائم زیر را که مرتبط با گرمای هواست، از خود نشان دهد، فوراً باید به پزشک مراجعه شود که از جمله می‌توان به احساس سرگیجه، خستگی بیش از حدّ، آشفتگی، درد شدید عضلات، تب یا تهوع و حتی شنج یا بیهوش شدن.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *