نوروزتان مبارک

نوروز از ایامی است که خوبی ها و بدی هایی دارد در این ایام سال تحویل وتحول طبیعت اتفاق می افتد و جامعه از این زمان به عنوان عید وجشن می گیرند اما آیا این عید واقعی است ؟آیا همین که درطبیعت تغییر وتحولی ایجاد می شود ما می توانیم جشن بگیریم؟واین جشن برای ما کارساز است ؟واقعیت این است که فرهنگ دینی ما به ما می گوید زمانی عید است که از هرآنچه غیر خداست بگذریم وتنها به خدا دل ببندیم واین تنها راهش اطاعت از فرامین الهی وپرهیز از نواهی ومعاصی است پس هر روز ولحظه ای که انسان از گناه ومعصیت دور وبه واجبات الهی دل بسته و خود را مطیع کند آن زمان برای او عید خوهد بود چنانچه حضرت علی(ع) فرموده اند:“کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید.”

 نوروز از جمله اعیادی است که تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهرۀ آن مورد موافقت و تأیید اسلام قرار گرفت؛ در روایات نیز آمده است که روزی برای حضرت علی(ع) هدیه‌ای آوردند، حضرت فرمود این چیست؟ گفتند: ‌ای امیر المؤمنین، امروز نوروز است. فرمود هر روز را برای ما نوروز قرار دهید.

امام صادق(ع) درباره نوروز فرموده‌ است:

 “هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم؛ زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است.”

امام خمینی(ره) در یکی از پیامهای نوروزی می‌فرماید:

“این عید، هر چند یک عید اسلامی نیست ولی اسلام آن را نفی نکرده است.”

در این روز قرائت دعا ،توسل به اهل بیت ومحاسبه اعمال سالی که پشت سر گذاشته شده است از کارهای پسندیده و سفارش شده است .

 بهترین چیزها در موقع تحویل، خواندن این دعا، با توجه به معنی است: «یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر الّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال».

و از خداوند متعال با توسل به اهل بیت«علیهم السلام» بخواهیم در این سال، تقوا و رابطه با خودش و سلامتی و امنیت، مقدّر مان کند و فرج حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» انشاءالله حاصل شود.

ترک گناه ،تطهیر ظاهر وباطن ،نظافت لباس وخانه ومحیط کار ،تغییر روشهای غلط زندگی ،به روشهای صحیح ،تجلیل از والدین ،دید وبازدید وصله ارحام ، اداءحقوق مردم،راضی شدن از مردم وراضی نمودن دیگران که به عللی از ما ناراضی باشند ،شادنمودن دلها با هبه وبخشش،عیادت مریض،دستگیری از فقرا ومستمندان ،ذکر وتوجه قلبی ولسانی به خداوند متعال از اموری است که باید به عنوان خوبی ها در این ایام مورد توجه باشد.

تحویل سال باید در حقیقت تحول در روح و روان انسانها و زنده شدن نفس غفلت زده انسان باشد همانطور که در عالم طبیعت نیز بیداری طبیعت به وجود می آید و این همان معنای حقیقی یا محول الحول و الاحوال است .

با توجه به اینکه در روزهای نوروزرفت و آمد ودید وبازدیدها و به نوعی صله رحم ها جان می گیرد وبعضی افراد واقوام بعد از یکسال همدیگر را می بینند از این فرصت حسن استفاده کنند نه اینکه خدای نا کرده فرصتی بشود برای غیبت و…و… که این نقض غرض خواهد بود ومغبون ساز .مرقبت کنیم خوبیهارا رواج وبدی ها را از همه زمانهایمان بزدائیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *