هپاتیت را حذف کن

پروانه شریفی

 کبد چندین عملکرد مهم و اساسی دارد که بر متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد. کبد به تولید صفرا، فیلتر مواد سمی از بدن، تجزیه کربوهیدارت ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کند. هپاتیت ذاتاً یک بیماری مسری است که از مادر به نوزاد تازه متولدشده‌اش قابل انتقال است. هپاتیت براساس نوع ویروس به A، B، C، D و E تقسیم بندی می‌شود.

علائم بیماری

بیماری هپاتیت ممکن است شبیه آنفلوانزا بروز کند و از علایم معمول آن می‌توان به تب، ضعف، تهوع، استفراغ، سردرد، بی اشتهایی، درد عضلانی، درد مفاصل و خواب آلودگی اشاره کرد. از دیگر علایم هشدار دهنده می‌توان به تیرگی ادرار، مدفوع روشن و شبیه رنگ خاک رس، ناراحتی شکمی و یرقان، زرد شدن سفیدی چشم‌ها و یا پوست به دلیل تجمع بیلی روبین، یکی از رنگدانه های زرد رنگ صفراوی، اشاره کرد.

هپاتیت A

این نوع هپاتیت عمدتاً در بین نوزادان و کودکان شایع است. این نوع هپاتیت نسبت به انواع دیگر هپاتیت خطر کمتری دارد و بیشتر مواقع خودش به مرور درمان می‌شود و کبد را دچار تورم طولانی مدت نخواهد کرد.با این وجود ۲۰ درصد افرادی که به این نوع هپاتیت مبتلا می‌شوند، مجبورند در بیمارستان بستری شوند. علائم آن شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، نداشتن اشتها، ضعف و زردشدن پوست و سفیدی چشم‌هاست.

هپاتیت B علل و علائم

افراد آلوده به ویروس هپاتیت B، بین ۱ تا ۴ ماه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس علائمشان اشکار می‌شود. این نوع هپاتیت به روش‌های مختلفی به وجود می‌آید از رابطه جنسی با فرد مبتلا گرفته تا استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان به مواد مخدر.

بیشتر بزرگسالان مبتلا، درمان می‌شوند اما برخی از آنها به صورت حامل باقی می‌مانند. بدین منظور که با وجود اینکه علایم بیماری در آنها از بین رفته، می‌توانند دیگران را مبتلا کنند.

علائم آن شامل درد مفاصل؛ درد در ناحیه شکم؛ حالت تهوع و استفراغ؛ زردی؛ خارش؛ دفع ادرار تیره رنگ؛ تب؛ و زردشدن پوست و چشم‌ها است.

هپاتیت C

این ویروس از طریق تماس با خون آلوده، به عنوان مثال استفاده از سوزن‌های مشترک یا تجهیزات غیراستریل در تاتو پخش می‌شود. گاهی اوقات بیماران مبتلا به این نوع هپاتیت ممکن است علایمی نداشته باشند یا علایم بسیار خفیف باشند.

اما هپاتیت C در برخی موارد منجر به سیروز کبدی می‌شود. در این بیماری کبد دچار التهاب شدید می‌شود. علائم آن شامل درد در مفاصل و ماهیچه‌ها؛ خستگی؛ تداوم تب بالا؛ زردشدن پوست و چشم‌ها، و ادرار تیره است.

هپاتیت C قابل علاج است
رئیس شبکه هپاتیت کشور در گفتگویی با اشاره به این که هپاتیت C قابل درمان است و علاج قطعی دارد، گفت: اگر این بیماری به موقع شناسایی شود، قابل درمان بوده و فرد از عوارض دیگری مانند سیروز و سرطان کبد نجات می‌یابد.
دکتر سید موید علویان اظهار کرد: متاسفانه سالانه افراد زیادی در ایران و دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت C در سال‌های گذشته از طریق تزریق خون بوده اما از سال ۱۳۷۵ که همه خون‌ها در ایران آزمایش می‌شوند، مهم‌ترین راه انتقال این بیماری به اعتیاد تزریقی تغییر کرده است. متاسفانه معتادان تزریقی در کشور تا ۴۰ درصد ریسک ابتلا به هپاتیت C دارند.
این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: راه‌های انتقال هپاتیت C مانند هپاتیت B، علاوه بر اعتیاد تزریقی، رفتارهای پرخطر جنسی و خالکوبی های غیر بهداشتی است که اقدامات پیشگیرانه جدی باید در این زمینه‌ها انجام گیرد.
علویان اظهار کرد: کنترل خون سبب شده تا شیوع این بیماری در کشور کاهش یافته و در حال حاضر به کمتر از نیم درصد برسد و باید تا ۱۴ سال آینده (سال ۱۴۱۰) این بیماری ریشه کن شود.
نکات تغذیه‌ای

حفاظت از کبد به سادگی و با توجه بیشتر به تغذیه قابل اجراست. بهترین راه برای کنترل آسیب‌های کبدی در افراد مبتلا به هپاتیت پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل است.

این رژیم غذایی باید حاوی محصولات لبنی کم چرب یا فاقد چربی، مقادیر زیادی میوه و سبزیجات، منابع چربی خوب مانند آجیل‌ها و دانه‌ها، روغن زیتون، غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای، جو دو سر و پروتئین‌های کم چرب از جمله سفیده تخم مرغ، مرغ، انواع لوبیاها و ماهی باشد.

افراد مبتلا به هپاتیت به طور روزانه باید مخلوطی حاوی کربوهیدرات‌هایی با فیبر بالا، پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنند. همچنین توجه به مصرف زیاد مایعات نیز ضروری است. به طوری که نوشیدن روزانه حدود ۱۰ لیوان آب برای افراد مبتلا به هپاتیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *