کارخانه‌های بسیاری در استان اصفهان دچار بحران شده‌اند

زهرا نصیری

ادغام بیمه درمان تأمین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنسشتگان از مهم‌ترین موضوعات جامعه کارگری است که باید مورد توجه مسئولان قرارگیرد. دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان که سال‌هاست در مسند حمایت از جامعه کارگری، مسئولیت خانه کارگر اصفهان را عهده دار است درباره اقدامات اخیری که توسط دانشگاه علوم پزشکی برای احقاق مطالباتش آر بیمه تأمین اجتماعی در بیمارستان‌های دولتی به اجرا درآمد را مورد انتقاد قرار داد و همچنین از بحران کارگری در چند کارخانه استان اصفهان اظهار گلایه کرد. اصغر برشان، در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن به این موضوع تاکید کرد عدم پذیرش بیمه تأمین اجتماعی توسط بیمارستان‌های دولتی اصفهان خلاف قانون است.

اخراج از پلی اکریل

وی با اظهار تأسف از اینکه وزارت بهداشت و درمان قصد دارد صندوق تأمین اجتماعی را وارد وزارت بهداشت و درمان کند افزود: اکنون کارخانه‌های بسیاری در استان اصفهان دچار بحران شده‌اند و کارگران آن‌ها حقوق نگرفته‌اند، کارخانه کاشی نیلو از صنایعی است که کارگران آن از ۱۰ ماه پیش تا کنون حقوق نگرفته‌اند و طبق آخرین تصمیم شورای تأمین استان قرار بود ۱۵ میلیارد تومان به این واحد تزریق و کارخانه مجدداً احیاء شود اما این اقدام تا کنون صورت نگرفته است. وی وضعیت شرکت پلی اکریل را نیز نامناسب عنوان کرد و بیان داشت: قرار بود چهل میلیارد تومان برای کمک به این شرکت پرداخت شود که ۲۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد اما ۲۰ میلیارد باقیمانده پرداخت نشده است. متاسفانه بر اساس آخرین خبر اعلام شده ۶۰ نفر از کارگران این مجموعه با حدود ۲۰ سابقه کار اخراج و به بیمه بیکاری ارجاع شده‌اند.

بیمه همگانی

دبیراجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه بر اساس قانون بیمه همگانی، دولت مکلف است بیمه شدگان تأمین اجتماعی را بپذیرد، گفت: بیش از نیمی از مراجعه کنندگان به مراکز دولتی بیمه شده تأمین اجتماعی هستند که در صورت عدم پذیرش آن‌ها وزارت بهداشت قطعاً ضرر خواهد کرد و طرح تحول سلامت با مشکل روبر خواهد شد زیرا نیمی از مسئولیت طرح را سازمان تأمین اجتماعی تقبل کرده است.

وزارت بهداشت و درمان

وی گفت: وزارت بهداشت و درمان یک نهاد حاکمیتی و دولتی است و حق ندارد خدمات خود را قطع و یا تعلیق کند. اصل ۲۹ قانون اساسی تکلیفی در جهت همگانی کردن بیمه برای همه گذاشته است.

دبیراجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به اینکه چنین تصمیمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های دیگر مانند چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه بویر احمد، یزد و کرمان نیز تاثیرگذار است، گفت: به وزیر بهداشت و ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام می‌کنیم که اجرای این کارخلاف عرف و قانون اجتماعی است و با توجه به اینکه در آستانه ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هستیم در جامعه عظیم کارگری اعم از شاغل و بازنشسته التهاب ایجاد خواهد کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *