کشف یک نکته عجیب در زندگی شامپانزه‌ها

فیلم‌هایی که از شامپانزه‌های غرب آفریقا برداشته شده آن‌ها را در حال پرتاب سنگ به درون سوراخ‌های درختان و ابراز رفتاری عجیب نشان می‌دهند.
این جانوران در این مناسک از اشیا نه به عنوان ابزار که به عنوان بخشی از مناسک آیینی استفاده می‌کنند.
لارا کهویی، پژوهشگر از دانشگاه هومبولت برلین می‌گوید که «هرگز شاهد چنین صحنه‌ای» نبوده و مشاهده این صحنه مو را بر تنش سیخ کرده است.
این کشف می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند که آیین‌های دینی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شده و چگونه تکامل یافته است. رفتار شامپانزه‌ها شباهت زیادی به رفتاری دارد که دانشمندان حدس می‌زنند قبایل انسان بدوی از خود نشان می‌داده‌اند.
در خلاصه مقاله‌ای که درباره این رفتار شامپانزه‌ها نوشته شده، آمده است: «این مقاله دربرگیرنده اولین مشاهدات مکرر ثبت شده از استفاده شامپانزه‌های منفرد از ابزار سنگی برای استفاده‌ای غیر از استخراج غذاست.
نمایش رفتار آیینی‌شده و تجمع مصنوعات در محل‌هایی که شامپانزه‌ها در آن‌ها به صورت جمعی به پرتاب سنگ مبادرت می‌کنند، می‌تواند در تفسیر منشأ پیدایش زیارتگاه‌های سنگی باستانی و مکان‌های آیینی یاری‌گر باشد.»
این کشف به خصوص از این لحاظ جالب است که بومیان آفریقای غربی نیز اطراف درختان مقدس سنگ جمع می‌کنند که به گفته پژوهشگران به آنچه که درباره شامپانزه‌ها کشف شده، بسیار شبیه است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *