گزارش اختصاصی کیمیای وطن :دیجیتال‌ها در مسیر ارزانی

هامون رشیدیان

افزایش نرخ دلار در دو ماه گذشته باعث بالا رفتن غیر منطقی کالاهای دیجیتال شد افزایشی که با توجه به اینکه اکثر کالاها مربوط به قبل از گران شدن دلار بود عجیب به نظر می‌رسید، اما به گفته فعالان بازار از ابتدای هفته جاری قیمت‌ها در بازار روند کاهشی به خود گرفته‌اند. به گفته فعالان بازار علت اصلی این کاهش قیمت کاهش نرخ ارز است اما واردکنندگان نیز به روند نرخ ارز امید دارند و این باعث شده قیمت محصولات کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد این کاهش قیمت تا اواسط اسفند ماه ادامه داشته باشد و با توجه به نزدیک شدن سال نو و بازار شب عید، قیمت‌ها تا حدودی افزایش پیدا کنند و در سال جدید دوباره شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

تلفن همراه

در سال‌های گذشته هرگاه نرخ ارز افزایش پیدا می‌کرد، شاهد بالا رفتن شدید قیمت‌ها بودیم، اما امسال باتوجه به اینکه دلار به بالاترین حد خود رسیده بود قیمت‌ها در بازار گوشی چندان تغییری نکرده بود. در این مدت انواع مدل‌های آیفون بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سایر مدل‌ها داشتند که البته آیفون ۷ از مدل‌های دیگر گوشی‌های اپل گران‌تر شد. به گفته فعالان بازار، اگر روند کاهش نرخ ارز ادامه پیدا کند، قیمت‌ها تا کمتر از دو هفته دیگر کاهش زیادی پیدا خواهند کرد و زمان مناسبی برای خرید گوشی و لوازم جانبی آن است.

لپ تاپ

با افزایش نرخ ارز گرچه بازار لوازم رایانه نسبت به بازار تلفن همراه چندان شاهد نوسان قیمت نبود، اما برخی کالاهای پرمصرف مانند لپ تاپ قیمت صعودی به خود گرفتند. به گفته کارشناسان علت افزایش قیمت لپ تاپ نیز استقبال خریداران از این محصولات است اما در مقابل قطعات کامپیوتری به دلیل رکود بازار با افزایش قیمتی مواجه نشدند و تقریباً با همان قیمت‌های قبل از گرانی دلار به فروش می‌رسند.

بهمن فصل خرید

فعالان بازار بهمن ماه را بهترین زمان برای خرید محصولات دیجیتالی می‌دانند زیرا در اسفند ماه با توجه به فرا رسیدن سال نو قیمت به صورت حبابی گران می‌شود و به محض پایان تعطیلات نوروز دوباره روند کاهشی را در پیش می‌گیرد. البته این کاهش قیمت در مورد کالاهای تولید ۲۰۱۷ و محصولات پرچم دار برندها مطمئناً به این زودی‌ها شاهد کاهش قیمت نخواهد بود اما با ورود این مدل‌های جدید مدل‌های قدیمی‌تر به یکباره با کاهش قیمت مواجه می‌شوند و این موضوع فرصت مناسبی است برای کسانی که می‌خواهند کالای مورد نظر خود را با کمترین قیمت خریداری کنند. پس اگر قصد خرید یک گوشی یا لپ تاپ جدید را دارید یکی دوهفته‌ای صبر کنید و بعد برای خرید روانه بازار شوید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *