یک سوم جمعیت کشور فشار خون بالا دارند

پروانه شریفی

نشست مجازی اعضای کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت، برگزار شد که در ادامه گزارشی از آنچه در این نشست مجازی گذشت، آمده است:

باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: بحث بیماری های غیرواگیر هم به لحاظ اینکه مشکل اصلی سلامت در همه دنیا است بسیار مهم است، هم باتوجه به اینکه برنامه مدونی برای کنترل این بیماری ها داریم و چنانچه در زمینه این برنامه ها تلاش کنیم کشورمان می تواند در سطح جهان در این حوزه پیشگام باشد.

*همکاری های بین بخشی در کنترل بیماری های غیرواگیر

با تفاهم هایی که در این حوزه با سازمان های مختلف شده در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت ایران به عنوان یکی از کشورهایی که در این حوزه اقداماتی انجام داده مثال زده شد.
اهداف اسناد کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر در دنیا شباهت هایی زیادی باهم دارد، در شورای عالی سلامت مصوبات لازم برای پیشگیری از عوامل خطر بیماری های غیرواگیر تصویب شده و در نهادهای مرتبط در حال پیگیری است.

*این سند مورد حمایت مسئولین کشور است

ما اهداف سازمان جهانی بهداشت را در زمینه کنترل بیماری های غیرواگیر دنبال می کنیم. ولی متناسب با شرایط خاص کشور خودمان یک سری اهداف را به آن اضافه کرده ایم و برخی اهداف را تعدیل کردیم.

*فعالیت های کارگروه سبک زندگی

این گروه در زمینه کاهش سدیم، کاهش قند و چربی تلاش می کنند و برای این کار چارچوبی را طراحی نموده اند. به زودی بحث آموزش های مرتبط با بیماری های غیرواگیر در برنامه مدارس وارد می شود.

* دخانیات

در بحث دخانیات با تلاش های وزارت بهداشت بحث مالیات بر دخانیات در مجلس تصویب شد و این اثر بسیار مفیدی در جایگاه ایران در منطقه داشت و امیدواریم در کاهش مصرف سیگار در داخل کشور هم تاثیر داشته باشد.

* ارتقای سلامت روان

در مصوبه اخیر کمیسیون بیماری های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت آمده که سلامت روان به اهداف بیماری های غیرواگیر اضافه شود و خوشبختانه این کار از قبل در کشور ما انجام شده و حوزه بهداشت برای این کار برنامه های روشنی دارد.

* پیشگیری و درمان بیماری دیابت

برنامه اقدام پیشگیری و درمان بیماری دیابت طراحی شده و باتوجه به همکاری با معاونت های بهداشت و درمان که در حال انجام است امیدواریم بتوانیم کلینیک های دیابت را در سطح کشور راه اندازی کنیم و شبکه منسجمی برای پیشگیری و درمان این بیماری در سطح کشور ایجاد شود. تفاهم نامه بین المللی هم برای راه اندازی سیستم ثبت بیماری دیابت منعقد شده که می تواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف کنترل دیابت داشته باشد.
* بیماری های قلبی و عروق

برنامه ریزی شده که پیشگیری و درمان این بیماری ها در شبکه بهداشت و درمان کشور پیش برود، در حوزه سرطان اولین باری است که با همکاری بین معاونت های بهداشت، درمان و پژوهش برنامه منظمی برای این کار داریم و اکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از موارد ابتلا ثبت می شود و این در سطح بین المللی بسیار مناسب است.

*پیشگیری از بیماری های مزمن ریوی

آموزش پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را هم برای بیمارارن و هم جامعه بسیار مهم است. معاونت پرستاری در حال تهیه این بسته های آموزشی است. همزمان هم در معاونت آموزشی در حال طراحی دورهای بازآموزی در زمینه بیماری های غیرواگیر هستیم.

* غذا و دارو

در حوزه غذا و دارو اقدامات بسیار خوبی انجام شده که مثال زدنی است. با بسیاری از کارخانه های خارجی که در ایران تولید مواد غذایی انجام می دهند صحبت شده که قند مواد تولیدی را کاهش دهند. این مسیر در حال پیشرفت است تا مواد مضر را کاهش دهیم.

*حوادث ترافیکی

روند مرگ و میر و آسیب های ناشی از این دسته با اقداماتی که صورت گرفته در حال کاهش است و اقدامات خوبی هم در حال انجام است.

* یک چهارم جمعیت کشور ما چاق هستند

یک چهارم جمعیت کشور ما چاق هستند و ۶۰ درصد افراد جامعه ما فعالیت فیزیکی کافی ندارند. شیوع دیابت حدود ۱۰ درصد جامعه ما است. یک سوم جامعه ما فشار خون بالا و ۲۵ درصد چربی خون بالا دارند. این ریسک مهمی برای سلامتی است و باید تلاش شود این عوامل خطر را کم کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *