۸ فناوری برتر در یک ماه گذشته

کبوتران، مأموران گشت هوایی
لندن، ۱۰ کبوتر اهلی را مجهز به دستگاه‌های کوچکی ساخت تا با استفاده از داده‌های ارسال شده توسط این دستگاه‌ها، کیفیت هوا و میزان آلودگی هوا در این شهر را بررسی کند. این پروژه با هدف افزایش آگاهی درباره آلودگی هوا انجام شده و گفته می‌شود نتایج مثبتی داشته است.
بسته سلامت
شرکت‌های بزرگ به شکل روزافزونی در نوآوری‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند. شرکت «اپل» در ماه گذشته به عنوان سرفصل تولید بهاره خود، از تولید ابزاری خبرداد که به محققان اجازه می‌دهد داده‌ها را از کاربران در سراسرجهان گردآوری کنند. ابزار جدید کمک می‌کند این داده‌ها برای تشخیص بیماری و شرایط و عملکردهای درمانی استفاده شود و افراد به این طریق نقش فعال تری در تأمین سلامت خود داشته باشند.
لیام
افزون بر بسته سلامت، اپل همچنین روبات ۲۹ بازوی «لیام» را در ماه گذشته به جهان معرفی کرد. لیام می‌تواند فقط در ۱۱ ثانیه، اجزای اساسی آیفون شما را از هم باز کند. این اجزا می‌توانند به جای دور انداخته شدن، بازیافت شوند، دوباره استفاده شوند یا به فروش برسند. هرچند این ماشین می‌تواند فقط ۲/۱ میلیون از۲۳۰ میلیون آیفونی را که در طول سال به فروش رفته است، وارد چرخه بازیافت کند، اما برنامه‌هایی برای تولید لیام‌های بیشتر به منظور حفاظت از
محیط زیست در دست اقدام است.
وسایل آشپزخانه خوردنی
«بیکینز» یک شرکت هندی است که قاشق و چنگال و چاقوی خوراکی تولید می‌کند. این شرکت با تولید این ابزارهای دوست محیط زیست به جای ابزارهای پلاستیکی، تاکنون ۱۵۰ هزار دلار درآمد کسب کرده است.
قاشق‌های ساخت این شرکت از جنس برنج گندم و ذرت بوده و با طعم‌های مختلفی مثل دارچین
زنجبیل و زیره ارایه می‌شوند. عمر این قاشق ها که می‌توانند ۲۰ دقیقه در آب جوش دوام بیاورند، دو سال است.
برنامه دستیابی به مکان‌ها
شرکت «مت مک کان» برنامه کاربردی
Access Earth را ارایه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعاتی درباره در دسترس بودن هتل‌ها
مشاغل و رستوران‌های سراسر جهان کسب کنند. افراد ناتوان جسمی با استفاده از این برنامه می‌توانند از مجهز بودن ساختمان‌ها به راهرو شیب‌دار و درهای عریض و نیزحمام‌ها و آسانسورهای در دسترس، اطلاع حاصل کنند.
توئیتری برای نابینایان یا کم‌بینایان
توئیتر اعلام کرد برنامه جدیدی ارایه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد توصیفاتی را به عکس‌هایشان اضافه کنند که محتوای عکس را در دسترس کاربران نابینا یا کم‌بینا قرار می‌دهد. این توصیف (متن جایگزین) از ۴۲۰ حرف، اضافه بر ۱۲۰ حرفی که می‌توانند در توئیتر واقعی استفاده شوند، تشکیل شده است.
برنامه پیامک نجات بخش
وقتی کسی دچار حمله قلبی می‌شود، حتی ثانیه‌ها هم اهمیت پیدامی کنند. با گذشت هر دقیقه شانس زنده ماندن فرد تا ۱۰ درصد کمتر می‌شود.
یک آژانس دیجیتال سوئدی، به تازگی برنامه‌ای برای تلفن‌های همراه طراحی کرده است که کمک مورد نیاز را زودتر به افراد نیازمند به آن می‌رساند. «پیامک نجات‌بخش» افرادی را که در زمینه بازجان‌بخشی به قلب و ریه آموزش دیده‌اند به بیمارانی که به ایست قلبی دچار شده‌اند، مرتبط می‌سازد.
کشف باکتری تجزیه‌کننده پلاستیک
فقط ۱۴ درصد از ۳۴۲ میلیون تن مواد پلاستیکی تولید شده، سالانه بازیافت می‌شوند.
اگرچه همه مواد پلاستیکی پس از مدت زمانی طولانی تجزیه می‌شوند، اما پلاستیک «پی‌ای‌تی»، به طور ویژه ای، نسبت به تجزیه‌پذیری بسیار مقاوم است. اما دانشمندان ژاپنی نوعی باکتری را کشف کردند که می‌تواند این پلاستیک را طی مدت ۶ هفته تجزیه
کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *