لک‌های تابستانه

پروانه شریفی

لک‌های پوستی امروزه یکی از معضلات شایعی است که افراد زیادی با آن درگیرند که در این میان خانم‌ها بیشتر با این مشکل مواجه هستند و البته برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.

تابستان و بیماری‌های پوستی

دکتر محمد سلطانی متخصص پوست مو در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در فصل تابستان با اوج گرفتن گرمای هوا خیلی از بیماری‌ها ممکن است رواج پیدا کند که یک دسته از این بیماری‌ها، بیماری‌های پوستی هستند.

سلطانی ادامه داد: بسیاری از افراد سفیدپوست ممکن است لک‌های مختلفی را در سطوح بدنشان داشته باشند و این موضوع را هم تجربه کنند که لک‌هایشان در این فصل بیشتر می‌شود؛ به‌خصوص آن‌هایی که لک‌های قهوهای در صورت خود دارند، باید بیشتر در این فصل مراقب پوستشان باشند.

وی افزود: پنهان کردن لک‌های صورت با انواع کرم‌های آرایشی روشی موقت برای از بین بردن ظاهر قضیه است، درحالی که با یک بررسی اولیه به وسیله متخصص پوست می‌توان راه‌حل‌های مؤثرتری برای رفع لک‌ها از روی صورت پیدا کرد.

شایع‌ترین علت‌ها

این متخصص پوست مو با بیان این‌که لک‌های پوستی علت‌های مختلفی می‌توانند داشته باشند، تصریح کرد: تاکید های جدی برای استفاده از ضدآفتاب به‌ویژه در فصل تابستان برای مقابله با همین لک‌های صورت است، نور و آفتاب یکی از شایع‌ترین علت‌های بروز لک‌های قهوه‌ای روی پوست است که به مرور با تأثیرات مخرب روی رنگدانه‌های سطحی پوست و تحریک ملانوسیت‌ها تبدیل به لک‌های تیره و روشن می‌شود.

سلطانی ادامه داد: بعد از آفتاب، دوران بارداری بیشترین تأثیر را در گرفتار شدن پوست به لک‌ها دارد، لکه‌هایی که با تغییرات هورمونی و در نتیجه تحریک شدن رنگدانه‌های پوست به‌تدریج روی گونه، چانه و پیشانی ظاهر شده و به لک بارداری معروف است.

وی با اشاره به اثرات داروها در ایجاد لک‌های پوستی، خاطر نشان کرد: برخی قرص‌های ضدبارداری، ضدجوش، ضدسرطان یا داروهایی که برای کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مصرف می‌شوند، می‌توانند بروز لک‌ها روی صورت را تشدید و تحریک کنند و به صورت قهوه‌ای شدن قسمت‌هایی از پوست ظاهر شوند.

افزایش سن و تأثیرات آن بر پوست

این متخصص پوست با بیان این که خانم‌ها باید افزایش سن و تأثیرات آن را هم در نظر داشته باشند، گفت: پیری علاوه بر تغییرات جسمی، ظاهر پوست را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد چون پوست با افزایش سن و بر اثر عوامل بیرونی به‌ویژه آفتاب، زیبایی و شفافیت خود را از دست می‌دهد.

سلطانی با اشاره به جوش و آکنه، ادامه داد: خانم‌ها بهتر است به جوش‌های صورت خود دست نزنند زیرا کندن یا چلاندن آنها بر اثر سایش، پوست را در درازمدت دچار لک می‌کند.

پیشگیری

وی با اشاره به این که راهکارهایی ساده ولی مهمی وجود دارد که می‌تواند در پیشگیری از لک‌های پوستی به شما کمک کنند، اظهار کرد: اولین راه این است که ضدآفتاب بزنید، با انتخاب کرمی با SPF مناسب پوست‌تان در تمام سال از حمله لک‌های ناشی از اشعه‌های خورشید پیشگیری کنید، البته به شرط اینکه هر دو ساعت آن را روی پوست خود تمدید کنید.

سلطانی ادامه داد: در فصل‌هایی مانند تابستان که خورشید ساعت‌های طولانی و با دما و نور شدیدتری می‌تابد، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و عینک‌های آفتابی استاندارد را جدی بگیرید، استفاده از آنها مانع از تشکیل و تجمع لک‌ها روی گونه، بینی و اطراف چشم‌های شما خواهد شد.

این متخصص پوست و مو، با اشاره به اثرات مواد غذایی در ایجاد لک، توضیح داد: روغن‌های موجود در فست‌فود و هر نوع غذای پرحجم و چرب و مصرف شیرینی و تنقلات شور باعث بروز آکنه روی پوست شما می‌شود، بنابراین تا می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند زیتون و کنجد استفاده کنید، چون بروز جوش و تورم پس از خوردن این خوراکی‌ها، روی پوست بعد از مدتی به لک تبدیل خواهد شد.

درمان دارویی

سلطانی با اشاره به روش‌های درمان دارویی لک‌های پوستی، گفت: یکی دیگر از راه‌های پرطرفدار درمان لک استفاده از محصولاتی است که با فرمولاسیون خاص ضدتیرگی و روشن‌کننده لک‌هاست، کرم، ژل، سرم یا لوسیون‌هایی که با مصرف مداوم آنها قسمت‌هایی از پوست که رنگدانه‌ها در آن تجمع کرده‌اند روشن و روشن‌تر شده و نقاط تیره از بین می‌رود.

وی افزود: درمان با لیزر که این روش به‌عنوان آخرین راه برای پوست‌های پوشیده شده از لک مورداستفاده قرار می‌گیرد، روشی که تحت‌نظر متخصص پوست با دستگاه به آرامی لایه‌های مرده پوست برداشته شده و به کمرنگ و درنهایت برداشته شدن لک‌های تیره منجر می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *