برنامه جامع کنترل کیفیت آب زاینده رود کلید خورد

استاندار اصفهان از بررسی و اخذ تصمیمات لازم در خصوص طرح اولیه تدوین برنامه جامع کنترل کیفیت آب زاینده‌رود و طرح جامع استفاده صحیح از پساب فاضلاب خبر داد.

به گزارش خبرنگارهفته نامه اصفهان کیمیا به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در بیست و سومین جلسه شورای حفاظت کیفی از حوضهٔ آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: حوضه آبریز زاینده‌رود از دو بعد کیفی و کمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و شاید در بسیاری از مواقع بعد کیفیت آب پیشی می‌گیرد، چراکه جمعیتی در حدود ۴ میلیون نفر از این آب استفاده می‌کنند.

 وی تصریح کرد: کمیته حفاظت کیفی از حوضه آبریز زاینده‌رود از اهمیت بالایی برخوردار است و مسائل این کمیته با جدیت پیگیری می‌شود.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح فقط در استان اصفهان اجرا می‌شود تصمیم بر آن شد که از طریق رئیس سازمان محیط‌ زیست کشور این طرح در استان چهارمحال وبختیاری نیز پیاده شود که در کل حوضه آبریز یک مدیریت کیفیت آب را داشته باشیم.

 زرگر پور افزود: با توجه به مطالعاتی که در بخش‌های مختلف در این خصوص صورت گرفته نیاز است که این مطالعات تلفیق، به‌روز و به هنگام شود که ظرف ۳ ماه آینده طرح جامع کنترل کیفی حوضه آبریز زاینده‌رود را داشته باشیم تا بتوانیم پروژه‌ها را احصا و منابع را مشخص کنیم و دستگاه‌ها آمادهٔ اجرای طرح شوند.

 استاندار اصفهان تأکید کرد: کنترل کیفی آب حوضه آبریز زاینده‌رود اقدام فرابخشی است و همه دستگاه‌ها باید در آن ورود پیدا کنند.

  وی افزود: استفاده از این پساب برای مصارف خاص ازجمله آبیاری درختان غیرمثمر و انتقال به تالاب گاوخونی می‌تواند از فرصت‌های موجود بشمار آید و همچنین استفاده از این پساب برای کشت محصولات کشاورزی و به دنبال آن ایجاد مشکلات بهداشتی از جمله تهدیدهای پیشرو است.

 مدیر ارشد استان افزود: تا ماه آینده یک طرح جامع برای استفاده از پساب‌ها خواهیم داشت و شرایط موجود را ساماندهی خواهیم کرد.

استاندار اصفهان در ادامه اظهار کرد: در خصوص پساب‌های برخی از روستاها و مراکز تولیدی در حاشیهٔ زاینده‌رود باید کنترل بیشتری صورت گیرد چراکه کیفیت آب رودخانهٔ زاینده‌رود از اهمیت بالایی برخوردار است.

 زرگرپور تأکید کرد: باید در خصوص پساب‌های این مناطق پایش کاملی صورت گیرد و راه‌هایی را انتخاب کنیم که پساب موجود در همان محل دفن شود و یا در جاهای خاص خود استفاده شوند و ایجاد آلودگی جدیدی نکنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *