حفر دو حلقه چاه گاز متان در سایت زباله‌های شهر

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر شهرضا با حفر دو حلقه چاه گاز متان در سایت زباله‌های شهر از لندفیل شماره ۲، تعداد چاه‌های گاز متان در سایت دفن زباله‌های شهری به سه حلقه رسید. مهندس سبزواری از حفر دو حلقه چاه گاز متان در سایت زباله‌های شهر از لندفیل شماره ۲ خبر داد. وی افزود: با حفر این دو حلقه چاه و لوله‌گذاری و روشن شدن دو مشعل مربوطه در سایت زباله‌های شهری از لندفیل شماره ۲ تعداد چاه‌های موجود به ۳ حلقه رسید. وی در توضیح ضرورت اجرای این طرح گفت: تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین یکی از معضلات بزرگ زیست‌محیطی است که دنیا با آن مواجه بوده و امروزه به تهدید جدی برای کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است که در این میان انتشار گازهای گلخانه‌ای، به‌ویژه متان که از مراکز دفن پسماندهای شهری متصاعد می شود، نقش مهمی ایفا می کند.
به گفته کارشناسان، ترکیبات آلی موجود در گاز مراکز دفن پسماندها، فراری هستند؛ به طوری که در تخریب لایه اوزون سطح زمین شرکت داشته و دارای سموم جوی می‌باشند که اگر برای کنترل این گازها اقدامی صورت نگیرد، این گازهای آلاینده با تجزیه زباله‌ها آزاد شده و وارد جو می‌شوند . بنابراین طبق نظر کارشناسان، اگر گاز مراکز دفن پسماندها جمع آوری و در یک سیستم بازیافت انرژی سوزانده شود، این آلاینده‌های مضر از بین خواهند رفت. در سطح کلان، براساس شواهد موجود بازیافت گاز مرکز دفن زباله و تبدیل آن به انرژی علاوه بر آنکه به طور مستقیم از انتشار آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند، به طور غیرمستقیم نیز موجب کاهش انتشار آلاینده‌ها می‌شود؛ زیرا در این روش گاز حاصله جایگزین نفت و زغال سنگ شده و از انتشار شماری از آلاینده‌ها مثل دی‌اکسیدکربن و دی‌اکسیدگوگرد می‌کاهد. همچنین بازیافت انرژی موجود در گاز مراکز دفن زباله، این مزیت را دارد که به طور شایان توجهی می‌تواند خطر تغییرات آب و هوا را کاهش دهد؛ چرا که این گاز بزرگ‌ترین منبع انتشار گاز متان ناشی از فعالیت‌های انسان است و برآورد می شود هر تن گاز متان منتشر شده در هوا به اندازه ۲۱ تن دی‌اکسیدکربن در طول یک دوره زمانی صدساله، بر گرمایش آب و هوای جهانی اثر بگذارد و کارشناسان معتقدند افزودن متان
حدود ۲۴ مرتبه سریع‌تر از دی‌اکسیدکربن دوره تناوب و تغییرات خود را در هوا طی می کند و این به آن معنی است که توقف تولید و انتشار متان می‌تواند روند کاهش تغییر آب و هوای جهانی را سریع‌تر کند.
وی افزود : با توجه به موارد یاد شده و صدها تن زباله در محل قدیمی دفن زباله شهر شهرضا، طی سالیان اخیر و تجزیه بی‌هوازی و صدمات احتمالی ناشی از آن مطالعات استحصال گاز متان از دفن‌گاه زباله شهر جهت اجرایی شدن طرح، انجام و با توجه به وجود یک حلقه چاه بر روی لندفیل شماره یک، کار استحصال گاز متان به واسطه حفر و لوله‌گذاری دو حلقه چاه در لندفیل شماره دو با موفقیت انجام شد که خوشبختانه سه حلقه چاه یاد شده در حال فعالیت است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *