اعمال و فضیلت ماه رجب

حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: ماه رجب ویژه آمرزش و مخصوص مغفرت است. در این ماه خداوند اولیا و محبانش را می آمرزد، توبه‌ آنان را می‌پذیرد و از دشمنانشان می‌رهاند.
ماه رجب، ماه ولایت و امامت و ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش جاری می‌شود. رسول خدا(ص) در این خصوص می‌فرماید:
آگاه باشید! ماه رجب و ماه شعبان دو ماه من هستند و ماه رمضان ماه امتم. آگاه باشید هر که یک روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، مستوجب رضوان بزرگ الهی می‌شود و روزه‌اش در آن روز بی‌گمان خشم خداوند را فرومی‌نشاند و دری از درهای دوزخ را بر روی خویش می‌بندد و اگر به اندازه گستره زمین، زر به او داده شود، برتر از روزه‌اش نخواهد بود و پاداش این روزه هرگز با حسنات دنیوی قابل مقایسه نیست؛ جز اینکه باید اخلاص داشته باشد و برای تقرب به خدای عزوجل انجام داده باشد و همانا شب‌هنگام، ده دعایش مورد استجابت قرار می‌گیرد.
در روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: رجب شهر الله و شعبان شهری و رمضان شهر امتی. ماه رجب، ماه خداست و ماه شعبان، ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است.
پیامبر اکرم(ص) سپس فرمودند: هر که تمام این ماه را روزه بدارد، سه چیز از خدایش دریافت می‌کند:
۱ – آمرزش برای تمام گناهان گذشته‌اش
۲ – مصونیتی برای باقی‌مانده از عمرش
۳ – ایمنی از تشنگی روز قیامت
از امام صادق(ع) روایت است که حضرت رسول اکرم( ص) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است؛ پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «أصب» مى‏‌گویند، زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود. پس بسیار بگویید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ».
اعمال مشترک ماه رجب:
روزه:
امام صادق(ع) فرمود: حضرت نوح(ع)در روز اول ماه رجب سوار بر کشتی شد و به همراهان دستور داد، این روز را روزه بگیرند و فرمود هر که این روز را روزه بدارد، آتش جهنم یک سال از او دور شود و کسی که هفت روز از این ماه را روزه بدارد، هفت درب جهنم بر او بسته شود و اگر هشت روز روزه بدارد، هشت درب بهشت به روی او باز می‌شود و کسی که پانزده روز روزه بدارد، خداوند حوایج او را برآورده کند و کسی که بیشتر از این مقدار روزه بگیرد، خداوند افزون به او عنایت
کند.
اعمال شب و روز اول ماه رجب
شب اول ماه رجب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است:
۱- وقتی هلال ماه دیده شدT فرد بگوید:
«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَهِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ».
و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است که چون هلال رجب را مى‏‌دید مى‏‌گفت: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ».
۲- غسل: حضرت رسول اکرم(ص) فرموده‌اند: هر کس ماه رجب را درک و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.
۳- زیارت امام حسین علیه‌السلام
۴- بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی ۱۰ تا دو رکعتی نماز گزارده شود تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.
۵- بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدین نحو:
در رکعت اول «حمد» و «ألم نشرح» یک مرتبه و «توحید» سه مرتبه و در رکعت دوم «حمد» و «ألم نشرح» و «توحید» و «معوذتین» خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه «لا إلَهَ إلا اللهُ» بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد
شده است.
روایات در فضیلت روزه ماه رجب بسیار است که علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب فیض بیشتر به کتاب شریف «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی(ره) مراجعه کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *