حسگر عرق جدید الهام‌گیرنده از مکانیسم گیاهان

 
حسگر جدید محققان دانشگاه فناوری آیندهاون در هلند از چگونگی استخراج آب از زمین توسط گیاهان الهام گرفته و برای انجام خوانش‌های مفید پزشکی از عرق بیماران، بدون نیاز به هیچ‌گونه منبع نیروی خارجی طراحی شده است.
بررسی عرق بیمار می‌تواند اطلاعات زیادی درباره سلامت وی در اختیار پزشکان قرار دهد. برای مثال، سطوح اسیدیته می‌تواند اطلاعات کلیدی درباره بیماری‌های پوستی ارایه کند و تمرکز سالین در مایع می‌تواند پزشکان را از فیبروز کیستیک آگاه کند. اگرچه برای قابل تحلیل بودن عرق، خوانش‌ها باید از طریق عبور مداوم مایع از میان حسگر به جای گرفتن نمونه‌های ساکن، به صورت تازه نگهداشته شوند.
محققان به این منظور از طبیعت الهام گرفتند و از روشی که درختان به استخراج آب از زمین استفاده می‌کنند، به عنوان پایه‌ای برای دستگاه خود استفاده کردند. این حسگر که از یک فویل پلاستیکی قابل انعطاف ساخته شده دارای یک میکروکانال با ساختار متخلخل در یک سو و یک کاغذ در سوی دیگر است.
این کاغذ به جذب عرق پرداخته و آن را از میان میکروکانال عبور داده و از طریق خروجی متخلخل دفع می‌کند. این طراحی جریان مداوم بدون وجود حتی یک قطعه متحرک مانند مکانیسم درون گیاهان را صورت
داده است.
زمانی که جریان مداوم عرق بدن ایجاد شد دانشمندان یک میکروتراشه را با قرار دادن الکترودهایی به داخل کانال، به حسگر
افزودند.
با عبور مایع از میان دستگاه، حسگر می‌تواند به طور مداوم به تحلیل آن بپردازد. محققان با موفقیت توانسته‌اند یک پیش‌ساخت از حسگر را مورد آزمایش قرار دهند که می‌توانست سطوح اسیدیته را بسنجد.
آن‌ها قصد دارند کار تولید حسگر را ادامه دهند و بر این باورند که ساختار پلاستیکی دستگاه هزینه آن را پایین نگهداشته است. محققان اکنون در حال کار برای ادغام راه‌حلی در این حسگر به منظور انتقال بی‌سیم داده‌های ثبت شده هستند.
به گزارش ایسنا، یافته‌های این تحقیق در مجله Sensors and Actuators B: Chemical منتشر شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *